Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup för Windowsfiler med BootCamp

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-22 12:57

Jag använder Windows med Vista Home på Macen en hel del, bl. a. för ett Cad-program. Men hur göra backup på ett enkelt sätt? Varken Time Machine eller SuperDuper uppfattar hårddiskpartitionen med NTFS, som ligger med namnet "Untitled" på skrivbordet.

På min externa hårddisk finns visserligen en tom partition, men den är ju Mac-formaterad och det går väl inte ha halva hårddisken Mac- och andra halvan Windows-formaterad?
Att bränna skivor som backup går givetvis men det är ju inte idealiskt.

(Har inte provat detta, men det borde fungera). Mac OS X kan läsa NTFS-formaterade diskar – det torde ju vara allt som behövs för att göra en kopia av originalet(?)

Skapa en exakt kopia av disken i DMG-format – om olyckan är framme har du alltid en kopia av din Windows-partition i Mac OS X.

Öppna Skivverktyg (Program —> Verktygsprogram).
Markera din Windows-hårddisk i den vänstra delen av fönstret.
Välj: Arkiv —> Ny —> Skivavbild från [Windows-disk]…

Välj plats att spara skivavbilden på, skit i kryptering om du inte har speciella skäl till det och kör igång. Du kan bli promptad att skriva administratörslösenord i början. Gör det så många gånger det behövs.

Should do the trick!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-28 00:24

Winclone är din vän

och är gratis. Hämta här:
http://twocanoes.com/winclone/

/Per

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-08 16:43

Tack för era tips!

Tyvärr fungerar Winclone inte med 32-bitars-versionen av Windows Vista, efter ett antal misslyckade försök läste jag det i klartext på Winclone-forumet.

Däremot fungerar det att göra skivavbild, svårigheten är bara att det tar ca. 35 minuter att åstadkomma en sådan.

Så tillsvidare får jag väl fortsätta att skriva in backup på DVD.

1
Bevaka tråden