Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket bromsar Airport?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara höra om det var någon som hade sett några siffror på hur mycket airport bromsar ner nedladdningen?

Airport får ses som ett tillbehör. Jag flyttar tråden till just Tillbehör.

Beror ju på vilken (faktisk) bandbredd du själv har på din uppkoppling! En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk...

I teorin klarar Airport 11 Mbps, men störningar och några för trådlösa nätverk mindre lyckade algoritmer i TCP gör att den faktiska hastigheten brukar ligga runt 7 Mbps. Just nedladdningar lär inte vara något problem, det är snarare i lokala nätverk som den lägre bandbredden märks.

Det är otroligt frustrerande på ett LAN, jag får (självklart) mycket högra farter med en TP-kabel.

På nätet så märker man bara skillnad om man har (som jag) 10Mbit bandbredd. Jag kan märka skillnad på filöverföringar till vänner och bekanta med samma bandbredd, men då det gäller webben så upplever jag aldrig någon skillnad.

Har du en Titanium så suger mottagningen dock, det är skamligt av Apple att man inte ordnat det efter fyra revisioner av modellen. Kan ha problem med teckning i min trerummare, och då sitter den centralt i köket...... detta påverkar så klart överföringshastigheten som sjunker desto längre du är från basstationen, vilket givetvis även medför sämre hastighet. Jag tror det går i olika steg den sänker farten om jag inte missminner mig.

Sen så svär man så klart åt Airporten när det går segt på nätet, he.

Jag har ADSL hemma med AirPort. Då kan man ställa ner hastigheten till 2Mbit/s så ska man få längre räckvidd. Jag har dock TiBook så någon längre räckvidd är inte tal om....

Men vad det gäller hastigheten på AP så är nog internethastigheten inget bekymmer. Men på LAN märks det nog såklart.

  • Medlem
  • 2002-09-09 20:17

Hur ser det ut med wan porten på airport basstationen? Klarar den 10 mbit full duplex eller är det som på många andra liknande produkter halv duplex?

1
Bevaka tråden