Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lång tid för att radera CDRW?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-07-30 23:20

Hej!
Sitter med en Yamaha CRW8424S kopplad till en Pismo med Toast 5.1.4 under MacOS X 10.1.5 via Adaptec PowerDomain SlimSCSI 1480 och deras beta-drivare. Hur lång tid ska det egentligen ta att radera en CDRW med denna uppsättning? I mina ögon påverkas det endast av själva brännaren och inget annat. Borde det då ta 74/4=18m30s eller är det att göra det väldigt enkelt för sig? Please, enlighten me!

I Toast finns två varianter: Erase och Quick erase - det senare alternativet fungerar bara om du skall bränna cd-n med Toast eller Jam (vilket man ofta gör). Erase tickar på en bra stund, har aldrig tagit tiden, men 15-30 minuter är nog inte ovanligt. Quick erase går på några minuter..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-07-31 00:09

Mycket riktigt - noga räknat 40 minuter. Men har inte 4x någon påverkan vid radering? Eller är det trots allt skillnad på skrivning och radering? Vilket det iofs kanske i allafall är när det gäller CDRW.

Och jag kör den fullständiga raderingen och inte snabbisen. Så det kan ju ta lite tid - men inte hela 40 minuter! Det är ju absurt. Måste kolla med en annan brännare. Återkommer!

Har du bråttom vad det gäller att sudda CDRW?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-07-31 10:13

Inte bråttom direkt, men det bör ju inte ta hela natten att radera en CDRW. Och det borde väl finnas ett förhållande mellan Nx och raderingstiden. Jag hittar nämligen inget om detta i manualen till enheten.Och inget heller i någon av de vanliga CDR-FAQ, CD-Writing-HOWTO etc.

[ 31 Juli 2002, 10:14: Meddelandet ändrat av: Olof Backing ]

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-08-02 15:12

Och nu är vi tillbaka! Och efter lite läsning om CDRW på webben så finner man att svaret (troligen) ligger gömt i ATIP (Absolute Time In Pregroove). Den ser ut för min Acer 4x/2x/1x Multi-Speed CDRW-skriva som följer (utskrift från cdrecord under Linux):

Indicated writing power: 6
Reference speed: 2
Is not unrestricted
Is erasable
ATIP start of lead in: -11940 (97:22/60)
ATIP start of lead out: 335975 (74:41/50)
speed low: 0 speed high: 4
power mult factor: 5 5
recommended erase/write power: 2
A2 values: 6C DA 14
Disk type: Phase change
Manuf. index: 43
Manufacturer: Acer Media Technology, Inc.

Nu ser man då att det finns två (2) hastighetsangivelser - både reference och speed low/high. Vilken är det som gäller?

Som tillägg kan ju göras att jag till viss mån kan förstå mina 40minuters raderingstid iom att reference speed = 2 och att då kanske Toast Ti 5 X använder sig av den. Men det som talar emot detta är att den gladligen erbjuder sig att skriva i 4x när man startar skrivning. Varför denna tvetydighet?

Det är inte så att du vägrar att köpa en ny CDR skiva för 4kr? Eller har du hur mycket tid som helst att lägga ner på att radera en CDRW skiva?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arch@ngel:
Det är inte så att du vägrar att köpa en ny CDR skiva för 4kr? Eller har du hur mycket tid som helst att lägga ner på att radera en CDRW skiva?

Det är väl bra att kunna använda CDRW istället för CDR i vissa fall. Känns onödigt då att använda en massa CDR-skivor som man bara slänger sedan. T.ex. om man regelbundet flyttar data på CD från en plats till en annan, eller när man gör backup på samma filer alltid och bara behöver ha med senaste versionerna.
Det är ju inte främst för att spara pengar man gör detta, utan för att slippa slänga en massa skivor i onödan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-08-05 10:25

Säg att du vill:

* Som skribenten ovan skrev - du backar upp/flyttar data väldigt ofta, men inte så stora mängder.

* Bara vara lite sparsam med resurser i form av CD-ämnen.

* Ta fram en master till en CD som du håller på och labbar fram.

Då är det inte så himla tråkigt med en CDRW. Om den nu ville låta sig raderas enligt vad den är märkt.

Jamen vad fasen...Om du skaffar dig en liten smidig bärbar hd med firewire så går det på ett litet kick att radera oönskade filer plus att cd skivor som ligger och dräller till höger och vänster är snart ett minne blott...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Jamen vad fasen...Om du skaffar dig en liten smidig bärbar hd med firewire så går det på ett litet kick att radera oönskade filer plus att cd skivor som ligger och dräller till höger och vänster är snart ett minne blott.

Nu var det ju CDRW han ville använda.
Han kanske inte tycker det e lönt att lägga 2000-3000 kr på en liten bärbar FireWire HD?
Och med CDRW (vilket är ett format hans brännare redan klarar av) så slipper han ju cd skivor som ligger och dräller till höger och vänster.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof Backing:
Då är det inte så himla tråkigt med en CDRW. Om den nu ville låta sig raderas enligt vad den är märkt.

Har du testat med Quick Erase i Toast, som "Slave" tipsade om? Det skall gå på några minuter. För du bränner väl skivorna i Toast ändå, eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-08-06 11:27

Jo, jag känner till den grejen. Och då går bara skivan att använda tillsammans med Toast och inte med godtycklig dator (Win/Mac/Lin(etc) utan Toast. Toast varnar för att denna habrovinkel är specifik för programmet. Och de skjuter ju bara problemet med den totala raderingen på framtiden.

1
Bevaka tråden