Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie FW-disk Trasig? Hjälp?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom hem med en 120GB LaCie D2 Firewiredisk idag som tydligen inte vill vara med och leka. Den syns varken i System Profiler eller i Disk Util under OSX eller OS9. Hårddisken snurrar igång och den blå lampan lyser fint men förutom det så händer det inte mycket.
Har testat den både med andra FW-kablar och andra maskiner (PBG4, iMac, iBook) utan resultat vilket får mig att ställa diagnosen DOA (Dead On Arrival).

Någon som har några andra förslag än att returnera/byta ut?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:
Kom hem med en 120GB LaCie D2 Firewiredisk idag som tydligen inte vill vara med och leka. Den syns varken i System Profiler eller i Disk Util under OSX eller OS9. Hårddisken snurrar igång och den blå lampan lyser fint men förutom det så händer det inte mycket.
Har testat den både med andra FW-kablar och andra maskiner (PBG4, iMac, iBook) utan resultat vilket får mig att ställa diagnosen DOA (Dead On Arrival).

Någon som har några andra förslag än att returnera/byta ut?

Syns den inte heller då du trycker på Dator i den övre fönsterlisten?

ehh...nej?!..
Den syns inte nånstans. Det enda väsen den gör är surrandet av disken inuti sitt chassi och den blå lampan som på fronten som lyser.

Vad jag mest funderar på är om det är någon mjukvara som måste uppdateras även om man kör OSX 10.2.2 och fruktansvärt nya maskiner eller om det är så trist att det är bryggan i FW-chassit som är trasig från fabrik.

edit: bytte ett ord mot ett annat..

[ 23 November 2002, 03:54: Meddelandet ändrat av: Per Haglund ]

Har sett liknande problem med FireWire diskar, då bland annat en pocket LaCie FW/USB HD. Körde programmet "DiskWarrior" som hittade disken och lagade den!
FireWire diskar kan bli korrupta om man hotswapar dem respektlöst, men var din disk trasig redan från början kanske inte DiskWarrior räcker till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-23 13:03

Korrupta? Du menar skadade?

*Messerschmitt*

[ 23 November 2002, 13:06: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Syns disken i Silverlining i OS 9?

nope, den syns inte i Silverlining i OS9. Har iofs inte testat Diskwarrior men då inte ens System Profiler "ser" den tror jag nog inte att Diskwarrior heller lär se den. Skall testa lite senare.

Hur som helst så skall den funka direkt ur kartongen (sanning med modifikation) och eftersom den inte gör det så blir det ett byte på måndag.

Tack ändå för tips och råd.

1
Bevaka tråden