Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimera uppspelning av HD material?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2008-03-17 22:44

Jag kör just nu VLC för att spela upp 720p material från min Macbook till min Samsung LCD-tv. Men ibland tycker jag den hackar lite även om det för det mesta fungerar mycket bra. Hackar gör även när jag kör 720p trailers från nätet på teven.

Vilket program är bäst för att lira HD material och vilka inställningar ska man köra?
Det är en Macbook med Core 2 Duo 2.16ghz med 2GB ram och inte Santa Rosa.

Det brukar ofta hävdas att Mplayer är bättre på 720p mkv än VLC, som ju är lite ryckigt även på PC. Tyvärr har jag aldrig fått riktigt samma totala flyt och smidiga användarupplevelse med mkv på Mac som jag får med samma filer (och även 1080p) uppsspelade i underbara app'en Media Player Classic på PC.

Jag har en MB 2GHz med 2Gb ram och tycker inte att det hackar med 720p i VLC.
Så tvår frågor:
1) Vad är det för filer (dvs .mkv .mov etc...)?
2) Vilka andra program har du öppna när du kör detta?

Själv stänger jag av typ de flesta andra program när jag ska köra HD. tex Firefox med några flikar öppna kan ta rätt mycket av systemet.
Sen när du säger trailers tänker jag på de från Apple och de tycker jag ibland verkar rätt dåligt kodade. Brukar inte hacka (kan väl kanske hända) men har ofta fula övergångar i färgfält (teknisk term?).

  • Medlem
  • 2008-03-20 16:24

Jag har också en MB 2 Ghz 4 gig ram och Santa Rosa och upplever inte heller några hack i VLC, naturligtvis beroende på bitraten. Vad jag däremot har märkt är att nya XBMC för OS X spelar upp filer mycket bra. Där får jag bra flyt på .mkv filmer i 1080p som varken mplayer, quicktime eller VLC grejar speciellt bra.

Så testa XBMC!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-20 16:52

Vill ni verkligen få flyt på rullarna så krävs nästan CoreAVC tillsammans med MediaPlayer Classic, iallfall då det rör sig om hög bitrate och kanske främst 1080p i åtanke. Bara att hoppa in i Windows XP och spela upp.

Ryckigheten behöver inte bero på programvaran.

Hur många bilder per sekund innehåller filmen?
Hur många bilder per sekund visar ditt grafikkort?
Hur många bilder per sekund visar TV:n?

Jag brukar växla mellan 50 Hz och 60 Hz beroende på vilken film som skall spelas och det tar bort ryckigheten i uppspelningen hos mig.

Jag har en Mac Mini kopplad till en Sharp LC52X20E TV.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 11:17
Ursprungligen av Millow:

Jag kör just nu VLC för att spela upp 720p material från min Macbook till min Samsung LCD-tv. Men ibland tycker jag den hackar lite även om det för det mesta fungerar mycket bra. Hackar gör även när jag kör 720p trailers från nätet på teven.

Vilket program är bäst för att lira HD material och vilka inställningar ska man köra?
Det är en Macbook med Core 2 Duo 2.16ghz med 2GB ram och inte Santa Rosa.

Höj cachet i VLC till 2500ms. VLC -> Inställningar -> Inmatning/Kodekar -> Åtkomstmoduler -> Fil. Glöm inte att bocka för Avancerat.

Kan uppdatera med något skumt jag upptäckte idag. Någon kanske kan förklara detta "mysterium" för mig...

Jag upptäckte idag att jag kan köra .mkv i 720p på min TV om jag kopplar in den som extraskärm till min MB.
MEN! Om jag istället kopplar samma TV till min MB i clamshell mode så kan jag inte köra samma 720p .mkv-fil i fullscreen! Dock verkade den fungera att köra om jag inte körde fullscreen... Väldigt skumt!

Någon som har en idé varför? Borde man inte få ut samma prestanda ur en MB när den är i clamshell mode?...

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2008-03-24 15:31

Jag menade att 1080p trailers hackar, FPS går ner till runt 12-15 från 30 när det är mycket och beror väl på att cpun inte orkar med.

720p flyter bra

Ursprungligen av Archangel:

Kan uppdatera med något skumt jag upptäckte idag. Någon kanske kan förklara detta "mysterium" för mig...

Jag upptäckte idag att jag kan köra .mkv i 720p på min TV om jag kopplar in den som extraskärm till min MB.
MEN! Om jag istället kopplar samma TV till min MB i clamshell mode så kan jag inte köra samma 720p .mkv-fil i fullscreen! Dock verkade den fungera att köra om jag inte körde fullscreen... Väldigt skumt!

Någon som har en idé varför? Borde man inte få ut samma prestanda ur en MB när den är i clamshell mode?...

Den kör väl lägre upplösning till tv?

Ursprungligen av jockeleu:

Den kör väl lägre upplösning till tv?

Kör 1920x1080 i båda fallen. Så om något borde det ju vara lättare i clamshell mode då den "bara" driver en TV med 1920x1080 medan annars så pumpar den ju ut både 1920x1080 + 1280x800...

Osxbmc?

kanske den bytar overlaymode när man ska klona bilden? Men de borde såfall vara till det sämre prestandamssigt, skumt problem du har där

1
Bevaka tråden