Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags för kenjon :-)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-11 09:17

Jag har hängt här sedan jag skaffade min iPhone, läser numera "allt" om iPhone på 99.se dagligen. Har varit inne lite på Macdelen för några år sedan, men bara sporadiskt.
Jag är född 1951 (tillhör de goa gubbarna här), och bor i en liten mellansvensk stad.
Har kört Apple sedan 1980, min första Mac kommer jag inte ihåg, men det var nog i mitten på 90talet.
Jag har jobbat utomlands en hel del, och har numera samlat på mej ett antal Macar.
Jag jobbar annars som sjuksköterska på ambulansen, mitt största intresse är kommunikation, dvs nätverk med tcp/ip. Närmaste projekt är väl opendirectory på Xserve. Skulle vara gött att få samma skrivbord/hemmamapp oavsett vilken Mac jag loggar in på....
Är väldigt imponerad av Apples integration mellan deras olika produkter, och enkelheten i användandet.
Längtar just nu efter sommaren.....

Ja, kenjon, vem längtar inte efter sommaren....

Nätverksgube, aj, det är väl bara att kavla upp ärmarna och ge sig in dendelen av 99. Kan du inte komma med något schysst foto på Macsamlingen? Vore kul.

Själv letar jag efter en gammal SE för att göra fågelholk av.....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-11 13:29
Ursprungligen av Goflorp:

Ja, kenjon, vem längtar inte efter sommaren....

Nätverksgube, aj, det är väl bara att kavla upp ärmarna och ge sig in dendelen av 99. Kan du inte komma med något schysst foto på Macsamlingen? Vore kul.

Själv letar jag efter en gammal SE för att göra fågelholk av.....

Jo, jag ska kolla av lite mer av 99.se när tid finns
Jag har någon bild på racket i .mac (http://homepage.mac.com/kenjon/sm4tfe/page12/page16/page16.html)
men det har uttökats lite nu. Har ingen SE kvar tyvärr, huset är för litet, så jag måste tyvärr slänga sådant jag inte använder.

SM5BRT´s dotter

Hej SM4TFE !
Det betyder väl att du är radioamatör eller vad det heter nu för tiden ?
Min pappa var radioamatör när jag var barn och hade SM5BRT. De sista tre bokstäverna ingick i hans namn (tror han fick hjälp av en kunnig bror att få just det namnet).

Det verkar ha varit med om resor hela jorden runt ? Själv har det bara blivit de vanlig "turistfällorna" men ska försöka ta igen det någon gång. Du har säkert mycket att berätta om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-23 20:50
Ursprungligen av KaRo:

Hej SM4TFE !
Det betyder väl att du är radioamatör eller vad det heter nu för tiden ?
Min pappa var radioamatör när jag var barn och hade SM5BRT. De sista tre bokstäverna ingick i hans namn (tror han fick hjälp av en kunnig bror att få just det namnet).

Det verkar ha varit med om resor hela jorden runt ? Själv har det bara blivit de vanlig "turistfällorna" men ska försöka ta igen det någon gång. Du har säkert mycket att berätta om.

Kul! SM5BRT, han bor/bodde inte i Arboga...?

Och du jobbar i vården, och jag är född i Gbg )) Ödet!

Sedan jag skrev min presentation har jag fått igång OpenDirectory på Xserve, har RoamingUsers och MobileUsers med synkning igång. Så just nu är det lätt att vara Macanvändare!

SM6PQD ropar in via Göteborgsrepeatern...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-23 23:42
Ursprungligen av Goflorp:

SM6PQD ropar in via Göteborgsrepeatern...

Kul, vi kanske ska ha en amatörradiodel här...

Nej, min pappa, inkl hela familjen förstås, bodde i Enköping och Nyköping när han använde SM5BRT.Det är väl någon som tog över den beteckningen när han dog i början av 70-talet. Jag kommer väl ihåg hur han pratade över knastriga ledningar med andra amatörer både inom och utom landet.

Hörru SM6PQD: du har kanske kontakter med crew och kan be dom sätta upp amatörradio i översta svarta raden bredvid /webb !

Ursprungligen av KaRo:

Nej, min pappa, inkl hela familjen förstås, bodde i Enköping och Nyköping när han använde SM5BRT.Det är väl någon som tog över den beteckningen när han dog i början av 70-talet. Jag kommer väl ihåg hur han pratade över knastriga ledningar med andra amatörer både inom och utom landet.

Hörru SM6PQD: du har kanske kontakter med crew och kan be dom sätta upp amatörradio i översta svarta raden bredvid /webb !

BRT är VÄLDIGT Lågt iom att de delades ut i bokstavsordning....

SM = Svensk Medborgare (SK = Klubb, etc) 5=Geografiskt område
BRT = Anropssignalen, personlig

Sedan blir det kul. Man byter stationsnamn beroende på var man är...

Du har säkert barndomsminnen av att ha hört ungefär så här:
SM5BRT-6Mobil (Sigurd Martin Fem Bertil Rudolf Tore Streck Sex Mobil) eller

Sierra Mike Five Bravo Romeo Tango

-6Mobil är alltså om man befinner sig i område 6 i en bil eller liknande.

Jaga Stationsnamn är en del av "sporten". Kompisen tog med sig en handapparat när han åkte luftballong , Typ SM5BRT-6AM (Air Mobile). Det blev många som ville addera honom i loggböckerna.

Jag har ett kort där min pappa sitter framför en apparat med massor med "rattar" och håller i en mikrofon på ett stativ. Vet att han hade kontakt med andra länder bl a Tyskland. Jag hade gissat att S stod för Sverige. BRT är hans förnam B=Bertil och RT ingår båda i efternamnet. Min farbror (som var med och startade och var chef för ELFA en period i Stockholm) har berättat att han på något sätt ordnade så att pappa fick just det namnet. Eller så har jag missförstått det; kan man välja namnet på något sätt ? Vet inte när han höll på som mest men gissar att det måste ha varit ca 1955-68. Min pappa byggde vår första TV efter att ha fått en byggsats av sin bror. Ser framför mig när han klättrade upp på taket med antenner, tre våningar upp. Vet knappt om han hade någon livlina. Men tekniska "snubbar" är väl coola ?

Sånt gick säkert att fixa "manuellt" med en pava skotskt till rätt person på den tiden...

ELFA - Allt mellan antenn och jord....

FET katalog - brann mkt bra

1
Bevaka tråden