Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skall man ha istället för Elgato EyeTV 410?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill se Boxers (fria och kodade) kanaler på min mini.
Har funderat på en Elgato EyeTV 410 men den verkar vara på väg att utgå.

Vad skall man köpa istället? Eller är en Elgato EyeTV 410 fortfarande bästa valet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 12:20

Jag tror 410:an är enda alternativet för mac. Tyvärr. Jag skaffade en sån här om dan, och den fungerar bra. Fick först fel typ av CA-modul av Macoketet, men när jag bytte den mot en Viaccess så fungerade allt klockrent.

Jag funderar i samma banor - vill använda min Mini för att se Boxer-kanaler, inklusive betalkanaler.

Fick denna info från Macoteket:

...
Vi hade förväntat oss en leverans av 410 nyligen, men när Elgatos representanter var här igår och demonstrerade nya produkter berättade de att 410 tyvärr har utgått. De har en ny variant på gång som skall klara samma saker +lite till, men den är inte klar för försäljning ännu och kommer sannolikt inte att vara ut i handeln förrän åtminstone tre månader. Beklagar detta, men det är inget vi kan påverka.
...

Vad finns det för andra alternativ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-19 19:41

Jag har varit inne på att skaffa en EyeTV 410, men hittade en annan lösning här på 99 eftersom jag inte har nåt behov av att spela in.

Vanlig EyeTV DTT + Pheonix interface + EyeTVcamd

EyeTV DTT = 695:-
Phoenix Interface = 285:-
EyeTVcamd = gratis

Som bonus kan man då även dela boxer kortet med andra datorer i huset.

Varför skulle det inte gå att spela in? Den funktionaliteten finns väl i EyeTV-programvaran som följer med EyeTV DTT.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-23 21:02

Det har du rätt i!
Jag bara såg att det stod att den kunde spela in, timeshift och en del andra grejor. Nu ser jag att även DTT kan spela in.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-03-24 19:32

Jag kör enligt peckas lösning ovan och det fungerar riktigt bra. Finns absolut ingen anledning att kasta ut en massa pengar på 410:an.

Senaste versionen av EyeTV (3.0.1) är riktigt bra, det enda man saknar är väl en mer sömlös integration med t.ex. Front Row, även om det går att lösa med t.ex. Remote Buddy (som även det är ett kanonprogram)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-03-24 20:06

Mycket intressant lösning.

Man kopplar alltså in programkortet från Boxer i Phoenix Interface som ansluts via USB, sen gör EyeTVcamd att EyeTV kan ta emot de kodade kanalerna? Fungerar det helt sömlöst? Skulle jag kunna köra motsvarande setup med digitalmottagaren i EyeTV hybrid?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-03-24 22:44

Det fungerar helt sömlöst, men med en anmärkning.

För att "dela ut" kortet så att eyetvCamd kommer åt nycklarna krävs mjukvaran NewCS. NewCS finns vad jag vet inte för Mac, vilket innebär att du behöver en separat server att köra den på. Jag använder min router, Asus WL-500gP som server.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-03-24 23:45
Ursprungligen av scim:

Det fungerar helt sömlöst, men med en anmärkning.

För att "dela ut" kortet så att eyetvCamd kommer åt nycklarna krävs mjukvaran NewCS. NewCS finns vad jag vet inte för Mac, vilket innebär att du behöver en separat server att köra den på. Jag använder min router, Asus WL-500gP som server.

OK, så detta gäller bara om man vill dela ut till fler datorer. Alltså behöver jag inte tänka på detta om jag ska köra på en maskin bara?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-03-25 23:29

Det fungerar ju lika bra att bara "dela ut" till sig själv. Men så vitt jag vett så finns inte server-programvaran i Mac OS X-format ännu, vilket kräver att man gör en separat server.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-13 10:43
Ursprungligen av scim:

Det fungerar ju lika bra att bara "dela ut" till sig själv. Men så vitt jag vett så finns inte server-programvaran i Mac OS X-format ännu, vilket kräver att man gör en separat server.

var hittar jag server-programvaran till linux eller xp?
funkar detta även med elgatos hybrid pinne?

Fungerar det även med dubbeltuner, dvs EyeTV Diversity? Kan i så fall båda tuners använda kortet samtidigt? (Se en kanal och spela in en annan..)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-13 22:57

Jag har inte testat det men det finns ingen anledning till att den inte ska fungera.

Jag har f.ö. bytt ut min router nu och kör istället min Synology DS-107e som NewCS-server. Fungerar mycket bra samtidigt som Synologyn fungerar klockrent tillsammans med Time Machine. Jag rekommenderar den verkligen!

Hej...

Hur är bildkvaliten på EyeTV, har idag en Dreambox 500T där jag tycker bildkvaliten är kanon, men skulle vilja bli av med en sak i TV bänken och köra allt från min Mini och är därför sugen på en EyeTV Diversity... Jag har en Tubestick som jag köpte på skoj bara för att prova men jag tycker bildkvaliten inte alls är lika bra som från Dreamboxen och jag tycker bilden är ryckig och att mjukvaran till Tubesticken är helt kass...

Min tanke är att köra min Dreambox som Cardserver till EyeTV Diversity..

Min Mini är en 2.0Ghz med 2gb ram och 7200rpm disk..

Så hur upplever ni EyeTV står sig mot en vanlig box?

  • Medlem
  • 2008-06-01 16:28
Ursprungligen av Evoleus:

Hej...

Håll frågan här i stället eftersom du redan har ställt den där.

Korspostning är inte tillåtet.

Admin

Lösning UTAN att köra server

Jag vill endast dela ut mitt boxerkort på en dator.
Är det möjligt på något sätt UTAN att köra den som en server??
Jag har en USB Phoenix...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 07:47
Ursprungligen av bjorn86:

Jag vill endast dela ut mitt boxerkort på en dator.
Är det möjligt på något sätt UTAN att köra den som en server??
Jag har en USB Phoenix...

Tjena, ser inte att du har fått ngt svar på din fråga. Jag undrar samma sak, har comhem men också USB Phoenix och vill bara se tv på en dator. Har du fått koll på om det fungerer?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2008-09-18 17:35
Ursprungligen av rixon11:

Tjena, ser inte att du har fått ngt svar på din fråga. Jag undrar samma sak, har comhem men också USB Phoenix och vill bara se tv på en dator. Har du fått koll på om det fungerer?

Jag vet inte hur det är med USB Phoenix men Elgatos CI fungerar med Comhem om du köper rätt CA-modul. Den som följer med fungerar bara med boxer. CA-modulen är alltså det du sätter kortet i och sedan in med hela modulen i Elgato CI.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-30 14:51

Jag har köpt följande:

Elgato EyeTV Diversity (EyeTV 3 ingår)
Elgato EyeTV Common Interface
Från Macoteket

Och en:
wireless Cardsplitter:
Teknikimporten - satellit dator Dreambox Optibox batterier ljud bild Cardsplitter. Alltid fri frakt!

Detta fungerar klockrent med Boxer betalkanaler.
Jag har inget att jämföra med men jag tycker att bilden är kanonbra

Cardsplittern är bara för att kunna se på olika kanaler samtidigt på fera tv / datorer.

Funderar på en Mac Mini som mediaspelare men har ej hittat ngt bra program som klarar
tv-biten, några förslag? Front Row ?

Var kan jag hitta/ladda ner/köpa Front Row ? (jag vet att den följer med Mac Mini men jag har en Mac Pro idag och skulle vilja testa)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-30 16:41
Ursprungligen av Pasay:

Var kan jag hitta/ladda ner/köpa Front Row ? (jag vet att den följer med Mac Mini men jag har en Mac Pro idag och skulle vilja testa)

Front Row följer med i OSX, så gör som sjovall säger

Har jag sovit länge eller är detta helt nytt...?

Verkar som Elgato kommit med CI-kortläsare, skrolla ner på sidan i länken nedan. Tolkar det som att ska fungera även med deras USB TV-tuners.

Elgato Online Store

Macline - Elgato EyeTV Common Interface

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 22:17

Jag tror de började sälja det kring midsommar...

Har en i min hand nu iaf, väntar bara på boxerkortet. Inte alla Apple ÅF som är medvetna att det finns har jag lärt mig. Verkar inte ha annonserats ut särskilt mycket. Får se när kortet kommer ifall det fungerar med båda mottagarna på Diversity.

Verkar bara fungera med en mottagare.. :-/

Någon som har erfarenhet av Elgato Diversity och betalkanaler (Boxer)?

Tryck Äppletangenten och Esc-tangenten så säger det VIPS och du är inne i Front Row.

Billigt och bra inte sant

Det går för övrigt finfint att växelköra EyeTV och FrontRow med endast Apples remote.

1
Bevaka tråden