Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej visa programmet efter att ha gömt det?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så frustrerad! Sitter med en bra match och länge sedan jag sparade i Football Manager 08! Skulle visa en sak för en vän och gömde spelet (cmd+h). Hände inget så jag minimerade och nu när jag ska fortsätta spela går det inte att o-gömma!
Har googlat men ej hittat svar.
Programmet verkar inte ha hängt sig;

Funkar inte att högerklicka på ikonen i dockan heller - inget händer!

Hjälp

Kan du använda Kommando + Tab till att cirkla runt tills du kommer till programmet?

En risky grej kan vara att välja "Avsluta", du borde välan få upp en dialogruta som säger att här har du ngt osparat - vill du spara?

Du har inte använt exposé till att visa skrivbordet? En del programs fönster lägger sig då utanför skärmen. Jag glömmer ibland av dem utan fortsätter öppna nya fönster...

Senast redigerat 2008-03-24 20:21

Tack för hjälpen, men jag valde att tvångsavsluta innan jag såg detta meddelandet...
Tänkte aldrig så långt som Exposé av någon anledning..

Själv missat det flera ggr, speciellt när Exposé var nytt....

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-03-25 12:39

Tror att det är nå'n bug i MacOS. InDesign CS3 funkar likadant (eller lika dåligt egentligen). Dels har inte Adobe följt standarden att cmd-H ska betyda gömma och gömmer man InDesign från menyn får man inte tillbaka det. Bara att tvångsavsluta och börja om...

jag var just med om det här, fett irriterande.

valde att avsluta det från menyn och då hoppade ikonen som om det var att jag inte sparade det, gjorde command+s för att det kanske inte kunde skada och sen stängdes det..

nu vet jag inte om det verkligen fungerade eftersom jag inte minns var i röran jag hade saker osparat, men det verkar hursomhelst inte som att man måste tvångs-avsluta det..

Vilket program gällde det för dig, klarabara?

Det har hänt en gång till sedan jag skapade tråden och jag testade då att använda Exposé, tyvärr till ingen hjälp.

Det gällde indesign CS3 i leopard, jag har expose men det hjälpte inte. Inte heller att command-tabba..

Ursprungligen av klarabara:

Det gällde indesign CS3 i leopard ...

Samma här! Mycket irriterande detta med i synnerhet ID CS3 under Leopard.

  • Medlem
  • 2008-05-15 11:23

Lösning?

Ingen som hittat en lösning på detta problem? Är grymt irriterad på att jag inte kan gömma InDesign för att sedan visa det igen för att fortsätta jobba.

Jag gjorde samma sak med Football Manager 2008, jag provade allt (Exposé/CmD-Tab/Gömma-Visa/Vila) för att få upp det igen. Ingenting hjälpte. Tvångsavsluta nästa.

Efter det har jag alltid kört spelet i ett annat fönster i Spaces, lätt och smidigt att byta till rena fönster för att göra annat, och mindre risk (även om man nästan gör det av ren reflex) att man råkar gömma det.

Men samtidigt är det ju skrämmande dåligt att program och spel inte klarar av en så basal sak i OS X som att gömmas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 15:58

Har ingen aning om detta hjälper, men det kan vara värt att prova.

Klicka på programmet i docken så att dess menyer kommer upp i toppen av skärmen.
Välj Fönster->Zooma

Detta trick har räddat mig någon gång då programmets fönster hamnat helt utanför skärmen.

Det är tydligen en bugg i Leopard, men en som bara påverkar vissa program, och inte alltid. Enligt Adobe så är det Apple som måste fixa det, så vi får väl se när det kommer, förhoppningsvis med 10.5.3

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-15 20:23
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är tydligen en bugg i Leopard, men en som bara påverkar vissa program, och inte alltid. Enligt Adobe så är det Apple som måste fixa det, så vi får väl se när det kommer, förhoppningsvis med 10.5.3

Det har väl med Spaces att göra, om jag inte minns fel.

Dvs programmen hamnar i något "okänt" space och går inte att få fram...

Det har hänt mig med Mail och iTunes.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-15 20:06

När jag startar Mail. så hamnar Mailfönstret alltid längst bak av alla fönster.:(

Nu är det november och problemen kvarstår. Åtminstone i InDesign som jag jobbar i dageligen. Gömmer sig ibland, kommer fram ibland. Försvinner helt ibland så att bara Tvångsavslutning återstår. Såååå irriteeeeerande. InDesign CS 3 5.0.4, Leopard 10.5.5. Icke-Intel-G5. Installerade till Leopard från Tiger för ett par dagar sen och då började problemen på den här maskinen. Tidigare inga pronlems. På min MacPro köpt i våras har det varit så sen start. Nån som vet nåt?

Vet bara att problemet finns kvar, kunder har rapporterat detta.

1
Bevaka tråden