Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DLink DI-604 & Bredbandsbolaget

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-11-21 20:22

Har funderingar på att skaffa en DLink DI-604 bredbandsrouter, kollade in på Macotekets hemsida och där säger man att den inte fungerar med BBB. Hur är detta möjligt? Routern stöder både statiska och dynamiska ip-adresser på WAN porten så...Är det någon som vet mer om detta?

Låter konstigt... det kanske beror på att den inte stödjer funktion att ta datorns MAC-adress som sin egen?

  • Medlem
  • 2002-11-21 20:50

Jo, låter troligt, men varför fungerar det inte just på bredbandsbolaget? Den stödjer andra leverantörer som Telia, Telenordia mfl.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Plys:
Jo, låter troligt, men varför fungerar det inte just på bredbandsbolaget? Den stödjer andra leverantörer som Telia, Telenordia mfl.

Detta har väl diskuterats förut?Har för mig att mannen (Johan på macoteket) visste varför.

Så, varför Johan?

Skulle tro att det beror på att en del internetleverantörer har endast 100 Mb/s i Ethernetanslutningen. De flesta "bredbandsdelare" har endast 10 Mb/s på wanporten. Lösningen brukar vara att sätta en 10/100 switch emellan...
//Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-26 09:51

D-link routern har begränsad bandbredd. klarar inte 10Mbit som BBB. Har jag för mig/thomas

  • Medlem
  • 2002-11-27 17:55

Ja, imorgon så ska jag ta och handla en få se vad som händer, kan ju alltid testa med switchen mellan och se om det hjälper. Postar här sedan hur det gick.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-27 20:19

Tja enligt dlinks egna specar så är WAN en 10/100 port och borde därmed inte vara något problem... Ser inga andra hinder i specarna.. Ska bli intresant att höra hur det gick...

/arvid

  • Medlem
  • 2002-12-03 17:43

Tja, inga problem, den går som en klocka. Superenkel att installera och konfigurera. Har kört uppdatering till senaste firmware och det var inga problem heller. Kollade hastigheten vid överföring mellan två datorer på bredbandsbolagets nät och det går lika fort som vanligt 1 000 - 1 200 kb/sec.

Funderar någon på att köpa en kan jag varmt rekomendera...

Det är mycket bra info att du får det att funka, både BBB och D-Link säger (eller sa iaf) att det inte skulle funka...

Kul!

Funkade det även innan du gjorde firmware uppgraderingen?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-06 09:33

Man får väl ha många datorer innan det där blir aktuellt. BBB ger varje uttag 5 IP-adresser. Vill man ha flera datorer sätter man bara en hub eller switch med MDI-X på BBB-porten occh vips kan man koppla in 5 datorer! Läs avtalet noga, det står faktiskt där!

  • Medlem
  • 2002-12-08 21:09

Jepp, allt funkade som "vanligt" även innan firmware uppgraderingen. Och den funkar då fortfarande också...

1
Bevaka tråden