Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G5 - Hur kan man boosta den?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-03-14 23:26

Hej,

Jag köpte precis när de kom en PowerMac Dual 2.5 G5, den börjar få några år på nacken men numera går den knappt att använda! Den har vart en arbetshäst som tjänat mig bra under de här åren. Den får gråskärm dagligen (ni vet den grå rutan som säger att man måste boota om), går otroligt trött och fläktarna går ofta på max. Inte blev det bättre när jag formaterade om den och installerade allt på nytt. Skulle gärna vänta ett tag innan jag byter dator så min fråga är om ni har några tips på åtgärder för att speeda upp den, eller är det bara att ge upp? Nya minnen? Ny hårddisk? bildskärskort?? tips mottages tacksamt!

Mvh /Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 23:27

Vad kör du för system 10.4?
Hur mycket ram har du
Vad är det för HD?

Vad jobbar du i för program

Spontant låter det som RAM minnes fel.

/Tangen

Har du kört hardware test ifrån installations skivan som du fick med när du köpte datorn? Kör det och sen vet du om det är något fel på någon hårdvara eller inte.

Glöm inte att plugga ur allt utom mus och tangentbord ur datorn innan du kör hardware test skivan. Men allt det här står i din manual.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-15 00:24

Jag förutsätter att din dator fungera felfritt tidigare och börjat krångla på senare tid.

Att du får kernel panic (gråskärm) tyder som sagt på hårdvarufel. Att datorn skulle börja hänga sig bara för att den har några år på nacken är inte särskilt troligt.

Har du installerat ny hårdvara på sista tiden? Om inte, prova att montera ur ram-minnen, instickskort, blås rent med luftspray och montera tillbaka, mycket damm och mög hinner samlas under de år som din dator varit i drift.

Hjälper inte det så skulle jag byta hårddisk.

Minnesfel är också möjligt, men inte troligt om du kört med samma minnen länge utan att ha haft problem tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-15 21:25

Ajdå, du har väl kollat upp så inte vätskekylningen börjat läcka? Börjar bli ganska vanligt nu när de fått några år på nacken.
http://www.fusina.net/G5_coolant_leaks/gallery.php

Om du nyss uppdaterat systemet kan det vara just minnena som är problemet. För varje uppdatering av OSX har hårdvarukraven blivit allt högre på felfria minnen. Min gamla PM G4 som gått felfritt med en blandning Kingston och noname-minnen sen OS 9,0,4 kunde en bit in i Panther få någon enstaka kernel panic. Under senare versioner av Tiger flera gånger om dagen.

(Då den numera står som extradator har jag inte lust, ork och råd att plocka ut och byta ut de numera ohemult dyra PC100/133-kretsarna som antagligen är av tveksam kvalitet.)

  • Medlem
  • 2008-03-18 12:58

Hej!

Har totalt missat alla svar, trodde jag ställde in mail bevakning av tråden..

Jag kör 1.5.1 på den, med 2 GB RAM. Problemen började dock redan med 1.4, jag trodde att en formatera och uppdatering skulle lösa problemen.

Tidigare har jag använt datorn mycket till video redigering, men idag är det mest Safari, iTunes, VLC och BBEdit, datorn går knappt att använda till annat.

Jag har installerat ett ATI Radeon 9200 PCI, 128MB DDR VRAM 2048x1536 kort i den för att kunna köra två skärmar men i övrigt är det inget annat än den medföljande hårdvaran.

Jag ska börja prova köra hårdvarutest skivan och kontrollera väskekylningen, skulle vara väldigt olyckligt om det var vätskekylningen som börjat läcka...

Tack för alla svar!

Ursprungligen av medus:

Jag kör 1.5.1 på den, med 2 GB RAM. Problemen började dock redan med 1.4, jag trodde att en formatera och uppdatering skulle lösa problemen.

Ett par tips för att utesluta mjukvaruproblem:
- Skapa en ny användare, och se om det är lika segt där.
- Eller prova att göra en helt ny och "ren" installation, utan att kopiera över dina gamla program och inställningar.

Och uppdatera till 10.5.2 (jag förmodar att du menar att du kör 10.5.1 när du skriver 1.5.1)

  • Medlem
  • 2008-03-19 21:12

Blir inte klok på detta.

Jag har installerat 10.5.2 ( skrev fel, inte 1.5.1 ), jag har tidigare provat att göra en helt ny clean installation men problemet kvarstår och nu har jag kört hårdvaru test och det utökade testet kunde inte hitta några problem. Det stod att testet skulle ta upp till 30 minuter men istället tog det 1 timme...

Har också kontrollerat väskekylningen och kunde inte se någonting som indikerar att det skulle läcka.

vad tror ni? börja med att byta ut hårddisken?

Ok då har du gjort hårdvarutestet...det är bara att fortsätta felsökningen.
Kolla om du kan hitta ngt som säger vad för fel det kan vara i kernel panic loggen nästa gång du får en, den där gråa skärmen som säger att du ska starta om alltså. Det kan ju ge ngn vägledning. Kan vara ngt inkompatibelt skitprogram eller bugg ibland, även om många envisas här genom att säga att det måste vara hårdvaruproblem. Det är dock inte alltid min erfarenhet.

Annars har jag fått ordning på en hel del på min G5:a när den har strulat genom tech tool pro och diskwarrior. Program som det alltid är bra att ha för att kolla upp grejer med, samt rädda havererande och krånglande hd's med

Ursprungligen av medus:

Blir inte klok på detta.

Jag har installerat 10.5.2 ( skrev fel, inte 1.5.1 ), jag har tidigare provat att göra en helt ny clean installation men problemet kvarstår och nu har jag kört hårdvaru test och det utökade testet kunde inte hitta några problem. Det stod att testet skulle ta upp till 30 minuter men istället tog det 1 timme...

Har också kontrollerat väskekylningen och kunde inte se någonting som indikerar att det skulle läcka.

vad tror ni? börja med att byta ut hårddisken?

Jag skulle börja med att ta ur och sätta tillbaka minnena igen, ibland kan det räcka. Därefter skulle jag göra en ny clean installation på en ny hårddisk. Att en hårddisk ger upp är tyvärr alldeles för vanligt. Lycka till. Ps Vilken sorts minne sitter det i den DDR pc2700 eller DDRII pc 4200?

Passa på att städa ur datorn också. Damm...

När sedan alla problem löst sig så kan det nog vara en god ide att investera i lite mer minne. Fyra gig gör en djäkla skillnad mot två.

1
Bevaka tråden