Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Couldnt create diskArb or approval session? vad gör man?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En dag när jag skulle trycka på min Macbook så tar det extremt långt tid för mac os x - stapeln att bli full, och när den väl är det så blir skärmen svart och det står att datorn inte kunde "create diskArb or approval session"
Är det någon som har ett råd vad jag kan göra?
Jag är inte en så van datoranvändare.

Kan du kontakta någon som är just van användare?

Det kan vara ngt man kan lösa på 5 minuter sittande framför datorn. Det kan ta mkt längre tid om vi skall "fjärrstyra dig" härifrån.

Kan du starta upp den med systeminstallationsskivan och avbryta installationen, köra skivverktyg på disken ?

Hej.
Jag har fösökt följa instruktionerna som finns i manualen men när jag reparerar hårdisken så avbryts det efter ett tag med meddelandet att det just stött på ett fel.
Jag har testat allt som står i manualen. När jag kör ett hardware-test så hittar den ingenting.
Eftersom jag inte är så van så följer jag manualen slaviskt men det kanske finns något annat att göra, någon som kanske vet något annat att göra med installationsdisken?!

Hej igen. Det står att felet är en ogiltig nodstruktur, hjälper det till i mysteriet?

Låter som din hårddisk har ett fel som kan bli jobbigt reparera, det GÅR säkert, men frågan är hur mycket du vill investera i det ?

Enklaste kanske är Nuke & pave ?

Alltså att installera datorn om igen på nytt. Har du backup på dina dokument?

Jaha okej jag förstår, det låter inte bra. Nej jag har ingen backup, finns det något sätt att spara låtar, bilder etc även om jag inte kommer åt dom nu?

Jag vill fortfarande att du tar kontakt rent fysiskt med någon som kan hjälpa dig.

därför att du är nybörjare på det här och t o m väldigt rutinerade får det jobbigt med sånt här. Du har ingen backup så blir det det minsta fel så är allt gonatt.

Det finns många vägar. Starta upp i Single-mode-läge, starta från Extern disk med system på, koppla på maskinen som slav på en annan Mac (Target mode) och jobba från den andra macen mot din dators hårddisk.

Du har redan startat från DVD'n och hoppat ur installationen, valt Skivverktyg, försökt reparera disken med det. Skivverktyg ger upp. I så fall är felet såpass allvarligt att JAG hade satsat på att få igång burken, tankat ur alla mina dokument och sedan formatterat om disken och installerat systemet på nytt.

Okej Okej, jag förstår. Jag är riktigt tacksam för din hjälp! Jag ska försöka hitta någon som jag kan träffa som kan hjälpa mig att göra dessa saker!

Tro inte att jag kör bort dig eller är tyken på ngt sätt. Absolut inte, jag vill att du skall få ordning på det hela, men inte till priset av svärande över en massa förlorade data och allmän tandagnisslan. Då är det väl bättre med en "kanelbullekonsult". Kanske får du muta ngn med två flarror vin. Man behöver ju inte lämna in den på service för en tusing direkt...

Jag tror att med rätt hjälp har du löst hela rasket på mindre än en timme....

Du frågade tidigare om det finns ngt sätt att komma åt data. Jepp, om du har en polare med en Mac kan du koppla din maskin som en extern hårddisk till den.
Din maskin dyker upp på polarens skrivbord som "LinusHD" eller ngt sånt. Sedan kan du kopiera bort det du behöver för att kunna göra en Nuke&pave.

Ni behöver en FireWire-kabel bara mellan datorerna.
Biltema har t ex Artikelnummer 84-608, 1.5m, för 80:-
Du skall ha Hane 6-polig-Hane 6polig.

Det tror jag absolut inte att du är! Tvärtom! Jag är hur tacksam som helst!!
Den här Nuke&pave, vad behövs för att göra en sån? Är det någon mer skiva?
När jag sparar över dokumenten så sätter jag helt enkelt på min dator och kopplar in sladden eller?!
Kan man jämföra nuke&pave med en formatering på en vanlig pc?

Jag är som sagt väldigt tacksam, för att lämna in den på service är väldigt dyrt har jag sett.

Jag hoppas inte du blir irriterad för jag är medveten om att mina frågor kan uppfattas som dumma av dig som är kunnig.

Ha det bra!

Nuke & pave är en amerikansk ordlek/uttryck vilket innebär på brutalsvenska "Bomba & Asfaltera". Alltså att fullständigt blåsa maskinen.

Ofta är ju detta snabbare lösning än att leta fel i hela dagar.

Du kan också prova Safe eller Single-mode. Starta din Mac , håll nere "S". Du kommer nu starta i rena Unix-teminalen. Här kan man verkligen skada maskinen om man gör fel ... tungan rätt i mun nu.

Startar den och kommer så långt, skriv EXAKT

fschk -fy

(ungefär samma sak som windows checkdisk, "-fy" säger "force yes"
hittar den massa fel så försöker den reparera disken. Om man hittar fel kör man kommandot igen tills man antingen inte hittar fler fel eller att man liksom inte kommer längre.

du kan starta om maskinen efter detta med kommandot

shutdown -r now

(-r innebär boota om "now" innebär.. ja du gissar rätt)

När du koppla upp i Target-mode så tar man en avstängd Mac, kopplar den till en påslagen mac. Startar den och håller nere "T". Då skall den komma upp på den "vakna" datorn skrivbord dom en Disk - samma namn som du normalt har på din Hårddisk.

Till att börja med, Tack så mycket!

Vad tycker du jag ska göra?
Det låter säkrare att koppla min dator till en annan o sen föra över dokumenten och sen installera om mac os x med hjälp av installations-cd. Eller?
Funkar det alltid med firewire-kabeln och den metoden eller finns det nåt annat man kan göra för att spara sina dokument?

När man startar med singelmode, kan den reparera disken trots att installations-cdn inte kunde det?

Som sagt väldigt glad för all hjälp!

Jag hade kört det i ordningen

Single-mode och fschk
Target mode

Troligen gör bootning på DVD'n och SingelMode ungefär samma sak...men det skadar inte att prova.

funkar inte detta, får vi nog be annan medlem här om en åsikt...det finns många duktiga här. Jag betvivlar att sista ordet är sagt än.

hej igen.
nu har jag försökt att kopiera data med hjälp av firewire, och när jag kopplar upp min macbook mot den andra så dyker min hårdisk upp på den andra datorn men den är tom, den står och tänker länge och jag väntade ungefär 1 timma men ingenting hände, precis som att den inte hittade innehåller på min hårdisk.
Nu återstår det bara att lämna in den på service eller?

1
Bevaka tråden