Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP!!! USB-knäppheter!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-26 16:53

Jag kan inte använda min externa usb-brännare efter att bytt tangentbord. Brännaren är en MiniCDRW 4x4x24x av märket Archos. Brännaren har fungerat utmärkt innan jag bytte mitt blå tangentbord till ett graphitefärgat. Modellen är densamma (dvs den som följde med imac G3) och borde ju inte påverka. Det som nu sker när jag kopplar in brännaren är att mus (som är kopplat till tangentbordet) och TB inte funkar alls alternativt att inget blir klickbart trots att muspekaren går att flytta på skärmen. Har jag brännaren ikopplad under uppstart så startar bara OS upp till hälften, det bara tuggar och tuggar. Jag använder OS 9.2.1 och kör imac dv 400 med 320 mb RAM. Vad är felet, jag fattar ingenting. HJÄLP!!!

[ 26 November 2002, 16:54: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-26 17:42

Någon måste väl ha erfarenhet av USB-märkligheter här???

Edit: det kan tilläggas att brännaren inte heller funkar med det gamla tangentbordet. Jag testade omedelbart med att byta tillbaka till det gamla när jag märkte krångligheterna, men brännaren fryste hela systemet även här. Detta trots att den funkat utmärkt tidigare. Vad fan är det som hänt?

[ 26 November 2002, 17:59: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-26 19:54

Du skriver inte vilken Mac du har eller hur brännaren är ansluten till datorn, men inställningsfilen till Finder kan ibland bli skadad vilket kan orsaka en del mystiska fenomen när man startar datorn. Prova att kasta den och starta om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-26 20:26

Jovisst skriver jag det! Brännaren är USB-ansluten och datorn den sitter i är en iMac DV 400. Som sagt: OS 9.2. Är det bara att kasta inställningsfilen till Finder? Det händer väl inga märkligheter om jag gör så...

Edit: jag kan tillägga att det inte funkar trots att jag slängt Finder-inställningar två gånger. Om jag har brännaren ikopplad under uppstart tuggar bara datorn och vägrar startas upo. Så fort jag tar ut USB-kabeln fortsätter uppstarten som vanligt. likadant är det om jag kopplar i brännaren efter uppstart och klickar på någon ikon - inget händer. När jag tar ut USB-kabeln sker kommandot (om jag gör många kommandon sker alla i en följd efter att kabeln är urdragen, som om datorn bara pausar eller nåt!). Jättemärkligt då brännaren funkade finfint för ett par dagar sen.

[ 26 November 2002, 20:41: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-26 20:42

Du skrev i och för sig inte vilken dator det var eller till vilken av portarna brännaren var ansluten, men OK. Kasta bara inställningsfilen och gör om inställningarna för Finder så skapas det en ny inställningsfil. Kan lösa problemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-26 20:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Du skrev i och för sig inte vilken dator det var eller till vilken av portarna brännaren var ansluten, men OK. Kasta bara inställningsfilen och gör om inställningarna för Finder så skapas det en ny inställningsfil. Kan lösa problemet.

Se "Edit" ovan - funkade inte. OCH det kvittar till vilken USB-port jag kopplar brännaren (jag har testat alla möjliga), det är samma visa överallt.

[ 26 November 2002, 20:44: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-26 20:49

Är brännaren kopplad direkt till datorn eller till tangentbordet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-26 20:54

Nu är brännaren kopplad till en hub som i sin tur är kopplad direkt till datorn (port 1). MEN det är samma visa oavsett hur jag kopplar brännaren. Jag har testat alla möjliga varianter (att koppla den direkt i datorn, till tangentbordet osv). Jag har också testat alla möjliga varianter med att koppla tangentbord och mus på andra sätt (via hub osv), men oavsett hur jag kopplar fryser datorn sig när brännaren är i. Dvs jag kan inte ha den ikopplad för tillfället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-26 21:36

Och du har kollat om det finns några uppdaterade drivrutiner, uppdaterat till 9.2.2 med Programuppdatering osv? Har du testat om brännaren fungerar med någon annan Mac?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-26 21:56

Jo, jag har kollat efter drivrutiner på Archos´ hemsida, men där finns inga till min brännare överhuvudtaget. Den är helt enkelt för gammal tror jag. Dock hittade jag någon form av systemtillägg till en något nyare brännare som jag förde in i tilläggsmappen, men det blev ingen skillnad. Till saken hör att brännaren levererades splittans ny i inplastad ask och allt (trots att jag köpte den begagnad). Den har dessutom en MacOS-symbol på omslaget så det borde inte vara några problem. Glöm inte heller att den faktiskt har fungerat! För senast en vecka sen satt jag och brände på den! Jag tog ut USB-kabeln till tangentbordet och satte dit ett annat och vips så slutar den att fungera. När jag sen testar med det gamla tangentbordet funkar det inte med det heller. Det verkar ju otroligt. Jag har än så länge inte testat med att uppgradera mig till OS 9.2.2, men skall det verkligen göra någon skillnad?

[ 26 November 2002, 22:06: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-26 22:27

OK, nu har jag uppdaterat både till OS 9.2.2 och imacs firmware, men inget nytt. Samma problem fortfarande. VAD ÄR FELET? Jag har bestämt för mig att det diskuterats USB-problem här förr på forumet; finns det ingen som vet något? Jag blir knäpp utan brännare.

1
Bevaka tråden