Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire och partitionskartor!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en LaCie 120 GB firewire hårddisk.
Jag vill ha två partitioner, lika stora. En för att starta en G5 PPC Mac och en partition för att starta en INTEL MAC. Båda Macarna är Pro versioner.

Hur gör man? Vilken partitionskarta (GUID eller APPLE) ska man använda?

Jag gjorde ett försök med APPLE-partitionskarta men det går då inte att installera ett INTEL system på den andra partitionen.

Konstigt: Man kan ha en partition för en PC och en för MAC men inte för de två världarna som existerar för mac (INTEL och PPC). Eller kan man det???

Jag får inte till det! - Jag hoppas på dig att du kan tipsa mig

Mvh: Thord.

Vill minnas att GUID endast funkar med Intel-macar när man ska installera OS, men jag trodde alltid att Intel klarade Apple-kartan också... hmm.... kolla lite med google. Det finns ett engelskspråkigt forum som heter InsanelyMac, där finns det säkert någon skicklig som kan hjälpa dig ifall ingen här vet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-25 09:20

Du kan inte ha två olika partitionstabeller på en hårddisk. När du gör en windowspartition och en mac-partition för att dualboota en mac så har hårddisken GUID. Däremot så har du installerat en emulering i firmwaren som översätter GUID-partitionen till en MBR-tabell. MBR-tabellen är dock inte riktig utan bara något som Windows tror är den riktiga.

Jag tror du får skaffa en till hårddisk för att göra det där på enklaste vis. För du kan inte boota en intelmac på en APT-tabell tror jag.

Tack för denna information! Nu förstår jag att det inte går. Jag läste någonstans att man kan göra det jag söker i Mac OS X.5 Leopard. Men jag har fortfarande Tigern kvar!

Mvh: Thord

1
Bevaka tråden