Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen vaknar ej efter vila

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-03-07 19:26

Är detta ett känt problem efter den senaste Leoparduppdateringnen? Skärmen på min MacBook Pro tänds ej när datorn väcks efter vila. Det händer inte varje gång men nog många gånger för att det skall vara irriterande. Enda sättet att komma vidare är att tvångstänga datorn och starta om. Någon som har en idé om hur det kan rättas till eller om det är det en bugg?

bosse

  • Medlem
  • 2008-03-19 15:18
Ursprungligen av Bosse:

Är detta ett känt problem efter den senaste Leoparduppdateringnen? Skärmen på min MacBook Pro tänds ej när datorn väcks efter vila. Det händer inte varje gång men nog många gånger för att det skall vara irriterande. Enda sättet att komma vidare är att tvångstänga datorn och starta om. Någon som har en idé om hur det kan rättas till eller om det är det en bugg?

bosse

Jag har stött på samma irriterande fenomen. Inte heller många gånger, men tillräckligt för att det ska vara riktigt retande. Någon som har en lösning?

samma sak här. sjukt irriterande. har ingen lösning..

  • Medlem
  • 2008-03-20 07:45
Ursprungligen av klarabara:

samma sak här. sjukt irriterande. har ingen lösning..

Jag hittade en tråd som menade på att problemet är relaterat till iStat - jag har slagit av iStat & har sedan dess inte råkat ut för skärmtrötthet. Å andra sidan har jag inte testat utan så länge.

Tråd här.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-20 09:01

Har samma problem till och från men det beror inte på iStat då jag haft problemet långt innan iStat installerades. PB G4 FW800 modellen och problemet har funnits genom alla systemversioner. Så jag tror det är hårdvarurelaterat. Grafikkortet kanske.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-20 10:22

Detta är som jag förstått det en bugg i grafikkortsupdateringen som kom för ett tag sen. Galet många som lider av samma problem tydligen. Apple har gått ut med att de är medvetna om problemet och jobbar på det.

idag vaknade min mbp ur vilan (den var stängd) utan att musen rördes eller något kopplades ur/i och jag har en känsla av att det är då den sen inte kan vakna när man väl öppnar den, man måste tvångs-avsluta.. hur kan den vakna ur vilan på det viset? hade inte igång saker som får väcka den?

bra att det "bara" är mjukvaran...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-21 22:38
Ursprungligen av klarabara:

idag vaknade min mbp ur vilan (den var stängd) utan att musen rördes eller något kopplades ur/i och jag har en känsla av att det är då den sen inte kan vakna när man väl öppnar den, man måste tvångs-avsluta.. hur kan den vakna ur vilan på det viset? hade inte igång saker som får väcka den?

bra att det "bara" är mjukvaran...

Exakt det felet har jag haft på min dator i över ett år sen jag fick den. Den har varit på service tre gånger utan att ha fått felet åtgärdat. Och jag befinner mig just nu i en relativt dryg och komplicerad reklamationsprocess. Du kan ju söka efter mina trådar i Macbook Pro-delen av forumet om du är intresserad.

jo den tråden har jag följt.. dock har min "bara" vaknat av sig själv utan jag har kommit åt musen o så den här gången.. ska vara mer vaksam.. jag håller tummarna för din reklamation..

Min far har samma problem men även problemet med att MBP vaknade ur vilan utan någon anledning!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 16:28

Jag har samma problem. Alltså skärmen vaknar ej från vilan. Har en MBP CD 2.0 med 10.5.2 .

Kollade trådarna på apple support och det verkar inte riktigt som det finns en bra lösning som funkar. Apple borde snabba på och fixa det här. Känns som en riktig pinsam bugg som inte borde finnas på dagens bärbara. Kommer ihåg att det kunde ta ett tag att väcka min toshiba laptop, men den vaknade i alla fall till slut. Känns riktigt dåligt att man ska behöva starta om datorn.

Senast redigerat 2008-03-25 16:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 18:39

Samma problem här. MBP 2.2 C2D Händer ett par ggr i veckan. Inte orkat reklamera.

Jag har en liten tanke om att det hjälper lite att vänta en stund med att stänga locket efter att jag har stängt av min bluetooth mus. Om jag väntar 10 sekuner efter att meddelandet om att kopplingen är förlorad, så verkar det vara större chans att den vaknar upp rätt när jag tar den ur vila.

Är det värt att reklamera? Om det inte finns någon lösning, så kan man ju knappast få något bättre ex. Man blir ju bara om med datorn undertiden de felsöker.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 18:48
Ursprungligen av zocord:

Samma problem här. MBP 2.2 C2D Händer ett par ggr i veckan. Inte orkat reklamera.

Jag har en liten tanke om att det hjälper lite att vänta en stund med att stänga locket efter att jag har stängt av min bluetooth mus. Om jag väntar 10 sekuner efter att meddelandet om att kopplingen är förlorad, så verkar det vara större chans att den vaknar upp rätt när jag tar den ur vila.

Är det värt att reklamera? Om det inte finns någon lösning, så kan man ju knappast få något bättre ex. Man blir ju bara om med datorn undertiden de felsöker.

Jag tror en lösning är att installera om leopard och sen undvika grafik uppdateringen xtimmyx pratar om.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-25 18:48
Ursprungligen av tompa747:

Jag tror en lösning är att installera om leopard och sen undvika grafik uppdateringen xtimmyx pratar om.

Attans, du hann före.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 19:00
Ursprungligen av xtimmyx:

Attans, du hann före.

Jag själv kommer nog vänta på en fix från apple ett tag. Om fixen inte kommer snart så kanske jag kör en ominstallation. Det tar ju en del tid att först köra om installationen och att sen sitta och uppgradera.

Men som sagt det känns som en rejält pinsam bugg. Med tanke på att apple säljer MBPs med LED displays och skryter med att skärmarna är instant on, så innebär ju denna bugg det motsatta. Så apple borde jobba på som bara den för att få fram en fix.

Denna tråden handlar om hur man kan nedgradera från den senaste grafik uppdateringen. Har inte provat det själv.
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6858859

Hitta en till länk om möjlig lösning utan att nedgradera.
http://www.cs.bham.ac.uk/~pxc/pers/MacWakeProblems.html

Senast redigerat 2008-03-25 19:14
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-25 18:48

Innan man börjar fundera på reklamation och liknande borde man fundera över om det här var något som kom efter grafikuppdateringen för ett par veckor sedan. För om så är fallet är det uppenbarligen ett mjukvarufel och då hjälper det inte att få en ny dator utan det är Apple som måste korrigera buggen i grafikdrivrutinen för att det ska lösas.

(Jag har ingen stenkoll i ämnet, en fix kanske redan kommit men det låter ju inte som det av inläggen att dömma iaf).

jag är ganska säker på att jag hade de här problemen innan uppdateringen, den uppdateringen vill jag helst inte vara utan heller..

  • Medlem
  • 2008-04-01 18:26
Ursprungligen av klarabara:

jag är ganska säker på att jag hade de här problemen innan uppdateringen, den uppdateringen vill jag helst inte vara utan heller..

Hej,

Jag bumpar tråden då många fortfarande verkar ha samma problem. Det hade i alla fall jag. Efter samtal med apple support har jag återställt SMC-kontrollern - detta görs genom att dra ur alla sladdar ur mbp:n, ta bort batteriet & därefter hålla nere strömknappen i 30 sek.

Efter det har jag faktiskt inte haft några problem. Å andra sidan var detta bara några dagar sedan, så vi får väl se om det faktiskt är en lösning eller om jag bara har haft tur so far.

Kan vara värt att prova.

  • Medlem
  • 2008-04-02 09:29
Ursprungligen av FrrH:

Hej,

Jag bumpar tråden då många fortfarande verkar ha samma problem. Det hade i alla fall jag. Efter samtal med apple support har jag återställt SMC-kontrollern - detta görs genom att dra ur alla sladdar ur mbp:n, ta bort batteriet & därefter hålla nere strömknappen i 30 sek.

Efter det har jag faktiskt inte haft några problem. Å andra sidan var detta bara några dagar sedan, så vi får väl se om det faktiskt är en lösning eller om jag bara har haft tur so far.

Kan vara värt att prova.

Det hjälpte inte alls för mig, problemet är tillbaka med all tydlighet. Det finns hur många trådar som helst om detta på nåtet - men americanska macworld tycks erbjuda en lösning - stäng av hibernatemode, d.v.s det som gör att innehåller i ramminnet skrivs ned till disk när datorn går i sleep mode. Läs här.

Jag har inte hunnit testa själv utan sitter i telefon med apple support igen - de menar att de "inte alls känner till problemet". Då min mbp är mindre ca två månader gammal tycker jag gott att de får erbjuda mig en ny. Vi får väl se hur det går med den saken.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-25 22:58

Har haft problemet i flera år.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 18:30

Ska prova. Min nya MBP gör likadant.

Jag har inte råkat ut för problemet sedan jag uppdaterade till 10.5.2. Inte till hjälp för någon men jag vill gärna dela med mig av mina känslor...

//Irre

Jag har fått det här problemet, efter 10.5.3 uppdateringen..! Va gör man?!

Jag har faktiskt inte haft problemet mer! Numer kan man komma åt musen medan den sover och den vaknar men somnar sedan om och det märks inte av något när man sedan ska sätta sig och jobba.

Vet inte varför.

jag har ett liknande problem, men det verkar som att mitt är lite mer utbrett. min macbook pro startar inte alls efter viloläge, varken via musklick, tangenttryck eller powerknapptryck. dessutom har den börjat ta riktigt lång tid på sig att starta. den står först ett bra tag med äpplet och den snurrande indikatorn, sedan står den i grå skärm i ett par minuter innan OSX kommer igång. när den väl har gjort det är den tiptop. men det är sjukt jobbigt att vänta så länge på den att starta + att den aldrig vaknar.

enligt apple.com kunde en omställning av parameter-RAM lösa det genom att hålla in alt + cmd + p + r vid uppstart, men det hjälpte föga. jag har gjort full systemåterställning, men det funkar ändå inte. några förslag? eller är det bara att reklamera och hoppas på det bästa?

Jag har haft ett liknande problem ett par veckor nu. Då och då när jag lyfter locket på min MacBook (ej aluminium) så startar hårddisken, muspekaren kommer fram, men jag kan inte logga in. Inloggningsrutan kommer inte fram. Ibland hjälper det att fälla ihop den, låta den gå i vila och testa igen, men oftast är det tvångsavslutning på powerknappen som gäller. Dvs, allt osparat arbete åt helvete. Något som låter bekant?

Låter som problemet jag har med min powerbook. När den är i vila med locket stängt och jag öppnar den så snurrar det igång men får ingen bild, ibland kommer bilden och blinkar till med inloggningskärmen och sen försvinner datorn ner i vila igen. Är det liknande problem ni har? det jag gör är att trycka in powerknappen för att få igång den igen efter vila och det brukar funka.

1
Bevaka tråden