Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös accesspunkt under 2000:-?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på följande:
D-Link DI-614+

NetGear MR314GE

D-Link DWL-900AP

Det känns som om DI-614+ är den mest kompletta. Men, den är ju 802.11b - 22mbps. Kommer det funka med mitt Airport kort (om än vid 11mbps i stället)?

Hur står sig de andra två mot 614+?

Finns det andra vettiga alternativ med en prislapp under 2000 inkl. moms?

/Mattias med allt för mycket sladd i vardagsrummet, och då menar jag inte att golvet är halt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-26 21:16

DI614+ kommer fungera med ditt Airport kort, men bara i 11Mbit förstås.

WAN Wide Area Network - t ex internet
LAN Local Area Network - ditt hemma-nätverk
WLAN Wireless Local Area Network - ditt trådlösa hemma-nätverk.

D-Link DI-614+
22Mbit WLAN, men endast med de kort som stödjer det. Annars 11Mbit. 10/100Mbit WAN port - upp till 100Mbit bredband.

NetGear MR314GE
11Mbit WLAN. Endast 10Mbit halv duplex WAN port - upp till 4-5Mbit bredband med bra prestanda. Billigare än DI-614+.

D-Link DWL-900AP
Endast en accesspunkt. Dvs om du ska ansluta ditt LAN(och WLAN) till internet måste du också ha en router. Har du redan en router är det ju ok, men har du inget är detta inte ett vettigt köp. Ett stort minus är att porten mot det trådburna LANet enbart är på 10Mbit. Detta blir en tajt flaskhals om det är fler än en trådlös användare.

3Com Wireless Gateway
Ungefär likvärdig med MR314GE men med plusset att WAN porten är 10/100Mbit

/arvid - som är irriterad över att hans pc dog så att han var tvungen att skriva om texten ovan. Men han blir snart lycklig när han får sin nya Powerbook om en dryg vecka!

[ 26 November 2002, 21:17: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
DI614+ kommer fungera med ditt Airport kort, men bara i 11Mbit förstås.

D-Link DI-614+
22Mbit WLAN, men endast med de kort som stödjer det. Annars 11Mbit. 10/100Mbit WAN port - upp till 100Mbit bredband.

Klockrent! Precis sådana svar man vill ha.
Tackar.

Det får bli en D-Link DI-614+
Har letat runt lite på nätet och det verkar som om det finns två tänkbara alternativ att handla på.

Dustin
1455:- exkl (1818.75:- inkl) + 118.75 i frakt = 1973.50:-
Då blir det levererat som företagspaket

Mycom (mycom.com)
1502:- exkl (1878:- inkl). Går dock att hämta i sthlm. Dvs - ingen frakt. Det går att beställa via nätet också men där är frakten lite dyrare än på Dustin.

Slutsats: Jag som Stockholmare har tur och åker till Drottninggatan 63 (PUB) och handlar i morrn.

Tack för svaret
/Mattias

Jag har en Netgear MR314 och köpte nyligen en D-Link DI-604+ och båda fungerar bra med Apples AirPort-kort.

MR314 är ju rätt gammal numera och reas ut på T.ex. Dustin. Den har, som Arvid skrev i sin tydliga översikt, en nackdel och det är att den bara har ahlv duplex på WAN-porten och därmed inte kan dra nytta av det 10 Mbit-uttag som många har som har fast lina. Den har också i test presterat sämre när man har WEP-krypteringen påslagen (vilket man *verkligen* bör ha!).

DI-604+ är rätt ny och har flera fördelar över MR314. Bland annat har den en WAN port med full duplex och även 100Mbit (vilket faktiskt inte är så dumt - många bostadsrättsföreningar drar 100 Mbit lokalt i huset och har det ut mot stadsnätet). Sen så har testar visat att även om man inte drar nytta av 22Mbit så får 11Mbit-korten ett uppsving i prestanda!

Den Netgear du borde jämföra med är FM114PGE som kostar strax under 2000 kr plus moms hos Dustin. Den har 10/100 på WAN-porten och vissa säkerhetsfunktioner som DI-604+ saknar (framförallt Stateful Packet Inspection). Den har dock bara den vanliga 11Mbit-hastigheten.

Efter att totalt smärtfritt satt upp en DI-604+ igår så kan jag säga att användarvänligheten är ungefär lika bra i båda. Har man lite koll så är det absolut inga problem.

När det gäller byggkvalite så vinner Netgear överlägset. DI-604+ var bland det plastigaste jag hållit i och vägde obetydligt mera än en tappad ögonfrans (ok, jag överdriver lite :).

Runt hörnet väntar förövrigt nya produkter baserat på den nya standarden 802.11g som ger 54 Mbit på 2,4 GHz-bandet, men det är några månader kvar tills dess. Jag kan sätta en slant om att Apple kommer att göra den standarden till sin nya version av AirPort!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-27 20:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Runt hörnet väntar förövrigt nya produkter baserat på den nya standarden 802.11g som ger 54 Mbit på 2,4 GHz-bandet, men det är några månader kvar tills dess. Jag kan sätta en slant om att Apple kommer att göra den standarden till sin nya version av AirPort!

Hmm hur blev det med 802.11a? 802.11a ligger på 5GHz bandet och ger 54Mbit eller 108Mbit i netgears turbomode. Varför kom det aldrig till Sverige? Va det några problem med radiotillstånd eller något sådan?

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-27 20:34

Hittade just denna Accesspunkt, detta pci-kort och detta pc-cardet hos inWarehouse. Hmm blir ännu mer förvirrad...

Finns 802.11a i sverige eller inte?

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Hmm hur blev det med 802.11a? 802.11a ligger på 5GHz bandet och ger 54Mbit eller 108Mbit i netgears turbomode. Varför kom det aldrig till Sverige? Va det några problem med radiotillstånd eller något sådan?

Helt klart intressant och berättigad fråga.
Jag mailade PTS och frågade. Dom brukar vara snabba på att svara, så jag kanske återkommer i morgon.

För att avsluta det jag började tråden för så har jag nu inhandlat en DI-614+.
Installationen var busenkel. Ett enkelt webbinterface med en Wizzard för det grundläggande.
Sen var det enkelt att aktivera 128-bitars WEP, stänga av Broadcast av SSID osv.
I och med att allt bygger på DHCP så blir det ruggigt enkelt att "installera".

För oss Mac ägare så känns DI-614+ som ett väldigt bra köp.

Enda nackdelen hittills är nog att hela apparaten och dess förpackning luktar duktigt illa. Lite fabriksnytt, plastigt, rengöringsmedels lukt. Inte gott alls - men, det försvinner nog

/Mattias (återkommer om PTS)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Jonsson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Hmm hur blev det med 802.11a? 802.11a ligger på 5GHz bandet och ger 54Mbit eller 108Mbit i netgears turbomode. Varför kom det aldrig till Sverige? Va det några problem med radiotillstånd eller något sådan?

Helt klart intressant och berättigad fråga.
Jag mailade PTS och frågade. Dom brukar vara snabba på att svara, så jag kanske återkommer i morgon.

Har nu fått svar från PTS, gick inte riktigt lika snabbt som vanligt - men ett svar är det.

Frågan:
Hej, jag undrar lite hur det ser ut med frekvenstilldelning för teknik som
använder sig av standarderna 802.11a och 802.11b.
(http://grouper.ieee.org/groups/802/11/index.h...).

Vilka frekvensområden är tillåtna idag?
Planerar man att ge tillstånd till fler områden framöver (t.ex runt 5GHz)?

Svaret från PTS:
Hej,

802.11a kan användas endast i frekvensbandet 5150 - 5250 MHz. Reglerna är
max E.I.R.P 200mW och endast inomhus användning.

802.11b kan användas i frekvensbandet 2400 - 2483,5 MHz.

Den nya undantagsföreskriften trädde i kraft 1:a Juni och finnas att läsa på
följande länk. Där kan du hitta reglerna som gäller för bägge banden.

http://www.pts.se/dokument/getFile.asp?FileID=2869

I Sverige är 5150 - 5350 MHz samt 5470 - 5725 MHz tillgängligt för
användning av trådlösa nätverk om de uppfyller vissa krav som du kan se i
dokumentet ovan. Ytterligare tilldelning i 5 GHz bandet är inte planerat.
802.11a uppfyller inte alla kraven enligt förskriften ovan och får därför
bara användas i bandet 5150 - 5250 MHz.

Så ser det ut med tillstånd, MHz osv. För er som är lika dåliga på fysik som jag så är 5000MHz = 5GHz men av nån anledning så envisas PTS med att prata MHz mest jämt.

/Mattias

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Runt hörnet väntar förövrigt nya produkter baserat på den nya standarden 802.11g som ger 54 Mbit på 2,4 GHz-bandet, men det är några månader kvar tills dess. Jag kan sätta en slant om att Apple kommer att göra den standarden till sin nya version av AirPort!

Hmm hur blev det med 802.11a? 802.11a ligger på 5GHz bandet och ger 54Mbit eller 108Mbit i netgears turbomode. Varför kom det aldrig till Sverige? Va det några problem med radiotillstånd eller något sådan?

/arvid

Det finns visst, det säljs för fullt hos t.ex. Dustin.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 12:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Runt hörnet väntar förövrigt nya produkter baserat på den nya standarden 802.11g som ger 54 Mbit på 2,4 GHz-bandet, men det är några månader kvar tills dess. Jag kan sätta en slant om att Apple kommer att göra den standarden till sin nya version av AirPort!

802.11g ska ju till skillnad från 11a vara bakåtkompatibel med 11b, och eftersom den (och 11b) går på en lägre frekvens får man ju längre räckvidd med samma effekt, eller hur?

Har någon sett riktpriser och lanseringsdatum på några 11g-produkter?

/J

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Goka:
802.11g ska ju till skillnad från 11a vara bakåtkompatibel med 11b, och eftersom den (och 11b) går på en lägre frekvens får man ju längre räckvidd med samma effekt, eller hur?

Det där med räckvidd kan jag inte svara på, men ja, det är bakåtkompatibelt. 802.11a har dock bättre prestanda 802.11g, enligt vad jag läst. Det har bland annat att göra med att 5 GHz-bandet inte är lika nedlusat med signaler som 2,4 GHz.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Goka:
Har någon sett riktpriser och lanseringsdatum på några 11g-produkter?

Första kvartalet nästa år enligt Netgear, priser ej klara. Kolla mera i min tråd om detta.

1
Bevaka tråden