Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd kring inköp av router

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-03-21 11:10

Jag står inför att införskaffa en ny trådlös router och vill ta del av andras erfarenheter. Den nya airport express lockar med möjligheten att koppla till stereon och strömma trådlös musik från iTunes. Airport Extreme lockar med möjligheten att koppla extern hårddisk. Netgear rekommenderades i Macworld tidigare, före Airport Express.
Jag kommer att ha ett blandat nätverk med såväl g- som n-protokoll.

Dela med er av era erfarenheter eller idéer/tankar. Tack på förhand!

Bosse

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-21 13:00
Citat:

Jag kommer att ha ett blandat nätverk med såväl g- som n-protokoll.

Du kan inte blanda g & n hastigheter på ett nätverk. Har du ett WLAN som kör på 300 mbit kommer det automatiskt att gå ner till 54 mbit om en g enhet ansluter. Det går alltså inte att blanda hastigheter så vill du ha maximal fart får du göra dig av med alla g prylar du har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 13:46
Ursprungligen av shandar:

Du kan inte blanda g & n hastigheter på ett nätverk. Har du ett WLAN som kör på 300 mbit kommer det automatiskt att gå ner till 54 mbit om en g enhet ansluter. Det går alltså inte att blanda hastigheter så vill du ha maximal fart får du göra dig av med alla g prylar du har.

No offense men är du 100% på detta. Har hört olika och letar en källa så man vet 100%.
Om detta stämmer, gäller detta även om man koppar in en dator med ett g eller b kort eller gäller det bara nätverksenheter?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-03-21 14:16

De bästa (=mest stabila) routers jag har provat är Linksys. Dlink och netgear är inget jag rekommenderar. Jag har haft båda i många exemplar och de har tendenser att hänga sig, frysa mitt i firmwareuppdateringar etc. i alldeles för hög utsträckning. Airoprt har jag HÖRT ska vara stabila, men aldrig testat nån själv.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-21 15:13

Jag har en Linksys WRT54GL och är extremt nöjd med den. Den klarar bara av 54mbit och är en av de fulaste skapelserna jag sett men rent funktionellt så är det en väldigt bra router. Den är dessutom hälften så dyr som Airport Express och över 1000 spänn billigare än Extreme (Apple routers har iofs ett par fuinktioner som inet min har, men de är inte värd så mycket pengar) och att folk klagar på "fula webgränssnitt" förstår jag inte riktigt, man brukar ju inte hänga bland routerinställnigarna lika mycket som på internet liksom.

Citat:

Du kan inte blanda g & n hastigheter på ett nätverk. Har du ett WLAN som kör på 300 mbit kommer det automatiskt att gå ner till 54 mbit om en g enhet ansluter. Det går alltså inte att blanda hastigheter så vill du ha maximal fart får du göra dig av med alla g prylar du har.

Är det verkligen sant? Jag kan i alla falla välja bland inställningarna till min router om jag vill använda "enbart b", "enbart g" eller "blandat", men det kanske bara betyder att de datorer med en annan version än det jag valt inte kan koppla upp sig mot nätverket, jag vet inte.

Ursprungligen av Niklas_:

folk klagar på "fula webgränssnitt" förstår jag inte riktigt, man brukar ju inte hänga bland routerinställnigarna lika mycket som på internet liksom.

Airport utility gör det sju resor enklare att hålla koll på och konfigurera flera basstationer från samma program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-22 20:12
Ursprungligen av Niklas_:

Jag har en Linksys WRT54GL och är extremt nöjd med den.

Jag har läst runt en hel del bland routrar och kommit fram till samma sak. Vill man ha en billig och sjuktstabil 802.11g-router så är det nog ingen som slår den. Annars har ju APexpress kommit i en uppdaterad N-variant nu. Som ovan diskuteras har jag också förstått det som att den maskin med långsammast standard drar ner de andras hastiget (dvs en N-router + en N-daor och en G-dator ger 802.11g-hastighet till alla). Tänk på att det kan vara skönt med LAN-portar om du vill koppla in 360, PS3 eller server i framtiden.

Har själv en 802.11G-router från Belkin. Funkar helt OK men behöver startas om någon gång i veckan när den brakar ihop, antagligen pga att den inte fixar torrenttrafik något vidare (vilket Linksysen ska göra exemplariskt). Vill ha N i framtiden och tittar själv på AP Extreme, D-Links DIR-855 och DIR-655 just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-22 23:23

Mycket nöjd med Airport Extreme.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-21 14:51

Jag har haft flera routrar från olika tillverkare. Bara Apples router är någorlunda användarvänlig — de övriga konfigureras via ett användarvidrigt, sunkigt webbgränssnitt. Enkelt val för mig åtminstonde. Till skillnad från många andra routrar så krånglar den inte heller...

Vad jag hörde var att en blandning av n och g gör att du inte får fulla 300 Mbps utan lägre hastighet, men inte så illa som 54 Mbps.

Edit: såg att 300 Mbps är den teoretiska maxhasigheten enlig specifikationen. Jag skrev tidigare 130 då det är hastigheten jag får mot en Dlink-router.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vad jag hörde var att en blandning av n och g gör att du inte får fulla 300 Mbps utan lägre hastighet, men inte så illa som 54 Mbps.

Edit: såg att 300 Mbps är den teoretiska maxhasigheten enlig specifikationen. Jag skrev tidigare 130 då det är hastigheten jag får mot en Dlink-router.

Låter ner trovärdigt än att allt skulle droppa till 54 mbps. Har en gammal express och en G5 utan n, och jag får högre hastigheter än 54 mbps i båda fallen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 15:46

Jag får 130Mbit när jag har båda protokollen i nätverket (kör med senaste AEBS).

Ang. att den anpassar sig till "lägsta" protokollet så stämmer det, om inget annat hänt det senaste.
Var på en mässa i höstas där jag tog upp detta med flertalet tillverkare av routers och alla sa att den anpassar sig till lägsta protokollet.

Köpte själv en Netgear router för ett år sedan som då var en värsting och den gav jag bort till en polare efter en månad.

Har även haft en Dlink som fungerat bra faktiskt men dog med jämna mellanrum.

Precis som någon skrev så är användargränssnittet under all kritik.
Jag skulle nog köra på Apple mest pga enkelheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-21 18:43

Grejen är att en 54 mbit enhet inte kan prata med en n router utan att de kör på samma hastighet eller routern börjar buffra datan (vilket leder till lagg och en riktig huvudvärk för routertillverkaren). Tänk dig ungefär att du läser upp en text för en kompis och han skriver ner exakt vad du säger. Läser du för fort hinner inte din kompis med och då måste du antingen läsa långsammare eller vänta tills han hinner ikapp om du inte vill förlora data.

Likaså är det direkt omöjligt att en 802.11g dator kör på 130 mbit med en AEBS. 54 mbit är maxhastigheten för en 802.11g enhet, det är inte möjligt för den att skicka eller ta emot data snabbare än så..

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-21 23:36
Ursprungligen av shandar:

Likaså är det direkt omöjligt att en 802.11g dator kör på 130 mbit med en AEBS. 54 mbit är maxhastigheten för en 802.11g enhet, det är inte möjligt för den att skicka eller ta emot data snabbare än så..

Men nu har du väl fått det om bakfoten? Det som menas är väl ändå att enheter med 11n inte får mer än 130 MBit/s när en 11g-enhet är ansluten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-22 10:53
Ursprungligen av hugin:

Men nu har du väl fått det om bakfoten? Det som menas är väl ändå att enheter med 11n inte får mer än 130 MBit/s när en 11g-enhet är ansluten?

Japp, så menade jag. 11g enheten får ju så klart inte mer än 54Mbit. Fast det skulle jag vilja ha lite mer information om. Nån som kan tipsa om en hemsida som tar upp tekniken bakom det här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-21 21:17

på tal om detta, airport express, kan man koppla in xbox 360 i den med LAN sladd, och via det trådlöst ha överföring till routern?

Apples Airport Extreme gigabit (senaste), jag köpte min beg. för 1200:- den fick ersätta en Zyxel jag köpt för 300:- 2 veckor innan, sen stod jag inte ut längre.

Problemfritt för mig i alla fall, vi kör Pismo, iMac G3, MacBook 2C2 utan att det känns segt någon gång.

Ingen som funderat på 3com? Har dom möjligvis nått som kan vara aktuellt? Köpte min 3com för 4-5 år sedan, och den har i princip tuffat på problemfritt sen dess. Inga droppade connections eller nått. Snygg? inte direkt, därav har frugan ställt den på en hylla å ställt en massa prydnadssaker på den, bara antennerna syns litegrann

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-04-15 13:45
Ursprungligen av peppz1:

Ingen som funderat på 3com? Har dom möjligvis nått som kan vara aktuellt? Köpte min 3com för 4-5 år sedan, och den har i princip tuffat på problemfritt sen dess. Inga droppade connections eller nått. Snygg? inte direkt, därav har frugan ställt den på en hylla å ställt en massa prydnadssaker på den, bara antennerna syns litegrann

Körde med en 3com router jag med. Fungerade klockrent i tre år. Sedan dog den tyvärr. En kondensator eller något som brann upp :(. Luktade bränt om den lilla rackaren i alla fall.

Köpte en Asus WL-500G Premium, är mycket nöjd med den. Har en inbyggd filserver, ftpserver mm. Bara att plugga in sin usbdisk eller sitt usbminne så kan man komma åt sin data över nätverket.

Är dock bara en 802.11G så den klarar bara av 54 Mbit. Finns motsvarande med N men då den standarden inte är klar så är det kanske inte något man skall satsa på idag oavsett tillverkare...

Plus att firmwaren är Open Source om man är intresserad av sådant. Finns några olika varianter av firmware att installera med lite olika funktionalitet. Ska bla. finnas torrentprogram och lite sådant så det går att ladda ner till usbminne eller hårddisk utan att datorn är igång...

Det finns även lite annat lull-lull som på denna router inte fungerar under os x, men om man bara behöver en stabil router med möjlighet att koppla in nätverksdisk så rekomenderar jag den varmt!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-15 13:53
Ursprungligen av westis:

Är dock bara en 802.11G så den klarar bara av 54 Mbit. Finns motsvarande med N men då den standarden inte är klar så är det kanske inte något man skall satsa på idag oavsett tillverkare...

Produkter med 802.11n har sålts i ett par år nu, och även om standarden inte är spikad så är den så stabil att det är den standard som gäller idag. Om det blir några ändringar när den spikas så kommer det att komma en firmware-uppdatering till de produkter som behöver det.

Airport Extreme är snygg! Men det är ju bara bonus, huvudsaken att det funkar bra.

  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-03-22 15:45

BELKIN N1 F5D8231-4 är inget jag rekommenderar.

Om du ska köpa pga enkelheten, glömmer Belkin N1.

När det gäller säkerhet som ska skydda mot intrång är aktivering för passord svårt till oss som använder MAC och inte är profs.

Pedagogiken är rena pangbluff. Användarvidrigt är vad den är.

nu får ni ursäkta mitt språkbruk men BELKIN kan fara åt helvete, har aldrig haft så mycket problem med en router förut, mer än 10 connections så dör den

Problemet är inte routrarna i sig utan Apple. Jag har en Netgear men min Macbook kan inte upptäcka den. Alla andra datorer (MS XP, MS M6 m.fl) kan ansluta till nätverket men Macbooken kan inte ens se nätverket. Uselt!

Jag har, faktiskt, en D-Link DIR-655 just nu (802.11n och gigabit). Jag har inte mycket till övers för D-Link, men denna fungerar riktigt bra måste jag säga.
Problemet är ju som med alla andra (förutom Apples) att gränssnittet är hiskligt och rörigt till max. Men när man väl tuggat sig igenom alla inställningar så tuffar den på riktigt bra.
Den finns även i ett 802.11b/g och 100/100-utförande. Vet dock inte vad den heter.

Senast redigerat 2008-03-23 23:53

Jag har en Linksys WRT54GL och det är en fantastisk router, i synnerhet när man byter till en open source firmware, t.ex DD-WRT. Den rullar på i månader utan att man behöver starta om den, trots relativt mycket belastning för att vara en router/switch för hemmabruk.

Nu är väl tanken att jag ska köpa en Airport Express pga AirPort samt som en bonus få 802.11n, och låta Linksysen sköta allt förutom WiFi-anslutningen. Men som sagt, Linksys WRT54GL kan jag varmt rekommendera, även om det kanske inte är det allra mest användarvänliga på marknaden. Det beror nog helt enkelt på vilka behov man har, och så får man låta det styra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 13:52

Starta om? Varför det?
Jag kör med Apples Airport, en AP Extreme Base Station och en AP Express, som byts ut mot den nya på tisdag.
Behöver aldrig starta om.

Ursprungligen av Konrad:

Starta om? Varför det?
Jag kör med Apples Airport, en AP Extreme Base Station och en AP Express, som byts ut mot den nya på tisdag.
Behöver aldrig starta om.

Att man behöver starta om switchar/routrar är ett av de absolut vanligaste klagomålen som folk har, det var därför jag nämnde det om ditt inlägg var tänkt som ett svar på det jag skrev ovan. Detta är förövrigt inget som Apples grejer heller slipper undan, jag har vänner som får starta om sina Airports (såväl Express som Extreme) minst någon gång i veckan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 14:36
Ursprungligen av glitchpunk:

Att man behöver starta om switchar/routrar är ett av de absolut vanligaste klagomålen som folk har, det var därför jag nämnde det om ditt inlägg var tänkt som ett svar på det jag skrev ovan. Detta är förövrigt inget som Apples grejer heller slipper undan, jag har vänner som får starta om sina Airports (såväl Express som Extreme) minst någon gång i veckan.

Minst en gång i veckan?
Jag startar aldrig om mina.

Bevaka tråden