Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missnöjd med ny MacBook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det börjar kännas som att jag har en v mina vänners Dell-apparater framför mig. Min 2,5 år gamla iBook begav sig till himlen i slutet av februari. Jag köpte en ny MacBook, men fick skicka tillbaka den första, för den lät så otroligt mycket, och var allmänt seg. Men den nya låter också! Fläkten avger ett konstant surrande. Ska det verkligen vara så? Har jag fått två defekta MacBook:ar efter varandra, eller låter nyare datorer mer än gamla?

Och inte nog med det, så kraschar Safari nästan konstant. Musmarkören försvinner ibland. Och Safari tar 80% av systemresurserna.

Det känns som att jag sitter framför en Dell i Mac-kostym. Jag vill ha tillbaka min iBook.

- Macbook ska inte vara seg.
- Fläkten ska inte gå så att du hör den såvida du inte belastar datorn hårt.
- Safari tar inte 80% av systemresurserna.

Stoppa in din systemskiva, formatera hårddisken och installera om systemet. Det förinstallerade systemet är sannolikt inte lika bra som ett du installerar själv.

Det första jag gjorde när jag fick datorn, var att installera om systemet så jag skulle slippa alla skrivardrivrutiner och iDVD och liknande program.

Någon annan idé om vad som är tokigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 14:38
Ursprungligen av Foxfire:

Det första jag gjorde när jag fick datorn, var att installera om systemet så jag skulle slippa alla skrivardrivrutiner och iDVD och liknande program.

Någon annan idé om vad som är tokigt?

Den är nog sönder.
Jag har en alldeles ny MBP som fungerar som den ska.
Det vill säga alldeles perfekt.
Ring Apples support så kan du få den DOA:d och få en ny.

Använder du Quicksilver?
Min macbook (Nov 07) blev seg och fläkten gick på högvarv hela tiden när jag hade Quicksilver igång. Jag kunde inte sova med den i samma rum!
Stängde av QS och inom 5 minuter var den knäpptyst igen! Utan Quicksilver - Glad MacBook! Så ska det ju givetvis inte vara, men jag har aldrig vant mig vid Quicksilver och är lika glad utan, om man säger så.

Nej, inget Quicksilver (jag förstår inte riktigt vitsen med det programmet). Nåja, jag får väl ringa till Apple på tisdag och fråga. Och kanske gå till Lan-master eller nåt sånt.

Är förtydling: En DOA (Dead on arrival) kan du bara få inom 48 timmar från det du fått maskinen och då ska den inte ens starta.
I detta läge kommer maskinen skickas till reparation.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Är förtydling: En DOA (Dead on arrival) kan du bara få inom 48 timmar från det du fått maskinen och då ska den inte ens starta.
I detta läge kommer maskinen skickas till reparation.

Nej, inom 30 dagar brukar det inte vara några problem att få datorn på återköp och få en ny istället.

Så foxfire ring apple och kan du inte gemensamt med apple's tech support hitta vad som är fel, propsa på att få en ny och referera till 30-dagars återköp. Jag fick byta ut 3 MBP i somras på det viset.

Du kan inte få den deklarerad som DOA 30 dagar efter köp. Jag lovar.
Det utbyte du pratar om är något helt annat. Det motsätter jag mig inte emot.
Men han ska inte ringa och säga att hans maskin är en DOA för det är den inte.
Sist jag höll på med detta som Apple Service Provider var Apple löjligt hårda på DOA eller inte.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-24 10:28
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Du kan inte få den deklarerad som DOA 30 dagar efter köp. Jag lovar.
Det utbyte du pratar om är något helt annat. Det motsätter jag mig inte emot.
Men han ska inte ringa och säga att hans maskin är en DOA för det är den inte.
Sist jag höll på med detta som Apple Service Provider var Apple löjligt hårda på DOA eller inte.

DOA tiden är 30 dagar om dom inte ändrat det sen jag slutade som butikchef för en APR (Apple Preminum Reseller). Dvs, man måste anmäla felet till Apple inom 30 dagar från att kvittot på maskinen skrivits ut för att den överhuvudtaget ska kunna klassas som DOA.

Googlade lite, finns att läsa här:
http://store.apple.com/Catalog/US/Images/salespolicies.html#topic-20

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Du kan inte få den deklarerad som DOA 30 dagar efter köp. Jag lovar.
Det utbyte du pratar om är något helt annat. Det motsätter jag mig inte emot.
Men han ska inte ringa och säga att hans maskin är en DOA för det är den inte.
Sist jag höll på med detta som Apple Service Provider var Apple löjligt hårda på DOA eller inte.

Nej, inte DOA, utan återköp, men inte reparation inom de 30 dagarna.

Ursprungligen av panther:

Nej, inte DOA, utan återköp, men inte reparation inom de 30 dagarna.

Vad då, repareras inte datorn efter DOA-tiden? Ingen reparation inom 30 dagar: vad betyder det?

Ursprungligen av Foxfire:

Vad då, repareras inte datorn efter DOA-tiden? Ingen reparation inom 30 dagar: vad betyder det?

Att inom DOA-tiden så skall du inte behöva vänta på att din dator skall bli reparerad, utan då får du helt enkelt en ny dator istället.

Efter den perioden är det självklart reparation enligt garantin.

1
Bevaka tråden