Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver man reparera skivbehörigheter?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, hej
TNT kom just med min nya Mac! Den är så fin så jag tappat alls sans
Jämfört med min Asus som står bredvid och tuggar, ja ni kan ju tänka er vad jag ska göra med den

Det här kanske är fel tråd men ha lite överseende, är så lycklig så jag kan inte tänka klart.

Fråga1:
Tänkte köra alla uppdateringar, behöver jag reparera skivbehörigheterna fast att den är direkt från kartongen?

Fråga 2:
Brukade köra AppleJack förut. Finns det något bättre?

Känner mig faktiskt som en newbie vilket jag iofs är. Har aldrig testat Leopard.

Jätteschysst om ni har lust att ge mig lite tips.
/Magdalena

Svar på fråga 1: Nej, du behöver inte reparera skivbehörigheter. Inte förrän du får problem med att installera program, program som inte startar och liknande.

Svar på fråga 2: Applejack funkar inte i Leopard, alternativ är bla. Onyx: http://www.titanium.free.fr/dl/105/OnyX.dmg Men Macen är rätt bra på att ta hand om sig själv, och det finns egentligen ingen anledning att köra diverse verktygsprogram i tid och otid.

KaRo

Ville bara önska dig lycka till med din Pro ! Jag köpte min MacBook Pro 17 (alias my silverbeauty) i december och har bara haft PC förut så jag har mycket att lära. Mycket pengar att lägga ut på ett bräde men jag har inte ångrat mig en sekund. Den är bara så bra ! Allting fungerar så smidigt med en gång och inga konstiga meddelanden som poppar upp om att något är fel. Kom faktiskt på att jag fick lite ont i magen varje gång jag satte mig vid min PC för att jag upplevde den så opålitlig. Usch ! Nu tillbringar den sin ålders höst hos en tjugoåring tjej som just flyttat hemifrån och som inte har råd med en ny dator.

Använd din burk istället.

Sitt inte och öda tid på att reparera behörigheter, köra skivverktyg, leta fel, och allmänt pilla med burken. det tillhör windows-världen.

Jag har en vän som efter ett flertal år fortfarande sitter och kör alla världens konstiga expertverktyg. Ibland hittar han något som han absolut aldrig hade märkt av om han inte kört det programmet...fantastiskt.

En gång i halvåret kan man köra ngt skivverktyg eller så.

Däremot är det bara bra att låta burken stå på över natten ibland och låta den köra sin scripts för sin egen interna städning etc.

Jag stänger aldrig av min burk (iMac 20")

Har du en bärbar är det bara att smälla ihop locket på den så går den i vila. Då är du igång på 3s igen när du fäller upp det...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-21 13:38
Ursprungligen av Goflorp:

Jag stänger aldrig av min burk (iMac 20")

Har du en bärbar är det bara att smälla ihop locket på den så går den i vila. Då är du igång på 3s igen när du fäller upp det...

Och snart blir du attackerad av miljö- och energibovsjägare för detta uttalande.

Ursprungligen av Goflorp:

Däremot är det bara bra att låta burken stå på över natten ibland och låta den köra sin scripts för sin egen interna städning etc.

Jag stänger aldrig av min burk (iMac 20")

Numera så behöver man inte låta sin burk stå på om natten. Om datorn är avstängd när skripten ska köras så körs de automatiskt en stund efter det att du har startat och använt din Mac.

Fy fan vad härligt!

Ursprungligen av thevil:

Numera så behöver man inte låta sin burk stå på om natten. Om datorn är avstängd när skripten ska köras så körs de automatiskt en stund efter det att du har startat och använt din Mac.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-21 14:13

Jag tror att en Mac i vila tar ungefär lika mycket energi på ett år som en tvättmaskin gör på en timme :-D.

Prioriteringar, medborgare. Kolla in brödrosten, teven, dammsugaren, etc. Vi talar om tusentals watt. Så - tvätta mindre ofta och du kan ha femton Macar i vila dygnet runt utan dåligt samvete

Tack för alla svar. Då är det bara att tuta & köra då.
Ville bara höra andras åsikter så jag inte gör ngt jag får ångra.

Synd, gillade AppleJack just för att det inte har ett grafiskt gränssnitt. Funkade bra för att rensa datorn.

De 3 åren på pc har väl satt sina spår antar jag... När jag hade mac stängde jag aldrig av den, försökte köra samma grej på min laptop. Det funkade inte riktigt. Der jag saknat mest med os x är faktiskt att kunna ha många program öppna hela tiden utan strul.

Goflorp: Hade inte tänkt sitta & söka fel regelbundet. Fast låt oss säga att jag ska uppdatera till en ny version av os. Då bör man väl köra före/efter installation? Eller inte?

Ursprungligen av magdalena:

Goflorp: Hade inte tänkt sitta & söka fel regelbundet. Fast låt oss säga att jag ska uppdatera till en ny version av os. Då bör man väl köra före/efter installation? Eller inte?

Nej, det finns det ingen poäng med att göra. Du kan rent av sabba något genom att göra så. Det var ett dåligt ordval av Apple att använda "reparera" då det antyder att man lagar något som är trasigt. Men behörigheter blir inte trasiga. När man "reparerar" skivbehörigheter går Skivverktyg igenom vissa filer och jämför deras behörigheter med en lista och det finns inget som säger att den listan är mer korrekt. Det kan finnas goda skäl till att man har andra behörigheter på filerna. Om man då "reparerar" dem förstör man dem snarare.

Installera uppdateringar rakt av när de dyker upp i programuppdateraren. Om det hade varit någon poäng med att köra reparering av skivbehörigheter och annan voodoo hade Apple lagt in det att köras automatiskt under uppdateringen.

Ok, jag köper det.
Jag blev tipsad en gång om att det var bäst att göra så men jag tyckte det var bäst att fråga här först. Glad att jag gjorde det, tack

Tycker dock att det har sina fördelar att köra program som Cocktail med jämna mellanrum, dock inte för ofta, men kanske 1-2 ggr månaden, som reparerar skivbehörigheter och diverse annat underhåll. Samt ha något program som håller koll på disk diagnostiken så att man får rapport INNAN ngt händer. Dessutom är det klart att rekommendera, tycker jag, att reparera behörigheterna innan man installerar om eller uppgraderar systemet.

Ursprungligen av panther:

Tycker dock att det har sina fördelar att köra program som Cocktail med jämna mellanrum, dock inte för ofta, men kanske 1-2 ggr månaden, som reparerar skivbehörigheter och diverse annat underhåll. Samt ha något program som håller koll på disk diagnostiken så att man får rapport INNAN ngt händer. Dessutom är det klart att rekommendera, tycker jag, att reparera behörigheterna innan man installerar om eller uppgraderar systemet.

Reparering av skivhörigheter är inte underhåll. Det är en helt okej felsökningsmetod. Apple rekommenderar inte att man kör det vare sig före eller efter en uppdatering. Läs gärna den här artiklen om det av John Gruber.

We are told to repair permissions before and after each update by whom? Certainly not by Apple. Perhaps Cruse means “them”, the same “them” who, in the classic Mac OS era, recommended zapping your PRAM every time you need to reboot your Mac after the system was wedged by a crashed app.

Det finns även en senare artikel som tar upp det mer i detalj.

To be fair to everyone who persists in believing that it is a periodic maintenance task, there is at least one Apple support documentation that hints that it is, but note the title of that document: “My Computer Keeps Freezing or I See a Flashing Question Mark”.

Man kan lösa problem med reparering av skivbehörigheter. Det är därför funktionen finns där. Men använd den i så fall till det och kör den inte hela tiden i tron att det kommer att fungera bättre av det.

Ursprungligen av Marcus K:

Man kan lösa problem med reparering av skivbehörigheter. Det är därför funktionen finns där. Men använd den i så fall till det och kör den inte hela tiden i tron att det kommer att fungera bättre av det.

Det som du känner funkar för dig får stå för dig, jag har kommit fram till vad som funkar bäst för mig efter åtskilliga år bakom Mac, så jag fortsätter med det. Och jag kör inte maintenance hela tiden, utan när det känns så

Städa lagom ?

Jaha, då har jag lärt mig lite om skivverktyg. Har bestämt mig för att lita på att datorn fixar att lägga alla filer rätt och man bara kan skapa oordning om man går in och "reparerar" ofta. Däremot låter det trevligt att datorn städar sig själv under natter enl Goflorps kommentar ! När jag hade PC körde jag diskfragmentering ibland för att packa ihop filerna och få mer utrymme. Som nybörjare är det nog bra att ta det lugnt.

Ok, en annan åsikt som liknar den jag haft.
Vore intressant att höra lite fler åsikter. Nu har jag iaf uppdaterat allt och allt flyter på...

Panther: Vad finns det för program som håller koll på diskdiagnostiken?

Ursprungligen av magdalena:

Ok, en annan åsikt som liknar den jag haft.
Vore intressant att höra lite fler åsikter. Nu har jag iaf uppdaterat allt och allt flyter på...

Panther: Vad finns det för program som håller koll på diskdiagnostiken?

Tech tool pro använder jag.

"Vad finns det för program som håller koll på diskdiagnostiken?"

Det finns en massa för att "hålla koll på diskdiagnostiken". Själv använder jag ... ingenting.
Systemet har koll på mina diskar och jag tror inte att det finns något jag kan göra i "förskott" för att de skall pajja senare, hålla bättre eller hur man nu skall uttrycka det.

Det kan vara bra att ha t ex TechToolPro eller DiskWarrior för att gå igonom sånt som är trasigt, som har pajjat.

Systemet övervakas ju redan av SMART och sånt.

Lägg till ett öra som lyssnar på om ngt låter miffo - men då är det försent, disken har redan pajjat...

Det är väl upp till var och en hur man vill tolka än det en än det andra. Alla lär vi oss bäst på våra egna misstag Visst DW och TTP är väl bra när det blivit problem med ngn disk. Räddade nyligen hela min musiksamling på rätt många gb på det viset. Men nej, det fanns inget i OSX systemet som varnade om det innan. Så jag tror nog på att ha lite andra bra program än det som ingår i systemet för diverse ändamål.

"Det kan vara bra att ha t ex TechToolPro eller DiskWarrior för att gå igonom sånt som är trasigt, som har pajjat."

- Ja, jag tycker det kan vara intressant att veta vad andra använder (eller inte som du), även om jag inte kommer använda det utan behov. DiskWarrior har hjälpt mig förr när jag hade problem. Minns inte detaljer dock.

Glad Påsk alla! Nu ska jag slita mig från min underbara mbp och vara lite social.

Gärna fler åsikter, om de finns Min felstavade rubrik är lite missvisande, underhåll överlag tänker jag på. Inte endast reparera skivbehörigheter. Ruset av en ny mac, som sagt!

Enligt Macworld är det här de fem vanligaste "underhållsmyterna"

Macworld | Editors' Notes | Five Mac maintenance myths

Bra sätt piffa till sin Engelska också.

Notera att - enligt artikeln i Macworld - körs underhållsskripten bara om datorn satts i vila, inte om den varit avstängd

1
Bevaka tråden