Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine har tagit över min NTFS-disk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

När jag pluggade in min externa NTFS-disk i min nya MacBook frågade time machine om jag ville använda den som backup-disk, jag svarade "ja" men i nästa steg stod det att jag måste formatera disken för att fortsätta. Då avbröt jag direkt.

Nu finns inte de filer jag hade på disken kvar (eller, de är säkert kvar men jag ser dem inte) och om jag pluggar in disken i en PC dyker inte disken upp alls. I PC:ns systemverktyg diskhanteraren finns disken med men det står att den är "GPT-skyddad".

Hur ska jag göra för att få tillbaka datan?

Tack

PS Jag är ny på området, hur gör ni när ni vill se på img-filmer då FAT32 inte klarar filer större än 4GB?
DS

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-10 10:32

Vad som har hänt med din disk vet jag inte riktigt. Men risken finns nog att den gjorde något dumt med den.

FAT32 klarar helt enkelt inte av mer än 4GB filer. Du får använda HFS+ ist eller NTFS och lägga in http://www.ntfs-3g.org/

Du får la prova ngt recovery-program till att börja med.

Kolla om drive-data syns på Macen?

Osäker på var det är bäst att köra recovery, i Mac eller PC.

Funkar det inte är det väl bara till att börja gråta om du inte har en Backup.

Välkommen hit till 99Mac förresten, varför inte ta och börja med att skriva en liten presentation av dig själv i rätt tråd. Vi är många här och folk kan de mest underliga saker. Många vill hjälpa till.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-19 13:15

Samma sak hände mig! Här beskrivs varför det inte funkar:

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/238982-problem-med-extern-h-rddisk-usb2-fat32-iomega.html

Jag lade över all info som jag hade på den externa till min dator och gjorde som det står i tråden, nu funkar det utmärkt och jag håller på att skicka tillbaka informationen in this instant.

cheerio

Ok!

Tack för hjälpen

Jag körde disc warrior på PC så fick jag räddat det som var värt att spara, efter det formaterade jag disken till FAT32 på mac:n och sen tillbaka till NTFS på PC:n, så nu är allt frid och fröjd

Johan

1
Bevaka tråden