Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låtar byter mapp vid uppspelning på iTunes

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag är ganska ny mac-användare (har dock använt iTunes förut) och har ett ganska irriterande problem. Jag har lagt över all musik som jag hade i min gamla PC i min nya macbook. All musik ligger i iTunes Music-mappen. Problemet är att när jag går in i en skivmapp och dubbelklickar på en låt så spelas låten regelrätt upp i iTunes, men låten försvinner från mappen som den ursprungligen var i och hamnar i en egen mapp i iTunes Music-mappen. Varför sker detta, och vad kan jag göra för att förhindra det? Det är ganska irriterande att en skiva med 17 låtar förvandlas till 17 olika mappar.

Jag är tacksam för all sorts hjälp och tips.

MVH

Situationen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-23 11:32

Jag vet inte riktigt lösningen på ditt problem ... men undrar varför du går in i mapparna för att spela musiken. Spela dem direkt ifrån iTunes istället.

Tja igen, att jag dubbelklickar på dem är väl en dålig vana som PC-användare då jag alltid spelade upp låtar via WMP istället för att göra låtlistor.

Men det spelar ingen roll om jag spelar upp dem direkt via iTunes, låtarna byter mappar i alla fall. Nu testade jag att göra en ny import till biblioteket i iTunes, och vad händer? Jo, låtarna kommer upp i alfabetisk ordning efter artist iTunes, men vissa mappar flyttas i iTunes Music-mappen, och vissa låtar skapar egna mappar.

Hur skumt som helst, även om det lär finnas en förklaring till det hela.

Fortfarande tacksam för hjälp

Jag kan även tillägga att detta inte hände när jag använde iTunes på PC. Då kunde jag skapa spellistor och göra lite vad som helst, utan att det påverkade källmapparna.

Släpp filsystemet - digga GUIt!

/

Förstod inte det senaste svaret, men jag tror att jag löste det genom att ändra en inställning på "inställningar".

tack i alla fall.

  • Medlem
  • 2008-03-23 14:00

JonteO menar att du ska läppa ditt beteende att hantera låterna i Finder. Håll ordning på dem och spela upp dem i iTunes i stället.

Det finns en del ganska eldiga trådar m detta redan.

Baron: ok tackar. Hänvisa mig gärna till trådarna eftersom jag sökte men fann inget.

1
Bevaka tråden