Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DI-713; fungerar printservern med Mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Macoteket säljer nu D-links trådade/Wifi-router med inbyggd printserver, DI-713, till ett bra pris.
Varken Macoteket eller D-links support kunde dock svara på frågan hur/om printservern fungerar med Macar.
Någon som kör denna printserver?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-10-11 14:36

Jag kollade upp det där när jag köpte min router förra året. Routern använder ett program som emulerar en lokal printerport ute på PC:n, men i och med att Macarna inte ens har stöd för printerport eller drivrutiner för skrivare som använder printerport, så borde det vara minimal chans att det skulle komma Macstöd för detta. Möjligen att det skulle fungera via VirtualPC.

Varför inte satsa på en skrivare med nätverksstöd(ethernet) istället?

Många av de routers för hemmaanvändare som finns på marknaden är nästan identiska och kan i vissa fall även använda varandras firmware. De som har en inbyggd printserver går att skriva till via IP printing som är inbyggt i OS X.

Jag använde mig av detta tipset för att få igång utskrift till en Brother skrivare kopplad via skrivarporten till en Alfa AIP 104 router från OS 10.2.1. Fick inte Brothers drivrutiner att fungera så jag valde istället Epson i CUPS inställningarna.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-10-11 17:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: buenoben:
Många av de routers för hemmaanvändare som finns på marknaden är nästan identiska och kan i vissa fall även använda varandras firmware. De som har en inbyggd printserver går att skriva till via IP printing som är inbyggt i OS X.

Jag använde mig av detta tipset för att få igång utskrift till en Brother skrivare kopplad via skrivarporten till en Alfa AIP 104 router från OS 10.2.1. Fick inte Brothers drivrutiner att fungera så jag valde istället Epson i CUPS inställningarna.

Ibland är det alldelens underbart att ha fel, kan du utveckla det här eller har du någon bra länk som beskriver hur man sparkar igång printservern i OSX och vilka skrivare som kan tänkas fungera

Hur vet man printserverns ip-nummer, framgår detta i dokumentationen?
Jag har redan en s k hemlaser med både prl/usb-port, så en DI713 vore smutt om det kan fungera. Kanske ska våga prova, har sett att IP-printing finns. Frågan är bara om skrivaren (epson 5700L) stödjer detta, det är ju ingen äkta PS-skrivare.

1
Bevaka tråden