Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sys Pref gentemot Hot App

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-03-23 08:00

(Det börjar bli lite rörigt nu efter ca 15 års macande. Macen börjar tydligen bli för komplicerad för en 50+-are:)

Jag vill att MB'n startar upp med exv Safari uppslagen på någon URL under 99.se! Hur eg göra?
Med Sys Pref kan jag komma till Safari, med Hot App vidare in i 99.se.

Starta upp direkt till specifik Safari-URL från login(=noll) är med andra ord vad jag vill ha ha hjälp med.

Tack // Le

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-23 08:37

Gå till önskad sida och dra adressfältet till skrivbordet så att du får en .webloc-fil.
Flytta sedan .webloc-filen till startobjekt.

Borde funka.

..om Safari är inställd som systemets default webläsare.

Annars kan du göra ett AppleScript i stil med detta:

tell application "Safari"
    make new document at end of documents
    set URL of document 1 to "http://www.99.se/mac/"
end tell

Har jag missat nåt nu? Åstadkommer man inte detta med den aktuella sidan som startsida i Safari, sen lägga till Safari i startobjekt?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-03-23 12:23
Ursprungligen av Johan S:

Har jag missat nåt nu? Åstadkommer man inte detta med den aktuella sidan som startsida i Safari, sen lägga till Safari i startobjekt?

Näe - inte alls. Det brukar ju ofta finns minst hjul till under vagnen. Men även det enklaste brukar kunna förbrylla under udda tider av dygnet.
Och visst förundras man över hur olika programmakare hittar just behovet(?) av just deras verktyg.

Tack!

VAd JAG menade var att en webloc funkar väl som en webadress elle? Om man valt Firefox som standard webläsare så borde väl ett dubbelklick på en webloc då starta Firefox?

Vill man vara bobis på att starta Safari och inget annat är det väl bäst att lägg ain Safari under knton och inuti Safari ställa in att dess startsida alltid skall vara www.99.se/mac ?

Eller är jag helt ute på kattegatt nu?

  • Medlem
  • 2008-03-24 00:02
Ursprungligen av Goflorp:

VAd JAG menade var att en webloc funkar väl som en webadress elle? Om man valt Firefox som standard webläsare så borde väl ett dubbelklick på en webloc då starta Firefox?

Vill man vara bobis på att starta Safari och inget annat är det väl bäst att lägg ain Safari under knton och inuti Safari ställa in att dess startsida alltid skall vara www.99.se/mac ?

Eller är jag helt ute på kattegatt nu?

Du kan ju ändra assicieringen på den filen som på alla andra filer. Tala om att just denna ska öppnas av Opera eller Safari eller nåt annat i "Visa info".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-24 00:26

"Assicieringen",vad är det?
Du jobbar ju på Sydsvenskan, då kan man inte hålla på med hittepå-ord.

Konrad.. jag ser nu att jag är värre än Baron

"bobis" skall givetvis vara bombis. Boobis däremot är ngt annat.

Baron, OK. Tackar. missade at det givetvis går att styra ner på enskild fil-nivå...

1
Bevaka tråden