Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laga/rengöra skadade CD-skivor?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 16:18

Mina barn spelar alla möjliga spel på CD i våra olika datorer. Egentligen är de för små för att att själva hantera CD-skivor och datorer, men de måste ju lära sig. Problemet är att de flesta CD-skivor blir repiga och kladdiga och till slut obrukbara. Jag har börjat skapa images av nyinköpta skivor, så att jag alltid har en master, men skulle vilja laga våra gamla skivor så att jag kan bränna av dem också.

Finns det produkter som reparerar skivor, fungera de och vilka är så fall bäst?

Diskmaskinen...

Det som är ömtåligt för repor är den sidan som texten är skriven på den andra sidan är ju bara själva plasten som skivan är gjord i. Visst är det en tillräckligt stor/djup repa där så har spelarna problem med att läsa skivan. Men den sidan man skall vara försiktig med är ju txtsidan.

Man kan använda en svag tvållösning på lässidan och sedan torka av den med en bomullstrasa...Visst det finns några produkter som rengör skivor men lite onödigt att betala några hundra för det man kan göra själv.

Finns ett företag i Solna (Stockholm) som lagar skadade CD-skivor.

företaget heter CD-reperatören.

Telefon: 08-4705070

Vet ej priser. Tog numret när jag åkte förbi med bussen mot jobbet.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 16:30

Matton hade ett kit som funka "så där"... Värt att testa. Men är hacken för djupa är det kört dessvärre...

så kolla in på

www.matton.se

Kolla senaste MacWorld (kom idag). Där recenserar dom en produkt från Digital Innovations som ser ut såhär:

Det är en produkt som heter SkipDoctor och som kan rädda vissa lätt repade skivor.

  • Medlem
  • 2002-10-11 14:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Asplund:
Reportage om CD-reparatören i AB:

http://www.aftonbladet.se/vss/spela/story/0,2789,214392,00.html

Cd-reparatörens hemsida:

http://www.cdreparatoren.com

Jäklar vad bra, jag har ett gäng skivor som jag repat och som det bara hoppar på. Jag har en bärbar cd-spelare som när man flyttar på den med en cd-skiva i gör små men djupa hack. Den har ett antal av mina favoritskivor på sitt samvete. Trodde de var förlorade för evigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-13 13:46

Finurliga grunkor!

..som hör hemma i "Tillbehör"-forumet !

1
Bevaka tråden