Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leta klipp snabbt i lång ljudfil och namnge?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hopp.

Just nu försöker jag hitta en vettig arbetsmetodik då man lyssnar igenom långa ljudfiler och skall plocka ut småklipp och omedelbart namnge dem.

Jag ser tre alternativ men är inte riktigt nöjd med något...

1. I sample-fönstret går det ju bra att markera ett litet område och välja "Create Region". Men tyvärr finns ingen option att också namnge regionen. Jag finner mig tvungen att switcha till audio-fönstret och där dubbelklicka på den nya regionen och skriva namn.

Lite klumpigt tycker jag.

2. I audio-fönstret finns alternativet att kopiera en region och därefter trimma fram nya ljudsnuttar men det tycker jag blir klumpigare trots att jag slipper byta föster.

3. Slutligen i arrange-fönstret kan jag använda locators och "Split region by locators" men locators tycker jag är lite klumpigt att använda i det här sammanhanget.

-

Finns det någon smartare metodik?

Jag är gammal Logicanvändare men har inte jobbat så mycket med ickemusikalisk redigering. Jag har f.n. Logic 7 men är också intresserad av om det finns bättre metoder i Logic 8 eftersom jag snart skall uppgradera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 23:17

Vill tipsa om detta program som gör det du vill väldigt smidigt:

http://audioease.com/Pages/Snapper/SnapperMain.html

Men det är ju mest användbart innan man lägger in filerna i ett editeringsprogram. Ditt alternativ 1 är det jag använder i 7an, kanske det är smidigare i Logic 8, någon?

En sak som gör det smidigare i 8an är ju att du på ett snyggt sätt har samplefönstret och arrange öppet i samma fönster. Detsamma gäller mixer osv osv.

Jag har tyvärr inga tips att komma med då jag gör på samma sätt med samplefönstret och create region...
Har däremot inte undersökt saken så värst mycket så det kan säkert finnas nåt. Ladda ner manualen på apple.com och läs igenom i brist på annat att göra

Snapper verkar intressant som tips. Skall kolla.

Upptäckte att det i Logic blir ännu värre när ett projekt växer och man arbetar med många klipp från samma originalfil eftersom allt radas upp under den aktuella filen i Audio-fönstret. Har man då ett oanvänt klipp som man letar efter i en välanvänd ljudfil så blir det snabbt väldigt jobbigt och oöverskådligt. Nä, klipphantering i Logic verkar enklast att göra på ljudfilsnivå = utanför. Snapper kan vara lösningen jag letar efter...

Eller Pro Tools, fast det är inte klockrent där heller. Regionlistan växer där också men man har i alla fall möjligheten att sortera på begynnelsebokstäver.

ännu ett tips -> www.icedaudio.com

Ursprungligen av Volantiz:

ännu ett tips -> www.icedaudio.com

Verkar mer kraftfullt men mer inriktat mot musik. Får kolla det också, båda är billiga i alla fall. EXS24-export är ju trevligt.

I wavelab 5, kan man lära sig en massa snabbkommandon. Sitter man med en aslång fil och markerar början och slut på ljud man är intresserad av och direkt markerar dessa områden, så kan man trycka shift+c, så bildas en ny Untitled fil. Detta kanske man gör 20-30 ggr i samma fil, så då sitter man med en lång fil och 30 snuttar som heter untitled 1-30. Hit tycker jag det funkar bra.

Nu kommer vi till den tråkiga biten:
Stänger man wavelab i detta läget blir man ombedd att spara varje fil med unikt namn. Och nej, den kan inte spara filerna automatiskt som untitled 1-30 utan man måste skriva något.
Trööökigt!

charlie: Wavelab finns tyvärr inte till OS X.. däremot så bör det iofs fungera bra via t ex vmware fusion.. men det känns som en väldigt dyr lösning som det antagligen finns bättre lösningar till. I t ex Digital Performer som jag är van vid att använda kan man göra precis så som du beskriver, fast den tvingar en inte att namnge alla filer. En av alla saker som gör att jag ändå använder iced audios audiofinder ibland är att man kan markera en bit och drag n' droppa markeringen till valfri katalog så lägger den sig där som en ny fil i förutbestämt format. Bara den funktionen har sparat mig ett par timmars jobb redan..

Jag tycker det är bra märkligt att inte de stora programvarorna har mer praktiska lösningar på dessa problem. Det blir snabbt ohanterligt när man arbetar med stora mängder småklipp.

Har du testat dsp quattro och audio engineering wave editor? Någon av dem kanske fixar sådant.

Hur är det med recycle annars? Den kan ju iaf lägga markeringar runt varje enskillt ljud vilket bör underlätta sådant en hel del.. om jag förstått problemet rätt. Men sen vet jag iofs inte hur det fungerar efter det med att spara alla markeringar till separata filer och sånt. Digital performer kan göra så också.. och sen dessutom batchexportera alla markeringar till separata filer i valfritt format.. men det känns dumt att behöva köpa en hel DAW för något sådant. I övrigt så är DP inte särskillt smidigt för att klippa samplingar och sådant.. så jag är inte helt övertygad om den lösningen heller

Ursprungligen av Volantiz:

Har du testat dsp quattro och audio engineering wave editor?

Jag vet inte riktigt om du svarar på min fråga men trådens huvudfråga var ju egentligen smartare metodik för Logic. Någon annan "huvud-DAW" tänker jag inte skaffa. Nu har jag Logic. Men de små programmen kan ju vara en lösning som sagt.

Jag försöker endast hjälpa till med att hitta en så smidig lösning på problemet som möjligt. Om det skulle innebära en till DAW så är ju det kanske synd, men jag skulle själv aldrig utesluta ett sådant alternativ helt, vilket gör att jag även inte håller mig ifrån att dra fram sådant. Men visst, då kan vi lägga undan alla sådana alternativ.

1
Bevaka tråden