Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CSS-problem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur blir man av med en varning som denna?

157 Same colors for color and background-color in two contexts .tabellfarg and .tabellrubrik a:link
158 Same colors for color and background-color in two contexts .tabellfarg and .tabellrubrik a:visited

.tabellrubrik{background-image: url('images/tabell_img.gif'); background-repeat: repeat-x; background-position:top center;}
.tabellrubrik a:link{color: #FFFFFF; font-weight: bold;}
.tabellrubrik a:visited{color: #FFFFFF; font-weight: bold;}
.tabellrubrik a:hover{color: #EC7F37;}

Validatorn tror antagligen att jag försöker dölja text. Jag har alltså vit text på en bild men detta förstår inte validatorn. Jag antar att sökmotorbottar också ogillar detta. Help!

Ange #FEFFFF som färg

Ah tackar!!..det fungerade bra...Men med hänsyn på sökmotoroptimering tänkte jag också...Tolkar bottarna det som om man försöker fuska eftersom att färgerna är så lika?? Då är det ju iofs mer ett SEO-problem...

Bottarna läser inte CSS'en alls såvitt jag vet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-15 13:35
Ursprungligen av smaragda:

Hur blir man av med en varning som denna?

157 Same colors for color and background-color in two contexts .tabellfarg and .tabellrubrik a:link
158 Same colors for color and background-color in two contexts .tabellfarg and .tabellrubrik a:visited

.tabellrubrik{background-image: url('images/tabell_img.gif'); background-repeat: repeat-x; background-position:top center;}
.tabellrubrik a:link{color: #FFFFFF; font-weight: bold;}
.tabellrubrik a:visited{color: #FFFFFF; font-weight: bold;}
.tabellrubrik a:hover{color: #EC7F37;}

Validatorn tror antagligen att jag försöker dölja text. Jag har alltså vit text på en bild men detta förstår inte validatorn. Jag antar att sökmotorbottar också ogillar detta. Help!

Tror du bör sätta en bakgrundsfärg i .tabellrubrik. Annars så blir det kanske vit text på vit bakgrund om inte bakgrundsbilden laddas in.

Så mitt tips är:
.tabellrubrik { background: #ccc url('images/tabell_img.gif') top center repeat-x; }

Byt #ccc mot den färgen som är mest lik bakgrundsbilden..

/Peter

Tack för tipset men grejen är denna, att jag har en bakgrundsbild med övertoning. Därför kan jag inte ha en annan bakrundsfärg än vad bilden tonar över i. Om du förstår vad jag menar? Men jag kanske får nöja mig med att bottarna tror att jag gömmer text eller tänka om med designen helt enkelt...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-20 14:57
Ursprungligen av smaragda:

Tack för tipset men grejen är denna, att jag har en bakgrundsbild med övertoning. Därför kan jag inte ha en annan bakrundsfärg än vad bilden tonar över i. Om du förstår vad jag menar? Men jag kanske får nöja mig med att bottarna tror att jag gömmer text eller tänka om med designen helt enkelt...

Det är inte hela världen att validatorn klagar. Validatorn är till för att göra dig uppmärksam på saker du inte känner till eller inte har tänkt på. Om du är medveten om detta och inte tycker att det är ett problem för dig så måste du inte nitiskt ändra det den varnar för. Som tidigare nämnt så läser inte sökmotorbottarna CSS-koden överhuvudtaget.

Med det sagt, ändra bakgrundsfärgen till "transparent" så kanske den slutar klaga...

Ursprungligen av Jogin:

Som tidigare nämnt så läser inte sökmotorbottarna CSS-koden överhuvudtaget.

Varför skulle inte sökbottarna läsa css:en? Det torde vara det enda sätt de kan se om man döljer text. Google skriver själva:
"
Att dölja text eller länkar i innehållet kan leda till att webbplatsen uppfattas som icke tillförlitlig, eftersom den presenterar information för sökmotorerna på ett annat sätt än för besökarna. Text (t.ex. överdrivet många sökord) kan döljas på flera sätt:

  • Vit text på vit bakgrund

  • Text bakom en bild

  • Text som döljs genom CSS-regler

  • Teckenstorleken 0

"
hämtat från http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66353

Det kanske inte är hela världen som sagt men det känns ju alltid bra om man följer deras riktlinjer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-20 18:29
Ursprungligen av smaragda:

Varför skulle inte sökbottarna läsa css:en? Det torde vara det enda sätt de kan se om man döljer text. Google skriver själva:

Att det är emot deras riktlinjer är inte samma sak som att de läser och analyserar CSSen rutinmässigt. Det gör de nämligen inte. Man kan även gömma text med javascript (och göra en massa andra saker som går emot deras riktlinjer), men inte tror du väl för den sakens skull att de också läser och analyserar javascript?

Alltså. Nej, Google läser och analyserar varken CSS eller JavaScript. W3C:s validator (som inte har någonting överhuvudtaget med Google att göra) har till syfte att hjälpa webbkreatörer att bli medvetna om potentiella brister den hittar, inte att agera polis eller vara någon slags checklista. Man kan mycket väl passera validatorn utan anmärkningar och ändå bryta mot alla möjliga riktlinjer, god sed och annat. Samma sak gäller vice versa. Den är ett hjälpmedel, det är allt.

Att bottarma inte läser javascript förstår jag. Men css trodde jag var fullt möjligt att de skulle kunna läsa, ja. Javascript finns ju ingen anledning att dölja text med eftersom spindlarna inte kan läsa detta. Med CSS kan man ju dölja saker för besökaren som ändå bottarna ser som relevant information vilket genererar sökträffar. Men okey, då behöver man inte tänka på att man hamnar i googles "inte tycka om låda".

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-21 09:37
Ursprungligen av smaragda:

Att bottarma inte läser javascript förstår jag. Men css trodde jag var fullt möjligt att de skulle kunna läsa, ja. Javascript finns ju ingen anledning att dölja text med eftersom spindlarna inte kan läsa detta. Med CSS kan man ju dölja saker för besökaren som ändå bottarna ser som relevant information vilket genererar sökträffar. Men okey, då behöver man inte tänka på att man hamnar i googles "inte tycka om låda".

Du kan göra exakt samma sak med JavaScript-trick som du kan med CSS.

Några gissningar om vad Google tycker om din webbplats behövs inte. Det finns ett mycket enkelt sätt att hålla reda på om Google har några anmärkningar på din webbplats: http://www.google.com/webmasters/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 18:17

Jag tror inte heller at sökmotorerna bryr sig om detta.
Däremot så bör man ju se till så att texten går att läsa även om inte bilderna har laddats in. Har texten en färg som gör den osynlig om inte bakgrundsbilden laddas in så bör man även sätta en bakgrundsfärg..

1
Bevaka tråden