Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NBK under linsen

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-20 08:13

Ja, då kommer den värsta biten, en presentation av sig själv, personligen tycker jag det är den värsta frågan man fick på anställningsintervjuer, "berätta lite om dig själv", "vad har du för bra sidor och vad har du för dåliga". Nej usch! Ska försöka göra mitt bästa dock

Jag har ingen direkt erfarenhet av Mac, om inte dräggelfaktorn räknas när man står och glor på dem i affären eller läser om dem på nätet. Är en 26 år gammal kille och bosatt i Göteborgsområdet där jag jobbar som IT-Coordinator på ett stort företag. Jobbar dagligen med UNIX och Windows (urk). Är utbildad som mjukvaruutvecklare egentligen men det var ingenting för mig så jag försöker hålla mig långt borta från kodandet
Har "sysslat med" datorer sen jag var ca 12 år gammal, jobbat mig upp från 286 till 386 till 486, ja ni förstår scenariot :), dock inga mac's faktiskt, men det får de bli ändring på !!!

Är dock i startgropen på att köpa min första mac, har fått in sambon på det spåret också så den svåra biten är ju redan klar, handelstillstånd från regeringen
Till största delen vill jag ha en mac för att den är snyggare (inte största anledningen då kanske), + att jag fotar en del och filmar och ptja, då får de ju bli mac

EDIT:
Tänkte att man kanske bör skriva vilka OS man använt, lite onödig info kanske, men men

Då börjar vi med en enkelresa till Helvetet:
MS-DOS
Win 3.1 / 3.11
Win 95 / 98 / 98 SE
Win 2k / Xp / Vista

Nu börjar det ljusna:
Redhat 5.x --> Fedora
Ubuntu Warthy --> Gutsy

och nu till det nya:
Unix (AIX) <- använder i jobbet, ett väldigt intressant system att jobba i måste jag säga

Senast redigerat 2008-03-20 11:19
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-20 08:21

Hej och välkommen NBK!
Här räknas "dräggelfaktorn" så lite erfarenhet har du nog

Hoppas att du kommer att gilla din nya mac, det är ju en hel del som skiljer men du verkar ju vare en som kan lära dig nya saker så det blir säkert inga problem.

Och så har du ju en massa medlemmar här på 99mac att konsultera också.
Hälsa "regeringen" att hon eller han också är välkommen hit

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-20 08:32

Oj, det var ett snabbt välkomnande Fick redigera presentationen, glömde visst könet, hehe

Tackar så mycket för välkomnandet!

Välkommen in i gemenskapen!
Kul med nytt folk som testat lite av varje. (Unix, Linux och sånt) Det tillför alltid lite perspektiv på tillvaron när folk med andra erfarenheter lägger sig i diverse diskussioner. Dräggla verkar också vara tillåtet på dessa sidor. Bara man gör det med finess!
F.ö. är det, precis som du verkar ha konstaterat, ett utmärkt val att köra Mac om man fotograferar och filmar. Aperture till bilderna, iMovie/Final Cut till filmerna. Du hittar säkert dina favoriter. Vilken Mac blir det?
Håkan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-20 11:10

Goflorp: Jag tror det ligger på hyllan bakom dig *pekar*

HåkanO: Det kommer bli en iMac 24", men som Goflorp skriver så kommer det ju "snart" ut en ny uppdaterad modell så det är den jag sitter och väntar på innan jag köper Sitter och håller koll på macrumours siten

EDIT: Uppdaterade presentationen lite också

Jag totalmutade regeringen genom att ge henne en vit MacBook...

Se upp just nu bara på avdelningen iMacs.. där kommer ngt nytt inom en månad eller två... känns så mögigt att stå där med en NY maskin och så kommer det en ny modell efter tre veckor..

Glömde könet? Det lät lite roligt.
Har nån sett mitt kön? tror jag la det här nånstans

Du, det finns sjukdomar idag som gör att om man åker på semester till Thailand så kan man komma hem med snorren i bröstfickan... plopp! Så visst, den kanske ligger på hyllan

AIX har jag tutat i för många år sedan, det var kul.

KaRo

Hm, intressant diskussion om...Petter Nicklas. Själv har jag ingenting att oroa mig för. Har inget som jag kan förlägga på en hylla. Får väl snarare stoppa närgångna...... minnespinnar o dyl som vill ansluta sig.

Ang att vänta med inköpet av Mac: Jag köpte en del saker från Apple i december (bl a en MacBook Pro) och allt har uppdaterats till nya versioner, fått mer GB eller gått ner i pris på denna korta tid. Det händer mycket med Mac nu.
Göteborgsområdet skrev du. Är det inte idé att vänta på nya stora MacForum som öppnar inom några dagar i Göteborg ? Dom kanske har lite specialerbjudanden eller rabatter första dagen/veckan. Gissar jag i alla fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-21 09:30
Ursprungligen av KaRo:

Göteborgsområdet skrev du. Är det inte idé att vänta på nya stora MacForum som öppnar inom några dagar i Göteborg ? Dom kanske har lite specialerbjudanden eller rabatter första dagen/veckan. Gissar jag i alla fall.

Hade inte ens en aning om att dom skulle öppna nytt. Östra hamngatan den 28/3, dit får jag gå

Var där häromdagen, de har smygöppnat lite. Men stora pompa-och-klippa-band-dagen är välan den 28:e.

Föreningsgatan är nedstängd, den har man flyttat ifrån....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-23 11:50

Då får man åka dig och kolla sig efter en ny Shuffle då.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-23 20:38
Ursprungligen av NBK:

Då får man åka dig och kolla sig efter en ny Shuffle då.

Jag ska dit på lördag. Och årsmöte i AppleII-klubben!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-25 09:22
Ursprungligen av NBK:

Jobbar dagligen med UNIX

Yaay
Sitter själv på Sahlgrenska och donar i deras UNIXmiljö, har även fullt upp med att få iordning kluster för att flytta ett operationsplaneringssystem som går på en gammal maskin från 99-2000 (där kan man prata TCO ).

Kul att se dig här NBK, varmt välkommen !

Jo, nog sjutton har dom öppnat nya MacForum redan nu, se:
http://www.99.se/supporter-lounge/239641-pl-gsamt-snygg-dator.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-26 06:40
Ursprungligen av KaRo:

Jo, nog sjutton har dom öppnat nya MacForum redan nu, se:
http://www.99.se/supporter-lounge/239641-pl-gsamt-snygg-dator.html

Jo, det står ju på deras hemsida att de gjort, men själva premiären är den 28:e. Alltså hade jag tänkt gå dit då i hopp på erbjudanden

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-26 07:38
Ursprungligen av NBK:

Jo, det står ju på deras hemsida att de gjort, men själva premiären är den 28:e. Alltså hade jag tänkt gå dit då i hopp på erbjudanden

Jag det är ju precis efter lön,iaf för oss inom Landstinget, och andra inom privata sektorn har nog redan hunnit betala räkningarna och har en pott över
Vem vet, vi kanske ses där på fredag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-26 08:39
Ursprungligen av Drakfot:

Jag det är ju precis efter lön,iaf för oss inom Landstinget, och andra inom privata sektorn har nog redan hunnit betala räkningarna och har en pott över
Vem vet, vi kanske ses där på fredag!

Fick lön igår, räkningarna betalda så nu jävlar åker spenderar-byxorna på
Inte omöjligt att man "ser" folk från forumet där nej, jag är den vilsna Apple-wannabeen som har absorberande haklapp

Ursprungligen av Drakfot:

Yaay
Sitter själv på Sahlgrenska och donar i deras UNIXmiljö, har även fullt upp med att få iordning kluster för att flytta ett operationsplaneringssystem som går på en gammal maskin från 99-2000 (där kan man prata TCO ).

Kul att se dig här NBK, varmt välkommen !

Kände en gång en Hörselskadad kille som pillade med datorer inom SU, Christer Olsson om jag inte missminner mig. Fan han borde la vara 45-50 numera.
Trevlig och väldigt duktig....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-18 10:11

Dåså! Nu är det äntligen gjort!!

Beställda produkter:
1,00 ST 353946 Apple iMac 24" C2D 3.06GHz/2GB/500GB

Nu får man bara gå att vänta!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-18 20:41
Ursprungligen av NBK:

Dåså! Nu är det äntligen gjort!!

Beställda produkter:
1,00 ST 353946 Apple iMac 24" C2D 3.06GHz/2GB/500GB

Nu får man bara gå att vänta!

Grattis! Det tog tid....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-19 09:24

Jooo det gjorde ju det. Först ville jag vänta på den nya iMac:en. Och sedan har vi gift oss nu i Juli så då gick det ju åt kapital dit, men nu så jävlar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-20 01:29
Ursprungligen av NBK:

Jooo det gjorde ju det. Först ville jag vänta på den nya iMac:en. Och sedan har vi gift oss nu i Juli så då gick det ju åt kapital dit, men nu så jävlar!

Stackare.... men det var väl inte du som prioriterade....?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-20 08:21

Haha Det låter vi vara osagt Men dock bestämdes bröllopet och allt därtill innan beslutet om att köpa en Mac blev spikat

Men nu verkar det som att maskinen ska komma idag eller imorgon !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-20 13:14

En liten uppdatering, maskinen kom idag Står nu på mitt kontor, ni kan ju ana hur mycket jag vill åka hem nu!!!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-21 09:34

1½ år sen jag skrev i den här presentationen, kanske dags att fylla på. Har nu kört Mac sedan augusti 2008 och jag ångrar inte en sekund av det beslutet! Frugan är såld hon också och snart är det ett nytt inköp på gång, en 13" MBP! Och hör och häpna, det är frugan som trycker på!

I påsk åker vi till New York och jag har redan planerat in ett besök på Apple Store på 5th Avenue! Inte för att köpa en dator eller dyl. utan bara för att kunna säga "Jag har varit där!"

1
Bevaka tråden