Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av skärm

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-29 17:45

Jag har ett dilemma. Jag ska köpa en nya skärm, men vet inte vilken. Kriterar är som följer:

• Storlek: 19"
• Typ: CRT
• Pris: 4000-5000 inkl moms
• Fabrika: Shit the same
• Garanti: 3 år

Typ… That´s it… Vilken e den bästa monitorn att välja idag?

Det jag hittat
Det verkar som om det finns två BRA monitorer i min givna prisklass:

• Samsung SM959NF
• NEC FE950+

Båda kostar c:a 5000 kr inkl moms. Dock verkar Samsung:en hålla något bättre tekniska spec:ar än NEC:en. NEC:en har dock funnits i lite över ett år och därigenom fått MÄNGDER av priser. Jag har sett NEC:en IRL och den verkar bra.

Någon som vet nån trevlig skärm? Någon som har en Samsung SM959NF? Någon som kan tipsa om bra ÅF?

Jag har ring till 10 olika butiker idag för att försöka få SE Samsung monitorn IRL… Icke sa nicke att någon har den inne. "Den finns för beställnings, men är du säker på att du inte vill komma in och titta på en TFT-skärm istället?" NEJ, JAG VILL INTE HA EN TFT-SKÄRM!!!

Tacksam för all input! Hänvisa gärna till NYA tester (har läst en från M3 hösten 2001 och MikroDatorn Våren 2002).

  • Oregistrerad
  • 2002-07-29 18:02

Är NECen samma som Mitsubishi 19" skärmen? Den heter något i stil med Mitsubishi Diamond Pro 19"... Samma skärm som La Cie har i sina skärmar. Har en kompis som har en den är nog den bästa CRT jag sett förutom Barco skärmarna...

Problemet är att jag inte hittar den hos någon svensk ÅF. Men NEC är ju en del av Mitsubishi numera så det kan ju vara så att de stoppat Mitsubishi skärmarna eller så går de under namnet NEC....

Skall forska lite!

Om du är intresserad av en bra skärm som är måttligt begagnad och med lång garantitid kvar så har jag en sådan under radannonser.

Begagnad Sony E400

//Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-29 22:20

NEC och Mitsubishi har slagit ihop sin skärmdivision och jag tror allt mer deras skärmar går under NEC-namnet då de varit största (men inte bäst ) tidigare. Nu gör de grymt bra skärmar i den prisklass jag kolla på.

NEC och den Mitsubishiskärmen nu nämner har *skrämande* lik prestanda, så det är mycket möjligt de bygger på samma bildrör. Dock har NEC i två tester jag läst vunnits över motsvarande Mitsubishiskärm, antar valet mellan dem är givet.

Beggade skärmar jag är lite skeptisk till efter dåliga erfarenheter (flest kompisar som haft mkt skräp till skrämar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-29 22:25

Sony CPD-E400 låter som en sämre modell än en Sony CPD-E430… Eller?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Sony CPD-E400 låter som en sämre modell än en Sony CPD-E430… Eller?

Vad jag vet är det samma bildrör men med olika exteriöra utseenden.

För övrigt säljer Sony inte dessa skärmar längre, utan är uppe i beteckningen CPD-E440 (som är samma sak som CPD-E430, fast med DVI-kontakt också).

//Mikael

[ 30 Juli 2002, 08:10: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Beggade skärmar jag är lite skeptisk till efter dåliga erfarenheter (flest kompisar som haft mkt skräp till skrämar).

Helt rätt.

Man bör titta på dem och/eller ha mycket kvarvarande garanti om man köper en sådan.

//Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-30 09:12

Haha… Samsung var VÄLDIGT hjälpsamma vad gällde att visa en monitor för mig… INTE!!! Jag har ringt runt till 10 olika datorbutiker i Stockholm och Uppsala och INGEN har CRT-monitorer uppställda. Gha… Den enda jag hittat som hade ett par var en ÅF som var en NEC-partner… doh… han var bara lite "go-NEC-go"

När jag väl då kom fram till en internsäljare hos Samsung så var svaret kort och gott "Nej, det går nog inte att titta på den mointorn innan du köper". Fgajha… "Finns inte något test du kan hänvisa till då? Nej." Helt sjukt. Vill Samsung sälja produkter eller?

En överraskning igår var dock hade både Siba och OnOff på Sveavägen/Kungsgatan hade en rel. fräsha Macuppsättningar. Dock visste ingen om nått vad gällde exempelvis en så enkel sak som priset på DVD-R skivor… GAH! Hur 17-singen går världen runt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-30 09:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Beggade skärmar jag är lite skeptisk till efter dåliga erfarenheter (flest kompisar som haft mkt skräp till skrämar).

Helt rätt.

Man bör titta på dem och/eller ha mycket kvarvarande garanti om man köper en sådan.

//Mikael

Exakt… och du bor i Göteborg - jag bor i Uppsala. Det är en riktigt lång bit att åka för att titta på en skärm… Vad skulle kostnaden bli för att skicka skärmen?

Tester jag läst hävdar att E430-modellen faktiskt är sämre än NEC 950+… Kan du hävda (och bevisa) motsatsen?

[ 30 Juli 2002, 09:16: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

1
Bevaka tråden