Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klona ett USB minne, hur då?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-19 14:51

Jag har ett USB-minne med en startbar MS-DOS och FAT-filsystem. Jag vill nu göra ett till av ett annat som är tomt. Hur?

Skivverktyg, Carbon Copy Cloner och Super Duper klarar inte av det. Vad finns det mer för verktyg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-19 20:27

Hej Mija!
Min vana trogen kommer jag dragandes med Terminalen. Jag vet att det inte är så mac-artat eller användarvänligt (vilket väl egentligen är samma sak?!), men det borde i alla fall fungera.

Om du först pluggar in det minne du vill kopiera FRÅN och startar Skivverktyget, så bör du bland ikonerna i vänstra kolumnen se en orange ikon som heter nåt långt och krångligt och som representerar usbminnet. Under den finns en vit ikon som heter det som du döpt usbminnet till. Faktum är att du kanske har två vita ikoner - en för DOS-partitionen och en för FAT32. Klicka på en av partitionerna och sen på "i" i övre raden för extra info. Raden 'Disk identifier' avslöjar vad enheten heter 'egentligen' - tex disk1s1.

Stoppa i pinnen du vill kopiera TILL och leta reda på 'Disk identifier' även för denna - t.ex. disk2s1.

s1 (och s2, s3...) är beteckningarna på de olika partitionerna. Du vill kopiera alltihop på en gång. Det kan du enkelt (nåja, det beror ju på vad man jämför med...) göra med programmet dd. Starta Terminal och skriv in följande kommando

dd if=/dev/disk1 of=/dev/disk2 conv=noerror

och klipp till på vagnreturtangenten (sorry, nerdhumor, och dålig sådan).
disk1 är alltså pinnen du vill kopiera FRÅN och disk2 pinnen du vill kopiera TILL. Vill du inte kopiera direkt från pinne till pinne, eller om du vill ha en backup på datorn så kan du skriva tex

dd if=/dev/disk1 of=/Users/mija/Desktop/usb-pinnen.iso conv=noerror

och för att sen skriva till den tomma pinnen

dd if=/Users/mija/Desktop/usb-pinnen.iso of=/dev/disk2 conv=noerror

förutsatt att den tomma pinnen fått identiteten disk2. Om du har den som enda pinne i datorn har den troligen fått disk1, men det kan du kolla med Skivverktyg.
Döper du filen till ****.iso så känner osx igen den som en skivavbild, och då kan du faktiskt dubbelklicka på den för att montera den som en disk och kopiera innehåll från den.

Som du säkert räknat ut betyder 'if' infile och 'of' outfile. conv=noerror betyder att den inte stannar och klagar om den skulle få läs eller skrivsvårigheter.

Pinnen du kopierar TILL måste givetvis vara minst så stor som pinnen du kopierar FRÅN är.

Ha också tålamod. Det tar sin till att kopiera varenda liten bit och om pinnen är nån eller några Gb så tar det 10-20 min.

Lycka till!

Mvh
/genell

... och detta fixar även partitionen, att den är bootbar alltså?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-19 21:55
Ursprungligen av Goflorp:

... och detta fixar även partitionen, att den är bootbar alltså?

Jag är inte helt säker, men jag tror det. Jag har i alla fall gjort såhär med hårddiskar som gått att boota från, men det har varit linux.

Annars kan man köra fdisk och sätta första partitionen bootbar, så det skall gå att fixa.

Ursprungligen av Goflorp:

Genell, jag riktigt hör hur ngn som heter "henkebarn" ropar ditt namn i diskussionen brevid här...

Han vill ha ngn som hjälper till och lär ut hur Terminalen fungerar ...

heh, ja jag såg det, men såg framför mig hur jag skulle bli sittande hela natten... skall kanske ta en titt igen och se om jag kan hjälpa till med något... Adrian länkade ju till användabara grejer och jag vet inte om jag har så mycket mer att komma med. Det är lättare med specifika frågor.

/genell

Ursprungligen av genell:

Jag är inte helt säker, men jag tror det. Jag har i alla fall gjort såhär med hårddiskar som gått att boota från, men det har varit linux.

Annars kan man köra fdisk och sätta första partitionen bootbar, så det skall gå att fixa.

heh, ja jag såg det, men såg framför mig hur jag skulle bli sittande hela natten... skall kanske ta en titt igen och se om jag kan hjälpa till med något... Adrian länkade ju till användabara grejer och jag vet inte om jag har så mycket mer att komma med. Det är lättare med specifika frågor.

/genell

FAT-diskar skall väl ha MBR (Master Boot Record) för att bli bootbara.
Det få rju bli ngn form av partitionsprogram för det skulle jag tro...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-19 23:40

använder man dd och inte väljer ngn partition så kopieras även mbr.

Genell, jag riktigt hör hur ngn som heter "henkebarn" ropar ditt namn i diskussionen brevid här...

Han vill ha ngn som hjälper till och lär ut hur Terminalen fungerar ...

Käckt!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-20 08:37

Hej.

Det verkade kanonbra tills jag körde DD och fick /dev/disk2s1: Resource busy (den jag försöker läsa från) direkt från start. Och matar jag ut den från Finder, ja då finns den ju inte alls.

Knepigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-21 15:34

Ah, just det, glömde att den inte bör vara "monterad". Ledsen för det.
I Skivverktyget kan du välja 'Unmount' (eller motsvarande i den svenska versionen - jag har engelsk) - den blå knappen till höger om 'info' i övre raden. Markera varje partition på usbminnet och välj 'unmount'. Då finns fortfarande enheten synlig för operativsystemet, men ingen partition är monterad.

det går att göra motsvarande genom att i Terminalen skriva
sudo umount /Volumes/namnet-på-usbpinnens-partition
och skriva in sitt lösenord när det efterfrågas.

Sedan skall du kunna köra dd enlig tidigare beskrivning.

Mvh
/genell

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-21 15:48

Tata! Ett tryck på knappen löste det. Nu kan jag läsa in den som en fil iaf. Det tomma minnet fick jag ju såklart inte med mig hem, men det är ju en bra bit på vägen.

Tackarns.

1
Bevaka tråden