Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördelar med att låta Lightroom katalogisera min bildfiler?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-03 23:04

Vad för fördelar finns det med att låta programmet Adobe Lightroom katalogisera mina bildfiler?

Själv sorterar jag filer och mappar manuellt via Finder.

Jag använder Lightroom och jag katalogiserar på precis samma sätt som i Finder. Jag har massor med mappar och undermappar som gör att jag hittar, men nog ingen annan...

Men fördelarna med Lightroom som jag ser det är att du kan göra all Raw-konvertering i samma program som du organiserar dina bilder. Samt att det är så pass enkelt att redigera vidare i Photoshop vid behov.

Sen är det självklart möjligheten till nyckelord som man kan bygga upp hela hierarkier runt också. Jag har en mapp med nyckelord som heter personer, och i den har jag namnget alla som jag känner igen på mina bilder. Så det tar bara några sekunder att leta upp alla bilder på min lillebror.

Ytterligare en sak som jag gillar med Lightroom är möjligheten att skapa "Collections", detta är genvägsmappar som är oerhört smidiga. Denna funktion hade jag saknat om jag inte hade kört med Lightroom.

Funktionerna att skapa bildspel, webbsidor och utskrifter är också helt underbara att använda. Det är oerhört enkelt att göra en hemsida och visa upp alla bilder.

Egentligen kan du väl göra allt som man kan i Lightroom med Finder & Photoshop. Men enkelheten i Lightroom gör att den lösningen är oslagbar.
Det enda som jag saknar är möjligheten att exportera bildspel till film och att det inte finns någon inbyggd lösning för att skapa panoramor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-04 16:40

Ok, ska ta och prova att hantera mappar och filer via Lightroom. Och även att ordna så att filerna får sökord. Ja, det är smidigt att kunna konvertera och exportera RAW-filer i samma verktyg.

Tack för dina synpunkter. Helt klart intressant. Ibland är man insnöad på sitt eget sätt, att det kan vara bra att få ny input i arbetssätt.

Frågan är om inte fördelarna med framkallningen är större än med sorteringen. Framkalla en bild så den blir ok, synka resten av bilderna, finjustera. Förinställningar ett högerklick bort, virtuella kopior, stacks, osv, osv...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-04 20:51

Ja, jag förstår de andra fördelarna med detta verktyg. Gillar redigeringsmöjligheterna i Lightroom ju mer jag testar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-06 07:39

Har insett ett dilemma när det gäller filhanteringen. Jag brukar föra över mina RAW-filer till datorn genom att ta ut minneskortet och sätta in det i en USB-ansluten kortläsare. Och föra manuellt över filerna via Finder till en mapp på datorn. Och sedan tömmer jag minneskortet.

Varje gång jag tömmer minneskortet så börjar ju kameran om i numreringen av bildfilerna. Dvs DSC_0001.nef, DSC_0002.nef osv. Och då har jag ju tidigare bildfiler med samma filnamn. Och jag vill ju inte ersätta befintliga med samma filnamn.

Något smidigt tips hur jag ska gå tillväga? Någon smart inställning i kameran eller i Lightroom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 08:15

Jag brukar dra över bilderna till en tillfällig mapp som jag döpt till "Senaste bilder". Sedan döper jag om alla bilder där. I Lightroom finns en finfin funktion där du kan döpa om bilderna. Då kan du lägga till dagens tex datum framför numreringen (ex 080205_DSC_0002.nef). På så sätt får du unika filnamn samt får bra koll på när ordningen.

Själv lägger jag in kameranamnet samt ett tresiffrigt serienummer (NikonD200_001_DSC_0002.nef). Det är bra om man har fler kameror. Funkar bra för mig då min kamera räknar upp till 10000 innan den börjar om från början. Det kan man ofta ställa in i kameran föresten. Så slipper du att den börjar om varje gång du tömmer kortet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-06 10:11
Ursprungligen av Axel von Matern:

Jag brukar dra över bilderna till en tillfällig mapp som jag döpt till "Senaste bilder". Sedan döper jag om alla bilder där. I Lightroom finns en finfin funktion där du kan döpa om bilderna. Då kan du lägga till dagens tex datum framför numreringen (ex 080205_DSC_0002.nef). På så sätt får du unika filnamn samt får bra koll på när ordningen.

Själv lägger jag in kameranamnet samt ett tresiffrigt serienummer (NikonD200_001_DSC_0002.nef). Det är bra om man har fler kameror. Funkar bra för mig då min kamera räknar upp till 10000 innan den börjar om från början. Det kan man ofta ställa in i kameran föresten. Så slipper du att den börjar om varje gång du tömmer kortet.

Ok, tack för dina intressanta tips. Ska kolla närmare på funktionen i Lightroom för att döpa om filer. Och även kolla kamerans inställningar och se om man kan ställa in hur den döper/numrerar filerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 15:27

Kan jag få fram kamerainställningarna som användes för ett foto så att det syns som typ av stämpel i själva fotot i Lightroom?

Ursprungligen av Reisan:

Kan jag få fram kamerainställningarna som användes för ett foto så att det syns som typ av stämpel i själva fotot i Lightroom?

Om du bara vill visa infon så är det tangenten "i" som gäller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 17:38
Ursprungligen av irrelogical:

Om du bara vill visa infon så är det tangenten "i" som gäller.

Aha, jättebra, tack för tipset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 17:03

Hjälp, har typ 145 bilder som jag tog idag och körde då RAW. Nu när jag försöker importera dem via Lightroom, så får jag upp dialogruta som säger att filerna är osupportade eller skadade.

Det är Pentax:s RAW-format ".NEF". Är det ute med dessa foton?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 17:14
Ursprungligen av Reisan:

Hjälp, har typ 145 bilder som jag tog idag och körde då RAW. Nu när jag försöker importera dem via Lightroom, så får jag upp dialogruta som säger att filerna är osupportade eller skadade.

Det är Pentax:s RAW-format ".NEF". Är det ute med dessa foton?

Phew! Där hade jag tur. Det visade sig att denna gång stödjes inte NEF, men det räckte med att uppdatera LR från 1.3 till 1.4 så funka det normalt.

1
Bevaka tråden