Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startdisken gick inte att reparera, vad göra?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gjorde en kontroll av min hårddisk via diskverktyg och fick meddelande om att den behövde repareras. Jag följde anvisningarna, satte in installationscd:n och körde en reparation. Det var dock ett fel som inte gick att reparera. Vad skall jag göra nu? Kan det vara nåt allvarligt fel som är trasigt
Tacksam för svar.
M.v.h. /JP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 00:25

Hur ska vi veta om de är allvarligt när du inte skrivit vad programmet sa..

Ursprungligen av acke:

Hur ska vi veta om de är allvarligt när du inte skrivit vad programmet sa..

Ursäkta min okunskap! Jag får köra reparationen igen och anteckna vad programmet ger för felmeddelande.

Så här står det efter kontroll, se fil.

Ibland blir det fel som skivverktyget inte kan repararera då får du vända dig till tredjepartsverktyg. Techtools Pro är det jag skulle rekommendera.

Men för det första skulle jag ta backup på allt viktigt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-17 10:34

Även Drive Genius är ett bra verktyg.
Men ofta brukar det sluta med att man får ta fram Disc Warrior, som visserligen bara gör en sak, men gör den så jävla bra.

Ursprungligen av Creops:

Även Drive Genius är ett bra verktyg.
Men ofta brukar det sluta med att man får ta fram Disc Warrior, som visserligen bara gör en sak, men gör den så jävla bra.

Vilken sak är det Diskwarrior gör? Måste man ha backup på den information som man kör DW på? Finns det nån risk att DW tar bort info?
/JP

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-21 00:48

Det DW gör är att den bygger om katalogstrukturen och indexfiler och så. Visst finns det en chans att den förstör några filer eller tom allt. Därför är det normalt inte något man använder om inte allt annat har gått bet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-23 18:23

Kör en Scan (Blocktest) på disken med Drive Genius. Går den igenom bra, så kör en replace med Diskwarrior på disken, därefter en Arkivera och installera med operativsystemsdiskarna.

Hur starta från DiskWarrior skivan?

Jag har nu skaffat DiskWarrior och tänkte försöka reparera hårddisken i min iBook G4. Markerade DW programikon och toastade den till en CD. Har sedan försökt att starta datorn från denna CD utan resultat. Satte in CD:n, startade om datorn och höll in alt-knappen. Det gick dock inte. Vad gör jag för fel? Man måste ju starta datorn från DW för att kunna reparera hårddisken. Har jag bränt DW-CD:n fel, eller vad?

Tacksam för svar!

1
Bevaka tråden