Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av automatisk volymjustering i DVD-spelare

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-20 19:52

Äntligen har Apple i.o.m. 10.5 gjort programmet DVD-spelare till något vettigt (om än fortfarande helt inkonsekvent i sitt beteende jämfört med resten av systemet och alla andra program). Trodde jag.
Tyvärr visade det sig att DVD-spelare fortfarande är helt och hållet oanvändbart för att titta på film med.

Varför? Jo, programmet sänker och höjer den jävla ljudvolymen automatiskt precis hela tiden. Så fort en person t.ex. skriker i en film, dämpas ljudet osannolikt mycket; om personen skriker riktigt högt, blir det nästan helt tyst. Och så fort det kommer en tyst och lugn scen utan bakgrundsljud, ökar ljudvolymen ordentligt, så att det brusar våldsamt i högtalarna.
Det är alltså ingen liten automatisk höjning jag pratar om, utan en väldigt kraftfull. Långsamt går den också, så att man hela tiden mycket tydligt hör hur volymen går uuuupp och neeer och uuuupp och neeer, om någon t.ex. pratar och sedan är tyst i några sekunder.

Alltså: Precis alla ljudeffekter som är tänkta att vara starka i en film blir nästan helt tysta, medan alla tysta, tysta ljud förstärks riktigt rejält och blir de enda hörbara. Filmens ljudmix, som ofta gjorts med stor omsorg av en seriös artist, blir praktiskt taget helt omvänd och därmed värdelös att lyssna på.

Jag låter hellre bli att titta på en film, om den blir helt förstörd på det här viset av DVD-spelare. Jag låter kanske som en audiofil nu, men sätt i en DVD och lyssna själva – det är extremt tydliga ljudnivåskillnader. Det borde över huvud taget inte finnas någon sådan här funktion, men det minsta de kan göra efter sju års utveckling är ju att slänga in en liten kryssruta för att stänga av funktionen.

VLC då? Ja, det kör jag med sålänge. Men om jag ska snacka om jobbigheter med DVD-spelare, kan jag ju inte låta VLC gå fri. Det är ett hemskt program. Det förstör min trevliga hemmakväll varenda jävla gång. Det kraschar om och om igen, får ljud att hamna ur synk, poppar upp med massa meddelanden bara för att DVDn inte hade hunnit spinna upp än, etc. Framförallt har det ett helt värdelöst gränssnitt som ingen vanlig människa skulle förstå sig på. Min mor som alltid glömmer bort vad "Dock" är och som definitivt inte hittar till sin hemmapp om man inte säger "huset" - även hon ska kunna spela upp en vanlig satans DVD-film. Tyvärr misslyckas hon nu varenda gång och tvingas ringa mig i tid och otid.
När man sätter i en DVD ska ett enkelt, snyggt och ordentligt DVD-spelarprogram komma upp – inte ett monster till betaversion av ett videoverktyg, med 99999 funktioner som alla finns långt inne i menyer eller via kortkommandon som endast de visa känner till.

Att tjafsa med konstiga program som bara jävlas trodde jag var reserverat för Windows-användare. Men i dag konstaterar jag: Mac är inte att rekommendera för DVD-uppspelning.

Senast redigerat 2008-03-21 13:17
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-20 19:56

Jag har inte det problemet med DVD-spelaren.

Oj då. Jag har aldrig märkt något av dessa problem. Kan hålla med om att VLC har något bökigt gränssnitt, men väl igång har den alltid funkat bra för DVD-uppspelning. Några problem med Apples DVD-spelare har jag inte märkt av. Sitter ofta på kvällarna med hörlurar på och kolla på film, ljudet är som det ska.

Inte jag heller och jag tycker jag har ganska höga krav

Jag har inte märkt det med dvd.app och jag använder bara min pb som dvdspelare

hur ser dina inställningar ut Du kan ändra det under inställningarna bara så att du vet...

sök genom hjälpmenyn

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-20 20:24

För mig & många (på Apples forum) andra kraschar bara DVD-spelaren.

Det finns några inställningar man kan labba lite med innan man bryter ut i fullskaligt krigsläge...

1) Kolla vad "AvaktiveraDolby dynamic range-komprimering" gör
2) Vad har du för "ljud ut signal" . Jag har bara systemljud här...
3) Leta runt mikrofonen, datorn måste ju lyssna för att kunna bestämma sig för
att jävlas med dig Jag hittade t ex Systeminställningar/Tal/Röstigenkänning/
Kolla om datorn är inställd på att alltid lyssna t ex, via "inbyggd mikrofon"
(byt här till linjeingång så kommer det väl NOLL in i datorn - såvida du inte har kablage dragna den vägen)
4) det finns inställningar vad datorn skall göra när iChat är igång.
Prova fimpa iChat när du kollar på film - micen kan vara på här.

Läser igen och tänker att om jag vore tekniker...

Micen är på och lyssnar (iChat?)... ljud kommer ur högtalarna HÖGT, det går in i Micen...och spelas upp i högtalarna = rundgång.

Jag tror att macen försöker skydda dig mot en rundgång som skulle kunna knäcka såväl högtalare som dina öron.

Jag hade samma problem och avaktiverade dolby dynamic range (som uppenbarligen komprimerar ljudet rätt kraftigt så som du beskriver) vilket löste problemet.

Ursprungligen av pumpernickle:

Jag hade samma problem och avaktiverade dolby dynamic range (som uppenbarligen komprimerar ljudet rätt kraftigt så som du beskriver) vilket löste problemet.

Rajje, löser även detta ditt problem?

Eller skall vi fortsätta röjja i Rajjes problem (kunde inte låta bli).

  • Medlem
  • 2008-03-20 22:50

Prova Nice Player eller Chroma Player som alternativ till t ex det übertekniska VLC

http://niceplayer.sourceforge.net/

http://chromaplayer.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-20 23:57

Använder inte iChat, ej heller Tal.
Och jag har självklart kollat igenom inställningarna om och om igen.
Detta är definitivt inget tillfälligt fel och jag kan inte se hur det bara skulle drabba mig. Det är och har alltid varit så här på alla mina datorer och alla mina vänners datorer. 10.3, 10.4, 10.5 (säkert 10.2 också); PowerMacar, iMac G3:or, iMac C2D:or, PowerBookar, ja alltid. Men bara i programmet DVD-spelare.

Dock märks det inte lika mycket i alla filmer. Jag har sett filmer i DVD-spelare utan att bry mig nämnvärt om det. Men jag minns att jag kollade på Reservoir Dogs, där de pratar mycket och däremellan är tysta, när jag först märkte det. Och det var nu när jag skulle kolla igenom en scen från Hostel, då det blev väldigt tydligt. När tortyrmannen gör ett demonstrativt klipp med sin stora sax är det tänkt att exa högt av saxen, vilket det gör korrekt i t.ex. VLC. I DVD-spelare dämpas ljudet nästan till botten i över 5 sekunder!

Ni som inte upplever problemet: Testa att öppna en film i DVD-spelare först och sedan samma scen i VLC. Ganska garanterat kommer det vara lägre volym i VLC eftersom ljudvolymen oftast är låg när inget högljutt pågår i filmer och VLC låter ljudet vara i alla fall.
OK jag överdrev väl i hettans stund när jag sa att DVD-spelare var fullständigt oanvändbart, men i vissa fall är det faktiskt riktigt värdelöst.

Kryssrutan för att avaktivera dolby dynamic range är nedtonad hos mig! Den verkar ju rätt intressent annars.

NicePlayer verkade inte kunna spela DVD-video/VIDEO_TS?
ChromaPlayer använde samma ramverk som DVD-spelare och mycket riktigt var ljudet precis likadant i det programmet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-03-21 00:01

Inget jag märkt av och då kollar jag på rätt mycket film...

Förstår inte heller varför en DVD-spelare skulle sitta och dynamiskt justera ljudet?

  • Medlem
  • 2008-03-21 11:57
Ursprungligen av Rajje:

NicePlayer verkade inte kunna spela DVD-video/VIDEO_TS?

Nu spelar det kanske ingen roll längre, men jo det går att spela DVD/Video_TS.

Har du externa högtalare som kan vara glappiga?

När strömmen ändras genom tåtarna störs det hela?

Långsökt, men vill kunna avfärda den delen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 00:05
Ursprungligen av Goflorp:

Har du externa högtalare som kan vara glappiga?

När strömmen ändras genom tåtarna störs det hela?

Långsökt, men vill kunna avfärda den delen.

Nej, de funkar bra. Om det var högtalarna skulle det ju påverka allt ljud i från datorn – d.v.s. det skulle inte vara någon skillnad i VLC.

rätt. är saftigt trött nu... läggdags

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-21 01:13

Och du är verkligen säker på att du avaktiverat Dolby dynamic range i inställningarna (alltså bockat i checkboxen)? Det du beskriver är nämligen exakt vad dynamic range compression gör. Jag har stört mig som attan på det du beskriver också, men det försvinner när jag avaktiverar dolby dynamic range.

Och att kryssrutan är nedtonad är för att du spelar upp en film samtidigt. Stäng av filmen så kan du bocka i den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 02:32
Ursprungligen av xevve:

Och du är verkligen säker på att du avaktiverat Dolby dynamic range i inställningarna (alltså bockat i checkboxen)? Det du beskriver är nämligen exakt vad dynamic range compression gör. Jag har stört mig som attan på det du beskriver också, men det försvinner när jag avaktiverar dolby dynamic range.

Och att kryssrutan är nedtonad är för att du spelar upp en film samtidigt. Stäng av filmen så kan du bocka i den.

Men satan, var det så enkelt. Tack! Det här har jag velat lösa i fem år.
Jag har aldrig kunnat kryssa i rutan för den har alltid varit nedtonad. Så jag ignorerade den bara och antog att det hade nåt med surroundutrustning (som jag inte har) att göra. Nu känner jag mig lite dum som inte har testat att stänga av filmen först ... Men det brukar ju alltid gå att ändra inställningarna med omedelbar effekt, så jag tänkte inte alls så.
Jag har ju googlat och allting men ingen tycktes ha skrivit om detta ...
Jaja ... då tar jag tillbaka den magstarka rubriken på tråden (någon får gärna ändra den till "Få bort automatisk volymjustering i DVD-spelare").

Men jag har inte gjort en total kovändning. Fortfarande anser jag att videospelarmarknaden är lite väl tunn. Och DVD-spelares kontroller borde vara samma som i QTP för konsekvensens skull. Vad är t.ex. grejen med att man måste peka på fönsterlisten innan man får se tidslinjen? Och borde det inte vara lättare att hitta var man avaktiverar den här volymkontrollen? Hur många vet vad "Dynamic range-komprimering" betyder?
äh OK då jag ska inte klaga ...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-21 08:37

Coolt att det funkar, kanske Mac går att använda för DVD-uppspelning i alla fall Ändra gärna rubriken så att andra lättare kan hitta denna lösning.

Jag slutar aldrig att förvånas över hur svårt det är att använda programmens hjälpfunktion

problemet löst. Gött

1
Bevaka tråden