Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra valutaprefix

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I och med att jag uppgraderade till Leopard har jag fått en grymt irriterande problem. När jag formaterar en cell i numbers till valuta så hamnar "kr" före talet ex. "kr 1024.00". Hittar ingenstans i Numbers att ändra detta. Och i Systemsinställningar/Internationellt/format så ser det likadant ut om man väljer Sverige. Se skärmdumpen.

Ingen som har en aning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-23 10:59

Bump! Jag undrar också.

Letat i Systeminställningar/Internationellt och även inne i Numbers.

ingenting

Snacka om SuperBugg.

Det är ju fanimej så det är pinsamt...

Veckans "idiot-workaround" : Använd "Number with two decimal places" "00,00" i Numbers.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 03:34

Skumt. Jag är säker på att man alltid tidigare har kunnat ställa in allt detta helt separat, utan att nödvändigtvis ens behöva välja en förinställning i en meny. I alla fall kunde man det i klassiska Mac OS. Mycket dåligt, Apple.
De har blivit sämre på internationella saker på senaste tiden. Varför finns t.ex. inte iWork på svenska? Det är en deal-breaker för fler än man kan tro. Och nu detta ...

Jag har också noterat detta. (fast med € tecknet då )

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-24 12:44

Det här är ett riktigt slarvfel av Apple. Även datuminställningarna är fel, men de går som tur var att ändra. Det är endast i Leopard detta är fel, i TIger är det rätt.

Kolla på Daniels skärmdump ovan. De två första datumformaten är fel. Den första ska vara "lördag 5 januari 2008" och den andra skall vara "lör 5 jan 2008". Den första går att rätta till, men att få dagar att förkortas med 3 bokstäver går tyvärr inte.

Någon lösning för att placera valutasymbolen rätt har jag heller inte hittat.

Men om vi alla buggrapporterar detta så fixar de med lite tur detta till 10.5.4 (eller vågar vi hoppas på 10.5.3?).

Hur buggrapporterar man enklast?

Ursprungligen av Daniel Roos:

Hur buggrapporterar man enklast?

http://www.apple.com/feedback/macosx.html/

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-24 21:27
Ursprungligen av Daniel Roos:

Hur buggrapporterar man enklast?

Enklast gör man det nog på länken som Jesper postade. Bäst gör man det här:
http://bugreport.apple.com/

Stäng Systeminställningar.
Klistra in i Terminalen:

defaults write .GlobalPreferences AppleICUNumberSymbols -dict 0 '.' 1 ',' 10 '.' 8 ' ' 'kr'
defaults write .GlobalPreferences AppleICUNumberFormatStrings -dict-add 2 '#,##0.00¤;-#,##0.00¤'
defaults write com.apple.HIToolbox AppleDecimalSeparator -dict smRoman '.'
defaults write com.apple.HIToolbox AppleThousandSeparator -dict smRoman ','
defaults write com.apple.systempreferences AppleIntlCustomFormat -dict-add AppleDecimalSeparator '.'
defaults write com.apple.systempreferences AppleIntlCustomFormat -dict-add AppleThousandSeparator ','

Ursprungligen av Matrix:

Stäng Systeminställningar.
Klistra in i Terminalen:

defaults write .GlobalPreferences AppleICUNumberSymbols -dict 0 '.' 1 ',' 10 '.' 8 ' ' 'kr'
defaults write .GlobalPreferences AppleICUNumberFormatStrings -dict-add 2 '#,##0.00¤;-#,##0.00¤'
defaults write com.apple.HIToolbox AppleDecimalSeparator -dict smRoman '.'
defaults write com.apple.HIToolbox AppleThousandSeparator -dict smRoman ','
defaults write com.apple.systempreferences AppleIntlCustomFormat -dict-add AppleDecimalSeparator '.'
defaults write com.apple.systempreferences AppleIntlCustomFormat -dict-add AppleThousandSeparator ','

Vad händer då? Vart har du hittat detta? Förklara gärna lite.

Ursprungligen av Daniel Roos:

Vad händer då? Vart har du hittat detta? Förklara gärna lite.

Om du skriver:

defaults read com.apple.systempreferences

i Terminalen så hittar du det.

Ursprungligen av Matrix:

Om du skriver:

defaults read com.apple.systempreferences

i Terminalen så hittar du det.

Tack för terminaltricket. Kan du fixa så att det blir ett mellanrum mellan sista siffran och kr också (nu blir det 102,50kr)?

Ursprungligen av Daniel Roos:

Tack för terminaltricket. Kan du fixa så att det blir ett mellanrum mellan sista siffran och kr också (nu blir det 102,50kr)?

Testa med den här:

defaults write .GlobalPreferences AppleICUNumberSymbols -dict 0 '.' 1 ',' 10 '.' 8 ' ''kr'
defaults write .GlobalPreferences AppleICUNumberFormatStrings -dict-add 2 '#,##0.00¤;-#,##0.00¤'
defaults write com.apple.HIToolbox AppleDecimalSeparator -dict smRoman '.'
defaults write com.apple.HIToolbox AppleThousandSeparator -dict smRoman ','
defaults write com.apple.systempreferences AppleIntlCustomFormat -dict-add AppleDecimalSeparator '.'
defaults write com.apple.systempreferences AppleIntlCustomFormat -dict-add AppleThousandSeparator ','

Tack Matrix. Nu stämmer det.

Slutresultatet på den här sidan stämmer inte riktigt... Vi använder decimalkomma, inte decimalpunkt.

Här finns en bättre beskrivning på att lösa problemet.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.204174/sa-fixar-du-korrekt-svensk-valuta-i-leopard

Numbers 09 har även fått en inbyggd funktion för att anpassa format. Välj fliken Cellformat och sedan anpassa.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-07 20:39

Det är sorgligt att Apple fortfarande inte fixat alla de mängder av fel som introducerades med Leopard. Jag hoppas innerligt att de får ordning på det till Snow Leopard.

1
Bevaka tråden