Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAT32 begränsningar vid överföring?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en 500GB "My Book" - hårdisk och läser via Pricerunner att en FAT32-formaterad disk inte kan föra över mer än 4GB i taget. Vad menar dom med i taget? Måste t.ex en film på 11GB delas i flera delar för att kunna flyttas? Behöver ett ganska snabbt svar efter som jag i morgon bitti behöver flytta en rysk film till Avid-datorn på jobbet. Det är väl så illa att att en PC med WinXP inte kan läsa HFS+ Alla råd som gör att jag inte kör fast i morgon uppskattas mycket.

FAT32 är begränsad till 2^32−1 byte per fil, eller precis under 4GB. Om hårddisken i huvudsak ska användas med en Mac skulle jag rekommendera att du kör med HFS+ och sedan använder ett tredjepartsprogram på Windows-datorer för att läsa den. Om du bara behöver kunna läsa filer i Windows finns det ett kostnadsfritt program som heter HFSExplorer som du kan använda.

MER om NTFS ( macintosh )

Blir klart förvånad över och irriterad över att tåden http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/239448-fat32-begr-nsningar-vid-verf-ring.html blev stängd... jag frågar efter hjälp att slippa dela en film i bitar... tro mig filmerna är betald av SVT och ska gå i sändning närmsta veckorna, det är inte några piratnedladdade filmer... banden till originalfilmerna har legat fast i ryska tullen i veckor men jag har nu hämtat dom med FTP... skit samma jag tror mig på egen hand hittat lösningen med Paragons "NTFS for Mac OS X 6.0". Dom har en 10-dagars provapå... så kontentan blir att jag låter sambons PC formatera den till NTFS innan jag för över dom till den lösa disken. Ska kanske sägas att den ska funka på G4 men att dom inte är 100% säkra på att det funkar på G5:an.

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

OM programmet:

NTFS for Mac® OS X allows you to:

* Natively read and write your data to any Windows NTFS partition.
* Easily transfer data between Windows and Mac® computers using external or thumb drives with NTFS partitions.
* Access NTFS partitions without having any complex translation applications or file services like AFP or Samba protocols.

Bra agerat Marcus - allt var nog bara ett misstag - jag tar det så å tackar..

Allt gick ganska bra, formateringen på PC-burken gick snabbt - valde standard allokering & snabb-varianten. Att jag väljer att bara bedöma det som ganska bra beror på att min Powerbook (G4) inte ville spela filerna från den NTFS-formaterade disken, inte ens VLC ville spela från den NTFS-formaterade disken. Testade sedan på sambons sons PC och det gick bra. Pluggade sedan i disken till min Powermac G5 och det fungerade klockrent perfekt, se bilden:

Powermacen kan som synes bara läsa - inte skriva till den - tänker kanske chansa på att den får Paragons program även fast dom inte vet hur kompatibelt det är med G5.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-03-24 11:47

Skulle behövas ett vettigt filsystem som alla operativsystem kan läsa och skriva, men idag så sitter unix-sidan med UFS och egna filsystem av olika slag och sen sitter dos/windows med sitt FAT som är designat för flexskivor och sedan gjorde man NTFS vilket man kan diskutera om hur vida det är något tekniskt mästerverk eller inte..

Den säkraste lösningen är ofta att ta med en bärbar med OSX och dela ut disken via nätverk

1
Bevaka tråden