Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Leopard utan DVD spelare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-03-21 23:16

Min DVD spelare har lagt av på min PB men nu vill jag installera leopard.
Hur göra? Kan jag starta PBn som firewire slav och installera den via en annan mac?

/C

Ja, det går. Har gjort det själv en gång när jag hade bytt disk på min gamla PowerBook.

Se dock till att installera via en PowerPC-mac och inte en Intel-baserad Mac. Annars kan det bli struligt!

Eller gör tvärtom. Stoppa i DVD'n i en annan Mac och starta upp den i FW-target mode och koppla ihop med din PB. Starta upp din PB (som du vill installera Leopard på) och håll ner alt-knappen så ska DVD-skivan från den andra datorn dyka upp.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Eller gör tvärtom. Stoppa i DVD'n i en annan Mac och starta upp den i FW-target mode och koppla ihop med din PB. Starta upp din PB (som du vill installera Leopard på) och håll ner alt-knappen så ska DVD-skivan från den andra datorn dyka upp.

Det där hade jag inte någon aning om. Jättebra tips, ska komma ihåg det.

Ursprungligen av ztaafen:

Det där hade jag inte någon aning om. Jättebra tips, ska komma ihåg det.

Nu blir jag ju osäker bara för det. Men jag är rätt säker på att jag har gjort så själv, alltså använt en annan dators DVD-läsare via FW-target-mode på en dator utan DVD-läsare.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2008-03-31 22:30
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Eller gör tvärtom. Stoppa i DVD'n i en annan Mac och starta upp den i FW-target mode och koppla ihop med din PB. Starta upp din PB (som du vill installera Leopard på) och håll ner alt-knappen så ska DVD-skivan från den andra datorn dyka upp.

Detta funkar inte för mig. Får bara upp en systemdisk att välja på. Försökte starta upp dvd-läsaren i min Powermac G5 från en powermac G4 som saknar dvd för att installera program. Kör OS 10.5 på båda.

/Conny

  • Medlem
  • 2008-03-22 09:38

Ruggigt snabba svar!

Tack!

/C

Hm... Jag undrar om det inte var så som jag gjorde när jag installerade om PowerBooken. Det var ju relativt länge sedan, så jag minns inte riktigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 18:20

Jag har försökt göra så, inga problem att boota Leopardinstallationen men när man ska välja var Leopard ska installeras så finns inte datorn hårddisk där. Någon som vet varför?

Senast redigerat 2008-03-23 19:06

Märkligt. Vilken utav de två olika lösningarna använder du? Vad är det för datorer?

Nu blev jag tvungen att prova.

Jag stoppade i OS X Leopard-DVD'n i en iBook G4 och startade om i FW-Target mode. Sedan kopplade jag ihop iBooken med en MacBook via FireWire och startade MacBooken med "Alt"-knappen.
Då fick jag upp Leopard-DVD'n som uppstartsval på MacBooken, så det borde fungera.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2008-04-01 12:13
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Nu blev jag tvungen att prova.

Jag stoppade i OS X Leopard-DVD'n i en iBook G4 och startade om i FW-Target mode. Sedan kopplade jag ihop iBooken med en MacBook via FireWire och startade MacBooken med "Alt"-knappen.
Då fick jag upp Leopard-DVD'n som uppstartsval på MacBooken, så det borde fungera.

Hej Martin! Du har hjälpt mig många gånger förut så det var kul att se din nuna igen... haha

Jag får prova detta senare. Tror inte jag gjorde riktigt så... (antagligen inte...haha). Återkommer med rapport.

/Conny

1
Bevaka tråden