Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Security Update 2008-002 ute nu

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"Security Update 2008-002 rekommenderas för alla användare och förbättrar säkerheten i Mac OS X. Tidigare säkerhetsuppdateringar finns med i den här säkerhetsuppdateringen.

För mer information om den här uppdateringen, gå till http://docs.info.apple.com/article.html?artnu...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-18 21:54

Jisses, 105MB. Det handlar inte om att patch'a några byte precis...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-18 23:31
Ursprungligen av Per Ejeklint:

"Security Update 2008-002 rekommenderas "för alla användare och förbättrar säkerheten i Mac OS X". Tidigare säkerhetsuppdateringar finns med i den här säkerhetsuppdateringen.

För mer information om den här uppdateringen, gå till http://docs.info.apple.com/article.html?artnu...

Står det inte för 10.4.11 -> 10.5.2 ?!! om du nu ligger med 10.4.8 är detta då
en smart manöver tex ??? Bara en hypotetisk fråga ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 11:08
Ursprungligen av Trisen:

Står det inte för 10.4.11 -> 10.5.2 ?!! om du nu ligger med 10.4.8 är detta då
en smart manöver tex ??? Bara en hypotetisk fråga ?

Kör du 10.4.8 så kan du inte installera den och den kommer inte upp i Programuppdatering.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-19 01:42

OBS! Vänta med att uppgradera om du använder dig av SSH.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6859298

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-19 08:50
Ursprungligen av dala:

OBS! Vänta med att uppgradera om du använder dig av SSH.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6859298

Inga problem för mig. SSH fungerar hur normalt som helst!
Finns dessutom att läsa längre ner i tråden nu att det är Rogue Amoeba Instant Hijack som ställer till problem

  • Medlem
  • 2008-03-19 10:53

Jag kan inte installera uppdateringen.

Den hämtas hem, men när installeraren tar över stannar den vid "anpassar installationen". Inget händer & jag har låtit burken stå på hur länge som helst.

Kör macbookpro, 4gig ram, intel core2duo 2,2 ghz, leopard 10.5.2.

Någon som har några idéer?

EDIT:

Jag drog hem uppdateringen via apples hemsida & installerade det den vägen. Fungerade som smort. Mycket, mycket märkligt - men om någon råkar ut för samma sak så vet ni vad ni ska göra.

Senast redigerat 2008-03-19 12:29

Det tog ett tag att starta om datorn (G4 Quicksilver) efter installationen, men sedan tuffar det på som vanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 13:32

fuckar upp ssh!!!! vänta med att ladda ner tills det är löst

Ursprungligen av 20hz:

fuckar upp ssh!!!! vänta med att ladda ner tills det är löst

Har du installerat Instant Hijack eller Airfoil? Pröva att stänga av det i så fall.

http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=6861911#6861911

Jag har för övrigt nu installerat uppgraderingen utan problem med SSH. Jag har varken Instant hijack eller Airfoil installerade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 15:29

jag har airfoil och hijack installerat.... men testade att köra:
sudo /usr/local/hermes/bin/hermesctl unload

och nu fungerar allt igen!

vad är ssh?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 16:11
Ursprungligen av lostdetective:

vad är ssh?

Förkortning för Secure Shell och är ett krypterat sätt att skicka information mellan två datorer.

så när vågar man installera security update utan att riskera att ssh:n slutar funka

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

så när vågar man installera security update utan att riskera att ssh:n slutar funka

När du inte har airfoil eller instant hijack installerat antar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 23:02

Kommit uppdatering på både Audio Hijack Pro och Airfoil idag. Är tydligen instant hijack som ställ till det med ssh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-20 00:11

Jag försökte mig på den här updaten inklusive safari men så fort jag angett mitt lösenord
fick jag veta att installationen kräver en omstart, jag valde acceptera. Datorn startar då om direkt utan att hämta updatarna, helskumt. När jag sedan kollar efter programupdateringar finns inte updaten kvar ungefär som om installationen reda är gjord. Vad skall man göra?

Finns det något sätt att kolla vilka uppdates som ligger i burken? Eller kan man göra det manuellt från apple.com?

Ursprungligen av Fred!:

Jag försökte mig på den här updaten inklusive safari men så fort jag angett mitt lösenord
fick jag veta att installationen kräver en omstart, jag valde acceptera. Datorn startar då om direkt utan att hämta updatarna, helskumt. När jag sedan kollar efter programupdateringar finns inte updaten kvar ungefär som om installationen reda är gjord. Vad skall man göra?

Finns det något sätt att kolla vilka uppdates som ligger i burken? Eller kan man göra det manuellt från apple.com?

Det är för att Software Update redan hämtat mjukvaran i bakgrunden. Du kan ändra det beteendet samt se vilka uppdateringar du har installerat i System Preferences - Software Update.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-20 03:06

Ok jag misstänkte att det måste ha varit något sådant för jag kollade in safari i "om safari" och där står det 3.1. Jag har missat det där med installation i bakgrunden däremot
och har haft det avklickat i min andra dator så jag har inte stött på beteendet tidigare.
Bra att veta, tack.

finns det någon skillnad hur man uppdaterar .. genom "programuppdatering" eller går in på apple och laddar ner manuellt ..några skillnader?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-20 10:13
Ursprungligen av gustav_rangsjo:

finns det någon skillnad hur man uppdaterar .. genom "programuppdatering" eller går in på apple och laddar ner manuellt ..några skillnader?

Nej, enda är att om du uppdaterar manuellt så listas inte uppdateringen i Programuppdatering. Uppdaterar du genom Programuppdatering så får du alltid det och den uppdateringen som är anpassad för din dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-20 08:11

I Windows Vista hade jag möjlighet att se en lista över installerade uppdateringar, kan jag få en sådan lista i leopard också? Tack

Ursprungligen av pelletz:

I Windows Vista hade jag möjlighet att se en lista över installerade uppdateringar, kan jag få en sådan lista i leopard också? Tack

Systeminställningar -> Programuppdatering -> Installerade uppdateringar

1
Bevaka tråden