Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopieringsskydd i framtiden?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-20 10:46

Nå, hur tror ni att kopieringsskydd kommer se ut i framtiden? Hur TYCKER ni att det borde se ut?
Jag menar, det är ju redan bevisat att allt går att knäcka oavsett vad för skydd man lägger på programmet eller spelet så att fortsätta som man gör idag kan knappast vara hållbart. Jag gissar på att man kommer kräva internetuppkoppling för precis ALLT i framtiden, eftersom det egentligen är det enda sättet som fungerar. Men jag tycker inte det är någon bra idé eftersom man då låser ute alla människor som inte kan vara uppkopplade hela tiden, t.ex. de stackars få som fortfarande sitter på modem. Eller vad händer om någons internetuppkoppling går ner under några timmar, ska han då förvägras alla spel och program han lagligen köpt? Eller om man betalar internetkostnaden utefter hur mycket bandbredd man förverkar?
Risken är ju också att vi åter igen kommer till punkten där piratkopior helt enkelt är lättare att använda än orginalen (tänker tillbaks på "what's the fifth word on the second row on the ninth page?") vilket motverkar syftet helt.

Vad tycker ni? Jag håller på att göra mitt projektarbete om fildelning och upphovsrätt och skulle vara väldigt glad om ni ville svara på dessa två frågor och diskutera lite kring frågan, då det är intressant att höra vad den skaran allt det här faktiskt handlar om tycker. Personligen skulle jag helst se att skydden försvann helt. Det kan inte vara gratis att lägga in t.ex. Starforce på ett spel, så varför inte skippa den kostnaden och istället sänka priset för spel och program?

Vissa skarpögda lägger säkert märke till att exakt samma tråd finns på Sweclockers. Detta är för att maximera antalet svar. Korspostning på olika forum kan väl inte ses som fel?

Jag tycker att det ska läggas ner helt och hållet. De program, filmer, musik etc som jag köper idag vill jag kunna använda om 40 år. Det finns exempel på varför detta inte alls går att garantera då man använder digitala restriktioner.

Jag tror att det kommer att läggas ner. När det gäller musik har man börjat inse att det inte ligger någon framtid i kopieringsskyddat material och jag tror att fler branscher kommer att inse det. Filmbranschen är på god väg.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-20 11:16

Är det inte fullt möjligt att klassiska skivbolag läggs ner helt till förmån för t.ex. iTunes Music Store som kanske kommer behöva sälja enbart DRM-skyddad musik? Intressant länk, den tackar vi för!

1
Bevaka tråden