Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logikkortet på Imac sönder

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade en Imac 17" 2Ghz inköpt hösten 06. För några veckor sen låste sig datorn och gick sedan inte att starta. Efter felsökning hos en auktoriserad applereparatör framkom att det var logikkortet som var sönder och att en reparation skulle kosta närmare 8000 kr. Eftersom garantin är utgången måste jag hänvisa till konsumentköplagen och reklamationsrätten. Detta innebär att jag själv måste bevisa att felet var där när datorn levererades vilket känns rätt omöjligt när inte ens firman jag lämnade in datorn till säger sig kunna ta reda på detta utan "att skicka datorn till nasa för analys".
Man kan diskutera det dumma i att inte skaffa utökad apple-care till sin dator men sanningen är att man absolut inte räknar med att en så dyr pjäs ska gå så ohjälpligt sönder inom så kort tid vid normalt användande och dessutom kosta så enormt mycket att reparera.

Finns det någon som är eller har varit i samma sits som kan rekomendera någon lösning på problemet? Eller är det bara att konstatera att man haft oflyt och skaffa sig en ny dator?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-19 16:59

Kolla på eBay.

B.D

  • Medlem
  • 2008-03-19 19:23

Om du vet vart du har kvittot på maskinen, ring fösäkringsbolaget som du har din hemförsäkring i. Dom kanske kan hjälpa dig, värt ett försök iaf.

  • Medlem
  • 2008-03-21 10:01

Läs iden här tråden om ett liknande problem, han verkar iofs ha kommit fram till att det är hans grafikkort som strular, men det är ändå ett garanti/reklamations/fabriksfelsärende, precis som ditt är.

Jag skulle säga sätt hårt mot hårt. Om dom inte kan bevisa att det INTE är ett fabriksfel och du inte gjort någon åverkan på datorn, vad ska det då annars kunna vara som orsakat felet? Stå på dig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-21 10:24

jag har för mig när det gäller konsumentköplagen och reklamationsrätten så måste företaget bevisa att det är du som har tagit sönder det genom vårdslöshet eller nått.
Kan dem inte det så är det fabriks fel.

  • Medlem
  • 2008-03-21 18:33
Ursprungligen av fudge:

jag har för mig när det gäller konsumentköplagen och reklamationsrätten så måste företaget bevisa att det är du som har tagit sönder det genom vårdslöshet eller nått.
Kan dem inte det så är det fabriks fel.

Men konsumentköplagen är numera på 3 år! Men då måste DU bevisa att det är ett fabrikationsfel! Hur bevisar man det efter några år?

Ursprungligen av Dalle:

Men konsumentköplagen är numera på 3 år! Men då måste DU bevisa att det är ett fabrikationsfel! Hur bevisar man det efter några år?

Precis, hur kan man bevisa det? Datorfirman kan som sagt inte hitta vad som fått logikkortet att sluta fungera. Apple säger att det bl.a. kunde bero på en plötslig strömspik i elnätet som slagit ut datorn men det roliga är att jag satt i samma rum som en klasskamrat med en identisk Imac och hans tickade på som om ingenting hade hänt.

Vi får se vad datorfirman säger efter att ha talat med apple.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-03-21 16:31

Som sagt, vi två sitter i ungefär samma sits. För mig är det helt otroligt att en dator för det priset ska gå i sönder efter så kort tid. Jag har ännu inte lämnat in min dator än, men om jag får höra att jag får betala efter att jag gjort det kommer jag att streta emot allt vad jag kan, det blir anmälning till ARN, svt plus och hela fadderullan.

Eftersom datorn är designat att fungera i det chassit som den är innesluten kan det ju inte vara något annat än ett fabriksfel att våra datorer gått sönder, finns enligt min mening ingen annan vettig förklaring (förutsatt att den aldrig varit öppnad eller att man stått med en varmluftpistol riktad mot luftintaget).

Du kan kolla mina öppnade trådar om mitt fall:

http://www.99.se/emac-imac/239147-24-imac-d-d-sn-lla-hj-lp.html

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=763640

Fick lite fler svar på Swec, känns dock som om jag kanske borde frågat i ett konsumenträttsforum med kanske.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-23 09:35

Men nu får ni väl sluta att tjafsa om sånt här. Allt kan gå sönder och elektronik är inget undantag. När garantitiden har gått ut så måste man själv se till att ha en försäkring som kan lindra den ekonomiska skadan, så funkar det i vårt samhälle.
Kolla vad du får ha för försäkringar på din bil, där betalar man 1000-tals kronor varje år för att inte behöva betala fel och skador själv när garantitiden gått ut.

Vill man inte riskera att få betala själv för reparation/reservdelar om ens dator går sönder så erbjuder Apple sitt Applecare och det finns massor med försäkringsbolag som glatt och villigt ger dig en extra försäkring på din dator.

Vi betalar försäkringar på precis allt i dag, så gnäll inte över att du måste försäkra din dator också!

Ursprungligen av MatsOlov:

Men nu får ni väl sluta att tjafsa om sånt här. Allt kan gå sönder och elektronik är inget undantag. När garantitiden har gått ut så måste man själv se till att ha en försäkring som kan lindra den ekonomiska skadan, så funkar det i vårt samhälle.
Kolla vad du får ha för försäkringar på din bil, där betalar man 1000-tals kronor varje år för att inte behöva betala fel och skador själv när garantitiden gått ut.

Vill man inte riskera att få betala själv för reparation/reservdelar om ens dator går sönder så erbjuder Apple sitt Applecare och det finns massor med försäkringsbolag som glatt och villigt ger dig en extra försäkring på din dator.

Vi betalar försäkringar på precis allt i dag, så gnäll inte över att du måste försäkra din dator också!

Jag hade utan tvekan kunnat lägga ut några tusen på service, sånt får man ta. Att däremot lägga ut mer än vad datorn i fullt fungerande skick skulle inbringat på tradera för ett slumpartat fel bortom min kontroll tycker jag är jävligt magstarkt. Dessutom har garantin inte gått ut enligt konsumentköplagen. Att det sen visar sig vara omöjligt att få rätt enligt densamma är en annan femma.

Utan att låta för mycket som Sverker tycker jag nog att man som konument bör kunna ställa vissa krav på livslängden på det man köper, även på elektronik och framförallt på dyr elektronik. Men det är kanske att gnälla för mycket?

  • Medlem
  • 2008-04-10 02:19

Konsumentköplagen reglerar inte garantitiden. Det rekommenderas minst sex månader, men det är upp till återförsäljare/tillverkare hur lång garanti man vill ge. Det du refererar till är reklamationsrätten. Den är numera tre år och du som kund är tvungen att kunna bevisa att felet är ursprungligt. Kul att det löste sig med din dator!

Ursprungligen av Deadheart:

Jag hade utan tvekan kunnat lägga ut några tusen på service, sånt får man ta. Att däremot lägga ut mer än vad datorn i fullt fungerande skick skulle inbringat på tradera för ett slumpartat fel bortom min kontroll tycker jag är jävligt magstarkt. Dessutom har garantin inte gått ut enligt konsumentköplagen. Att det sen visar sig vara omöjligt att få rätt enligt densamma är en annan femma.

Utan att låta för mycket som Sverker tycker jag nog att man som konument bör kunna ställa vissa krav på livslängden på det man köper, även på elektronik och framförallt på dyr elektronik. Men det är kanske att gnälla för mycket?

Ursprungligen av MatsOlov:

Men nu får ni väl sluta att tjafsa om sånt här. Allt kan gå sönder och elektronik är inget undantag. När garantitiden har gått ut så måste man själv se till att ha en försäkring som kan lindra den ekonomiska skadan, så funkar det i vårt samhälle.
Kolla vad du får ha för försäkringar på din bil, där betalar man 1000-tals kronor varje år för att inte behöva betala fel och skador själv när garantitiden gått ut.

Vill man inte riskera att få betala själv för reparation/reservdelar om ens dator går sönder så erbjuder Apple sitt Applecare och det finns massor med försäkringsbolag som glatt och villigt ger dig en extra försäkring på din dator.

Vi betalar försäkringar på precis allt i dag, så gnäll inte över att du måste försäkra din dator också!

Tycker tvärt om att man inte ska tolerera att datorer lägger ned efter säg 1,5 år för då är det enligt mig något som är fel (tillverkningsfel) som t ex grafikkorten i MBP. Alla datorer jag ägt rullar fortfarande (eller rullade fortfarande innan jag sålde/slängde dem) med undantag för batterier och en HD krasch (som hade 3 års garanti…). Att bara ge upp direkt är enkelt men dyrt. Man kan ju åtminstone söka lite och se om fler användare har haft samma fel, för i så fall är det ju ganska troligt att man kan hänvisa till fabriks-"garantin".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-21 15:03
Ursprungligen av Gilbert 2:

Tycker tvärt om att man inte ska tolerera att datorer lägger ned efter säg 1,5 år för då är det enligt mig något som är fel (tillverkningsfel) som t ex grafikkorten i MBP. Alla datorer jag ägt rullar fortfarande (eller rullade fortfarande innan jag sålde/slängde dem) med undantag för batterier och en HD krasch (som hade 3 års garanti…). Att bara ge upp direkt är enkelt men dyrt. Man kan ju åtminstone söka lite och se om fler användare har haft samma fel, för i så fall är det ju ganska troligt att man kan hänvisa till fabriks-"garantin".

Håller helt med. Vissa saker kan man ju acceptera att de går sönder, typ hårddiskar och portar (sånt som man fysiskt meckar med dagligen typ). Men en grafikkrets? Hur tar man sönder en sån med vanlig (t.om. yrkesmässig) användning?

Fast oftast brukar elektronik hålla rätt bra om det inte är fel från början. Tex min laptop från 2001, funkar fortfarande perfekt med windows xp. aldrig haft på service eller något. Enda som slutat fungera är batteriet dock, men det är inte så konstigt

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-23 18:34
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Fast oftast brukar elektronik hålla rätt bra om det inte är fel från början. Tex min laptop från 2001, funkar fortfarande perfekt med windows xp. aldrig haft på service eller något. Enda som slutat fungera är batteriet dock, men det är inte så konstigt

[ironi]Wohaaa! Det är ju fantastiskt en laptop som fungerar![/ironi]

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Fast oftast brukar elektronik hålla rätt bra om det inte är fel från början. Tex min laptop från 2001, funkar fortfarande perfekt med windows xp. aldrig haft på service eller något. Enda som slutat fungera är batteriet dock, men det är inte så konstigt

Just nu vill jag inte hålla med om det. Känns som om kvaliteten inom elektronikindustrin är så låg att man ska vara glad om en pryl håller i ett helt år.
Även på sånt som är fungerande till en början. Exempel är min Pismo som varit igenom tre logikkort, min MDDs logikkort är trasigt efter fem års tjänst.

Apple gick på min linje och gav mig efter lite trugande full ersättning för datorhaveriet.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-04-09 23:53

Grattis Lämnade in min idag med, hoppas Apple är lika givmilda mot mig, har trots allt påverkat minst 3 personer att köpa mac sen jag skaffade min (och en löjligt stor mängd ipods), så dem tjänar nog på att ha mig som aktivist

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-21 12:21

Hur gjorde du Deadheart?
Jag har en MBP (1 år och 70dagar gammal) som har drabbats av "black screen of death" pga nvidias dåliga 8600-krets. Det är ju ett solklart fabrikationsfel, men Apple vägrar ge med sig.

Ursprungligen av c5j:

Hur gjorde du Deadheart?
Jag har en MBP (1 år och 70dagar gammal) som har drabbats av "black screen of death" pga nvidias dåliga 8600-krets. Det är ju ett solklart fabrikationsfel, men Apple vägrar ge med sig.

Det första jag fick göra var att lämna in datorn till en auktoriserad apple reparatör som fick intyga att jag inte handskats med datorn på något felaktigt sätt. Därefter följde en mängd samtal till både apple och reparationsfirman eftersom dom tydligen hade väldigt svårt att kommunicera med varandra.
Ett råd jag kan ge är att se till att de som reparerat/felsökt datorn ringer upp apple så snabbt som möjligt och reda ut saker och ting utan att du behöver slösa tid och telefonpengar på att agera tolk mellan dom.

Jag fick däremot en del olika besked från apple. Först när jag ringde sa killen på reklamationsavdelningen att det var lugnt och att apple hade som policy att betala reparationer där det var uppenbart att användaren inte gjort något fel.
När jag ringde upp en halvtimme senare sa en annan kille på samma avdelning raka motsatsen till mig så jag vet inte om det beror på lite vem man snackar med om man ska få reparationen betald eller inte. Bevisligen ska det ju gå att få reparationen betald om man bara har ryggen fri och vet med sig att man inte själv haft sönder datorn och har en auktoriserad applereparatör som kan styrka det.
Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-21 15:05

Frågan är nu hur man Exakt går tillväga för att få Apple att förstå det här. Ringde nyligen igen till dem och de hänvisade bara till att de pratat med mig en gång och att de bett mig betala min egen reparation (á 9000,-).

1
Bevaka tråden