Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples kassa mus

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har på kort tid blivit rejäl beroende av min nya mus, optiska från Logitech. När jag igår kväll skulle använda min Powerbook så tog jag Apples optiska mus och kände att det är en riktigt skitmus... visst, snygg för ögonen men sedan är det stopp. Är jag ensamen om liknande upplevelse att Apples mus suger rejält? Hur kan man leverera sådant skräp, ungefär som om man köpte en dy flaska champagne och tvingade dricka i plastmuggar. Tycker att det är ett rejält lågvattenmärke. Jag har tidigare tyckt att det räcker mer än väl med enknappsmus... men jisses inte för en sekund till.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2002-10-18 14:04

Den gången man börjat använda en tvåknappsmus så vänder man aldrig tillbaka... Så enkelt är det.

Men visst, den är dubbelt så dyr Apples mus men dubbelt så dålig. Våra användare vill ändå bara ha Apples orginalmus...

Jag använder apples optiska mus och tycker den fungerar bra, tycker det nu iaf.

På mitt förra jobb så klarade jag inte av den, var tvungen att ha en annan mus då, men som sagt nu tycker jag den fungerar bra. Varför vet jag inte.

Jag håller med
Har inte riktigt förstått varför Apple envisas med att ha kvar enknappsmusen. Till vilken nytta?
Påminner mig om en snuttetrasa som ett barn har svårt att lägga ifrån sig.

Gambit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-18 14:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
[QBHar inte riktigt förstått varför Apple envisas med att ha kvar enknappsmusen. Till vilken nytta?
[/QB]

Hört att enknappsmus "tvingar" utvecklarna att göra bättre och mer logiska program. Inte använda sig av "nödlösningar" som kontextmenyer.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Har på kort tid blivit rejäl beroende av min nya mus, optiska från Logitech. När jag igår kväll skulle använda min Powerbook så tog jag Apples optiska mus och kände att det är en riktigt skitmus... visst, snygg för ögonen men sedan är det stopp. Är jag ensamen om liknande upplevelse att Apples mus suger rejält? Hur kan man leverera sådant skräp, ungefär som om man köpte en dy flaska champagne och tvingade dricka i plastmuggar. Tycker att det är ett rejält lågvattenmärke. Jag har tidigare tyckt att det räcker mer än väl med enknappsmus... men jisses inte för en sekund till.

Olle

Köper väl din sugiga Applemus då. Vad ska du ha?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-18 15:20

Apple kunde behålla sin enknappsmus till konsumetprodukterna, eMac, iMac. Proffsanvändarna vill ha flerknappars möss, gärna trådlösa. Kan inte Apple ta fram en Bluetooth-mus med steglös skrollfunktion? Jag hatar när det h h hackar från sk k krollen.

Apple ProMouse2:

• steglös scroll
• 3000 dpi upplösning
• trådlös BlåGadd
• Force Feedback
• Dual Shock
• Laddningsbar
• tillverkad av Logitech

Ibland är min fantasi enbart deprimerande.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:
Apple kunde behålla sin enknappsmus till konsumetprodukterna, eMac, iMac. Proffsanvändarna vill ha flerknappars möss, gärna trådlösa. Kan inte Apple ta fram en Bluetooth-mus med steglös skrollfunktion? Jag hatar när det h h hackar från sk k krollen.

Näääh, inte alls då! Jag är inte proffsanvändare men behöver/tycker om tvåknappsmus (med scroll!!!). Förbannat mycket enklare.

Gambit

Själv använder jag Apples Optiska lite från & till. Växlar med en Macally tvåknappars optisk. Tycker dock inte att det är svårt att ställa om sig, det enda problemet jag har med Pro musen är att muspilen ofta "hoppar" (har testat med flera musmattor).
Logitechs möss går bort, gillar inte de där "fylliga" sakerna, känns som att få en stor sockerkaka i näven ju.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-18 16:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Jag håller med
Har inte riktigt förstått varför Apple envisas med att ha kvar enknappsmusen. Till vilken nytta?

Det är ju onekligen enklare med en knapp... om än ngt mindre kraftfullt.

Tycker det vore ett misstag av Apple att gå över till 2 knappar. Macen ska ju vara lätt att använda.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Jag håller med
Har inte riktigt förstått varför Apple envisas med att ha kvar enknappsmusen. Till vilken nytta?

Det är ju onekligen enklare med en knapp... om än ngt mindre kraftfullt.

Tycker det vore ett misstag av Apple att gå över till 2 knappar. Macen ska ju vara lätt att använda.

Lol...med det resonemanget att det är lättare att använda enknapsmusen än tvåknapps skulle jag kunna säga att Apple borde ta fram ett tangentbord med bara två knappar på åxå, istället för det som vi har...*för mycket knappar ju*

En knapp till på musen gör underverk (+ scroll!).
Vi talar ju inte om någonslags multimus med 16 knappar här, eller hur

/Gambit

[ 18 Oktober 2002, 17:27: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Medlem
  • 2002-10-18 17:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Lol...med det resonemanget att det är lättare att använda enknapsmusen än tvåknapps skulle jag kunna säga att Apple borde ta fram ett tangentbord med bara två knappar på åxå, istället för det som vi har...*för mycket knappar ju*

Hepp! Och medan de ändå är i farten borde de ersätta bildskärmen med en stor Av/På-knapp. Snacka om att datorn blir enkel att använda

Jag gillar min Macs enknappsmus mycket mera än den tvåknapps+rullhjulsmus jag har på jobb-PCn. Får betydligt mer problem med musarm med tvåknappsmusen, eftersom jag alltid måste använda pekfingret för att klicka (i.st.f. alla fingrar på macen), för att inte tala om när jag scrollat igenom ett stort dokument m.h.a. scrollhjulet.

Visst, klitorisknappen är vanebildande, men jag tycker det är betydligt bättre att scrolla med rullisterna eller Page-Up/Page-Downknapparna på tangenbordet.

Och medan jag håller på: 80% av PC-användarna vet inte vad det är för skillnad på höger- och vänsterknappen. Av de resterande 20% är 80% utvecklare, och de tror att alla gillar högerknappen bäst. (*)

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har fått tala om för utvecklarna att det är en dålig ide att lägga menyval enbart på kontextmenyer...

(*) OK, OK hittade på siffrorna, men stor andel är det iallafall

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:
Apple kunde behålla sin enknappsmus till konsumetprodukterna, eMac, iMac. Proffsanvändarna vill ha flerknappars möss, gärna trådlösa. Kan inte Apple ta fram en Bluetooth-mus med steglös skrollfunktion? Jag hatar när det h h hackar från sk k krollen.

Jag tycket att även konsumentanvändarna ska få tvåknapparsmöss, med scroll. Proffsanvändare ska inte särbehandlas!

Annars kan man ju alltid köra med två apple pro möss, och vips så har man två musknappar. En i höger och en i vänster näve. Snacka om effektivt arbete! Kanske kan vara något för proffsanvändare!

/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-18 18:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Vi talar ju inte om någonslags multimus med 16 knappar här, eller hur

/Gambit[/QB]

Hahaha! Det vore nåt! En STOR jättemus med massvis med knappar och sckrollhjul på alla möjliga ställen. Blinka och blippa skulle den också göra. Fan, jag skulle bli livrädd och gömma mig bak soffan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-18 18:58

Varför inte göra så att man får välja mellan 2-knappsmus & 1-knappsmus vid datorköp?

Mycket bättre än att ha 2-knapps för proffs och 1-knapps för hemma. Då kan man ju välja mus efter om man själv vill ha enkelt eller praktiskt istället för vilken dator man har.

Jag känner en som alltid klickar på höger sida av sin enknappsmus. Svårt för honom att vänja sig vid två knappar. Samtidigt som jag kan bli galen om jag inte får använda scrollhjul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-18 19:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Jag håller med
Har inte riktigt förstått varför Apple envisas med att ha kvar enknappsmusen. Till vilken nytta?

Det är ju onekligen enklare med en knapp... om än ngt mindre kraftfullt.

Tycker det vore ett misstag av Apple att gå över till 2 knappar. Macen ska ju vara lätt att använda.

Lol...med det resonemanget att det är lättare att använda enknapsmusen än tvåknapps skulle jag kunna säga att Apple borde ta fram ett tangentbord med bara två knappar på åxå, istället för det som vi har...*för mycket knappar ju*

En knapp till på musen gör underverk (+ scroll!).
Vi talar ju inte om någonslags multimus med 16 knappar här, eller hur

/Gambit

Varför ha ett tangentbord överhuvudtaget? Röststyrd dator med irisstyrd markör...

  • Medlem
  • rörtången
  • 2002-10-18 19:57

go kväll
har använt en optisk mac ally 2 knapp med scroll hjul ett drygt år
lider på jobbet 2 knapp med scoll hjul (MS)tvingad att jobba med xp ...
de e ett helvete
ointiligent bugg sörja
stor äklig mus (råtta)
man skall ha handsk st 12 ...

Andersson - dessvärre är musen en personalköpsmus så då får jag inte sälja den. Däremot så är inte Logitechs drivrutin för Jaguaren fullt kompatibel... muspekaren försvinner efter att jag dator väckts från vila... så allt är inte perfekt där heller. Har någon av er använt en mus liknande Logitechs och sedan återgått till applemusen och kännt att den är den optimala musen - tvivlar på att det finns någon som ropar hurra efter att ha återvänt. När jag är på jobbet så sitter jag med en mus från dell och skriker av vansinne efter scrollhjulet.

Olle

Jag har en Logitech på jobbet som jag trivs väldigt bra med och här hemma har jag kvar Apple original - mest av lathet faktiskt. Nästa vecka ska jag byta.. eller nästa...

På jobbet kör jag Logitechs nyaste drivrutin till OS X 10.2 och har inga problem med att muspilen försvinner efter vila.

Senaste drivrutinen har en kul grej förresten. Man kan ställa in att tryck på hjulet ger ikonvandring mellan startade program i Dock. Samma som Kommando Tab fast snabbare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-18 23:20

Blir man lynchad om man säger att puck-musen är bra?

Personligen tycker jag en knapp räcker bra men valfrihet är förstås trevligt...

Inte ens min morsa som är komplett datoridiot fattar nyttan med en knapp. Det är ju så mycket mer "ergonomisk" med två knappar.

Själv så har jag min Apple Pro mouse i garderoben sedan dag 1. Har En logitech mus med två knappar plus scrollhjul.

Jag skulle ha musarm nu om jag hade en knapp.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Andersson - dessvärre är musen en personalköpsmus så då får jag inte sälja den. Däremot så är inte Logitechs drivrutin för Jaguaren fullt kompatibel... muspekaren försvinner efter att jag dator väckts från vila... så allt är inte perfekt där heller. Har någon av er använt en mus liknande Logitechs och sedan återgått till applemusen och kännt att den är den optimala musen - tvivlar på att det finns någon som ropar hurra efter att ha återvänt. När jag är på jobbet så sitter jag med en mus från dell och skriker av vansinne efter scrollhjulet.

Olle

Strunt i dom. Ladda ner USB Overdrive X.. Mycket bättre än några officella drivisar..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Jag har en Logitech på jobbet som jag trivs väldigt bra med och här hemma har jag kvar Apple original - mest av lathet faktiskt. Nästa vecka ska jag byta.. eller nästa...

På jobbet kör jag Logitechs nyaste drivrutin till OS X 10.2 och har inga problem med att muspilen försvinner efter vila.

Senaste drivrutinen har en kul grej förresten. Man kan ställa in att tryck på hjulet ger ikonvandring mellan startade program i Dock. Samma som Kommando Tab fast snabbare.

Wow!

Det har jag kunna gjort länge länge..

Har b.l.a programmerat så att knapp på scrollhjulet skiftar fönster i IE t.e.x

Ooh, tänkte bara säga.. Såg en skola för förståndshandikappade som hade två knappar på sina möss.

(och nu är inte det något påhopp på förståndshandikappade om nu någon skulle tror det)

  • Oregistrerad
  • 2002-10-19 00:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Ooh, tänkte bara säga.. Såg en skola för förståndshandikappade som hade två knappar på sina möss.

(och nu är inte det något påhopp på förståndshandikappade om nu någon skulle tror det)

Är det ett påhopp på PC användare?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: wlao:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Lol...med det resonemanget att det är lättare att använda enknapsmusen än tvåknapps skulle jag kunna säga att Apple borde ta fram ett tangentbord med bara två knappar på åxå, istället för det som vi har...*för mycket knappar ju*

Hepp! Och medan de ändå är i farten borde de ersätta bildskärmen med en stor Av/På-knapp. Snacka om att datorn blir enkel att använda

Jag gillar min Macs enknappsmus mycket mera än den tvåknapps+rullhjulsmus jag har på jobb-PCn. Får betydligt mer problem med musarm med tvåknappsmusen, eftersom jag alltid måste använda pekfingret för att klicka (i.st.f. alla fingrar på macen), för att inte tala om när jag scrollat igenom ett stort dokument m.h.a. scrollhjulet.

Visst, klitorisknappen är vanebildande, men jag tycker det är betydligt bättre att scrolla med rullisterna eller Page-Up/Page-Downknapparna på tangenbordet.

Och medan jag håller på: 80% av PC-användarna vet inte vad det är för skillnad på höger- och vänsterknappen. Av de resterande 20% är 80% utvecklare, och de tror att alla gillar högerknappen bäst. (*)

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har fått tala om för utvecklarna att det är en dålig ide att lägga menyval enbart på kontextmenyer...

(*) OK, OK hittade på siffrorna, men stor andel är det iallafall

Tja, vi har helt olika åsikter men det är ju ok det med

Kanske kan jag göra ett instick som ett förslag till förklaring (en del av förklaring i alla fall) i att det kanske handlar om vana. Enmusknapp med alla fingrar-en vanesak?

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tsz:
Blir man lynchad om man säger att puck-musen är bra?

Personligen tycker jag en knapp räcker bra men valfrihet är förstås trevligt...

Jajjamensan! Fy faen!!!

Gambit

Just det där med valfrihet (utan någon som helst koppling till något politiskt hära!) skulle jag vilja se valfrihet med burkköpet. Som det är nu måste man köpa till. Inte hela världen men det vore ett plus om Apple kunde ge oss det lilla som att få välja emellan 2-3 olika sorters designade möss.

Bra idé!

Gambit

Men varför inte helt enkelt skeppa en tvåknapparsmus som man i inställningarna kan stänga av den andra knappen (eller vice versa)?

Så, alla glada.

Mycket enklare.

Bevaka tråden