Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro lanserad 2008-02-26

Tråden skapades och har fått 484 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-14 20:55

[SIZE="1"]Det fick bli 2 bbilder just nu till er. Båda är rätt så kassa men, blixt gjorde dig inte bra och jag orkade inte fixa med lampor, då blev det lång slutartid istället och jag orkade inte ta fram stativet. Så blev lite oskarpa. Men ska nog fixa lite fina bilder på den imorgon, men lite bättre ljus och stativ och så Då blir det 10 MP bilder.

Första, bara för att visa hur bra mina skärmar passr ihop nu, stationära PCn, MBPn och iTouchen, alla med samma bakgrundsbild.

Här en lite närmare bild på bara MPBn, med sin tillhärande(tvungen att lägga till själv) Apple Remote, en Mighty Mouse som inte är inkopplad till den just nu men snart så, och så slank Touchen in här med

Ungefär det enda jag gjort med den är att gått igenom inställningarna någolunda, tagit bort saker från dockan och installerat iAlertU.

EDIT:
wtf, jag skalerade ju ner bilderna, nu fuckade de sig, de kommer in snart igen, går inte att ha 10MP bilder oskalerade här precis ^^

EDIT2:
Såja, nu är bilderna uppe igen, i 16% storlek. Fungerar lite bättre så.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-15 12:28

Jag kommer eventuellt att fota på söndag då kameran i hushållet är borta för tillfället

Datorns GPU (Diode) blir rätt varm har jag märkt.. 55-80 grader beroende på vad man gör, men jag har inte märkt att datorn tar skada direkt..

Senast redigerat 2008-03-15 12:38
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-15 14:22

Jo jag kännde också det, på undersidan förbi batteriet och på ovansidan, ovandöfr tangentbordet på den lilla remsan aluminius osm finns där, på undersidan är det ju nästan så man bränner sig på fingertopparna ju, om det är GPUn så vill jag inte veta hur varm den skulle bli om man körde igång något 3D spel.

hur kollade du värmen eller upskattar du bara?

min gick inte att stänga av igår heller :S jätte konstigt, hade då använt den från ca 17 - 03 och så skulle jag stänga av den.
gick in på Apple-menyn och valde shut down, allt på skrivbordet försvann och den lilla typ solen kom fram (strålarna roterar och så), så var det så i nån minut, inget hände, stängde skärmen för jag viste inte om jag ar tvungen att göradet innan eller så, väntade någon minut och inget hände, hårddisken snurrade förtfarande, öppnade skärmen och då fick jag den itne att vakna, allt var bara svart oavsett om jag klickade på nån knapp eller så.
väntade yttligare nån minut och till slut höll jag in powerknappen.
har inte startat den ännu idag, ska väl göra det nu, hoppas som tusan nu att inget hade hänt med den, fungerar den inte nu blir jag mycket ledsen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-15 14:49
Ursprungligen av iLind:

Jo jag kännde också det, på undersidan förbi batteriet och på ovansidan, ovandöfr tangentbordet på den lilla remsan aluminius osm finns där, på undersidan är det ju nästan så man bränner sig på fingertopparna ju, om det är GPUn så vill jag inte veta hur varm den skulle bli om man körde igång något 3D spel.

hur kollade du värmen eller upskattar du bara?

min gick inte att stänga av igår heller :S jätte konstigt, hade då använt den från ca 17 - 03 och så skulle jag stänga av den.
gick in på Apple-menyn och valde shut down, allt på skrivbordet försvann och den lilla typ solen kom fram (strålarna roterar och så), så var det så i nån minut, inget hände, stängde skärmen för jag viste inte om jag ar tvungen att göradet innan eller så, väntade någon minut och inget hände, hårddisken snurrade förtfarande, öppnade skärmen och då fick jag den itne att vakna, allt var bara svart oavsett om jag klickade på nån knapp eller så.
väntade yttligare nån minut och till slut höll jag in powerknappen.
har inte startat den ännu idag, ska väl göra det nu, hoppas som tusan nu att inget hade hänt med den, fungerar den inte nu blir jag mycket ledsen

Jag installerade iStat Pro-widgeten, där kan precis se vad det är för temperaturer på allt möjligt Så himla varm blir den ändå inte, man får ju tänka på att allt är i ett aluminiumchassi också.

Konstigt att den inte gick att stänga av, så ska det ju inte vara alls. Men varför försätter du den inte bara i viloläge? Stäng ner skärmen bara så vilar den precis som du gör Onödigt att stänga av tycker jag, om man nu inte ska åka på någon långresa eller så.

Jag hoppas inte heller något har hänt, och det har det nog inte förhoppningsvis. Tänk positivt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-15 16:35
Ursprungligen av dayweed:

Jag installerade iStat Pro-widgeten, där kan precis se vad det är för temperaturer på allt möjligt Så himla varm blir den ändå inte, man får ju tänka på att allt är i ett aluminiumchassi också.

Konstigt att den inte gick att stänga av, så ska det ju inte vara alls. Men varför försätter du den inte bara i viloläge? Stäng ner skärmen bara så vilar den precis som du gör Onödigt att stänga av tycker jag, om man nu inte ska åka på någon långresa eller så.

Jag hoppas inte heller något har hänt, och det har det nog inte förhoppningsvis. Tänk positivt

Okej, jo hittade också den Min GPU är nu 69 grader, och jag gör inget med än surfar och musik, tycker att den är väldigt varm för det. CPUn ligger på 71grader och då snurrar ändå båda fläktarna på i 3600 RPM.

Ja, tycker det med, blev lite orolig igrår då =/ Men men, sitter just nu med den och skriver så

Hehe, jo jo, men hur mycket ström drar den i viloläge då? Det är ju oberoende på hur mycket saker man gjorde på datorn innan men. Om jag har den 100% laddad och sedan bara stänger den och låter den ligga så i 8 timmar (över natten) hur mycket kommer det att ha gått ner då liksom?

Sen också,vet någon hut man fixar det här med "rättstavningen"? Just nu hag jar ett svenskt tangentbord mjukvaru som hårdvaru, men jag kör ju OS Xet på engelska, och nu så får jag ju dessa röda markeringar under nästan alla ord efter som att de är "felstavade" enligt engelskan.
Vorde ju lite trevligt om man kunde få så att den rättar efter svenskan (då man är rätt så ovan med laptop-tangentbord så blir ju fel typhela tiden ^^) men inte behöva ha ela OS:et på svenska.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-16 13:41
Ursprungligen av iLind:

Okej, jo hittade också den Min GPU är nu 69 grader, och jag gör inget med än surfar och musik, tycker att den är väldigt varm för det. CPUn ligger på 71grader och då snurrar ändå båda fläktarna på i 3600 RPM.

Ja, tycker det med, blev lite orolig igrår då =/ Men men, sitter just nu med den och skriver så

Hehe, jo jo, men hur mycket ström drar den i viloläge då? Det är ju oberoende på hur mycket saker man gjorde på datorn innan men. Om jag har den 100% laddad och sedan bara stänger den och låter den ligga så i 8 timmar (över natten) hur mycket kommer det att ha gått ner då liksom?

Sen också,vet någon hut man fixar det här med "rättstavningen"? Just nu hag jar ett svenskt tangentbord mjukvaru som hårdvaru, men jag kör ju OS Xet på engelska, och nu så får jag ju dessa röda markeringar under nästan alla ord efter som att de är "felstavade" enligt engelskan.
Vorde ju lite trevligt om man kunde få så att den rättar efter svenskan (då man är rätt så ovan med laptop-tangentbord så blir ju fel typhela tiden ^^) men inte behöva ha ela OS:et på svenska.

Jag har min på en Elevator nu med externt tangentbord, så nu är den inte så varm längre, men visst kan man tycka att det var rätt varmt även om man inte gör så mycket. Mina fläktar går aldrig över 2000 varv, har du själv ställt in på att de ska gå i 3600 varv?

Den drar inte alls mycket ström, inte vad jag har märkt. En Mac ska man ju oftast inte stänga av (man gör ju som man vill förstås) men jag menar, om du nu stänger ner den i vila så vaknar den ju på en sekund typ. Ganska onödigt att stänga av då, eftersom du når datorn så fort ändå

Det får du kolla själv, men jag tror inte det är många procent faktiskt som du förlorar på det. Jag tror mer på att du förlorar mer om du har den avstängd, eller så. Jag vet inte faktiskt, men prova så får du se vad det kan vara.

Det där med rättstavningen bryr jag mig inte direkt mycket om. Nu när jag skriver blir det massa röda streck under alla ord, men jag har vant mig att inte bry mig om det. Men något borde man väl kunna göra mot det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-16 14:12

"...En Mac ska man ju oftast inte stänga av...", dayweed. Varför ska man helst inte stänga av en mac förutom att den startar snabbare i vänteläge? Är det inte säkrare att stänga av? tar ju bara 9 sek mer att starta den...det gör min macbook pro iaf..fick den i måndags. Sen tar det lika lång tid att stänga ner. Mår datorn bättre av att man inte stänger av så ofta? Eller tvärtom? På vilket sätt isåfall? Känner vissa som aldrig stänger av datorn...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-16 15:09

Ja, man gör ju som man vill. Men vad jag har hört, eller vad jag tycker är att man inte ska stänga av en Mac, främst på grund av att den kan stå igång ett längre tag utan att bli seg, och för att den startar upp så himla fort ur viloläge. Det är bara min åsikt, men många andra håller med mig om detta. Jag har aldrig stängt av en Mac om jag nu inte åker bort under en längre tid. För mig är det helt onödigt i och med att datorn startar upp så fort ur viloläge som sagt. Att hålla på och stänga av och på varje dag är ur min synpunkt onödigt i och med att hårddisken och alla andra komponenter måste stängas av och sättas på varje dag. Man kan inte veta, men jag tror att datorn tar mer stryk från det.

Jag vet inte om det är säkrare, men jag har alltid satt mina Macar i viloläge, eller så är de alltid på. 9 sekunder skulle jag gärna vilja se! Snarare runt 30-35 sekunder.

Det är Windows-beteende att stänga av tycker jag, eller starta om för den delen

Men ni gör som ni vill..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-16 18:32

Dayweed:

Okej, najs. Nej, jag har inte rört någon sådan inställning. Dock tror jag att det var för att den stod lite dåligt på mitt fodral, täppte till ventilationen lite kanske ^^Men sen dess så de alltid på i 2k RPM

Testade nu i natt. Den hade 100% när jag stägde den och hade gått ner till 94% under natten. Då hade jag även stängt av alla program och så.

Okej, nej jag lär väl också ignorera det om några dagar, men hade bara arit lite praktiskt om det hade gått.

Till både dayweed och Hayuken:
På Apples sida står det att de rekomenderar en att stänga av dator helt om man planerar att inte använda den på 1-2 dagar. Så om man använder en dagligen (som jag) så är det inte alls nödvändigt.

Något jag stör mig på hittills är:
Ibland när jag stänger _fönstret_ så stängs ju inte programmet av. Men för att få upp programmet igen (t.ex. (Chicken of the) VNC så måste jag först stänga av programmet och sedan starta det igen. Annars så händer det inget alls när jag klickar på ikonen nere i dockan.

Samt att idag så totalbuggade den sig! På något sätt så kopplade alla mina program förbi sig min volymkontroll. När jag stängde av, höjde eller säknte volymen så reagerade den som vanligt men alla program lät lika mycket i alla fall. Kunde inte heller sänka eller höa volymen på dem!
Detta löste sig dock efter en omstart. Mycket närkligt var det i alla fall.
Men när jag tänker på de alla (störda) problem jag har haft under mitt liv med PC så var det där verkligen en vatten-molekyl i havet.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-03-16 18:41

Fler bilder? (går aldrig få för många av dom )

Ursprungligen av x-per:

Fler bilder? (går aldrig få för många av dom )

Senast redigerat 2008-03-17 01:08
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-03-17 21:13
Ursprungligen av Gawy:

*bilder*

Fint, tackar

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-16 20:07

iLind: Aha, på fodralet ska du nog inte ha den, nej. Det förklarar nog saken, ja
Vad konstigt, att den drar 6 procent bara under natten. Men jag brukar alltid ha laddaren i, förutom nu idag när jag kalibrerade batteriet.

Jo, det är sant. Ska man inte använda den på ett par dagar så är det ju bra som sagt. Men jag säger bara min åsikt, alla får göra som de vill som sagt.

Jo, det är något som kan tyckas vara störande. Men som sagt, om du vill stänga programmet, tryck cmd + Q .. vill du bara gömma programmet, tryck cmd + H. Om du inte vill stänga programmet helt, tryck cmd + W. Jag använder aldrig musen till att klicka ner program, onödigt Konstigt att du måste stänga ner programmet och sen ta upp det igen.. Aldrig varit med om det förut.

Vilken tur då att det löste sig. Det problemet eller fenomenet har jag aldrig haft heller. Heh, jo med Mac kommer du (förhoppningsvis) inte få några problem

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-16 21:01

Nej, nu har jag den på en tor bok när jag har den i sängen så arr den står stadigt och inte sjunker ner något, så luftvägana är fria för den.

Okej, alltså du använde upp allt och lät den sova tills den dog för att sedan ladda upp den helt igen, eller hur gjorde du?

Jag har en app som heter coconutBattery, där kan man se hur gammal datorn är, hur mycket batteri man har kvar, och hur mycket batteriet har kapacitet kvar i förhållande till vad den hade från början. Normalt sett så ska den ha 5600 mAh, i fredags hade mitt 5604 mAh, just nu har det 5569 mAh. Dock var den lägre efter igår och efter laddningen och var den maximala laddningen åter igen 5604 mAh.
Så den går nog ner hela tiden med tiden och så får man ta och kalibrera den (ladda ut helt och ladda upp helt) efter ett tag så blir det bra igen

Man ser också hur många Battery-Loadcycles man har gjort, jag har nu gjort 4st. Enligt Apple ska det klara ca 300st fulla laddnings-cycler. Tror att det var att bateriet skulle ha minst 80% av den orginala kapaciteten vid 300st.

De rekomenderar också att man ska göra en kalibrering ungefär en gång i veckan, detta kan man ju tycka låter mycket, men en gång i veckan och 300st är i alla fall ca 5.8år
Dock så vet jag inte riktigt hur datorn räknar cyclerna om man inte laddar ur batteriet helt, för jag vet att första gången jag kollade så var det 3st cycler för mig, nu är det 4st. Jag har inte laddat ur min helt än, det lägsta har kanske varit 20% eller så. Har kanske laddat den runt 4-5 gånger nu och det har blivit 1+ i cycler.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-16 21:33

Precis, använde den, körde på batteri tills den stängde av sig och sen laddade upp den igen.

Jo, jag har också det programmet. Mitt batteri ligger på 6300 mAh tror jag, kan ju bero på att det är 17" också.

Konstigt att de säger en gång i veckan för jag har alltid hört en gång i månaden, även om jag kanske inte följer det fullt så himla mycket. Jag har två battery cycles och det är väl okej ändå eftersom den är ny. Väldigt mycket med det där angående batterier hit och dit, och jag vet inte heller precis hur det ska vara, men så länge batteriet inte sjunker ned för mycket så är det ju lugnt. Fick ut drygt 4 timmar idag på mitt batteri, riktigt fint

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-17 00:00

hmm min post kom tydligen inte fram :S

skriver den först och sedan vad jag kom hit igen för att skriva.

Jo, det är därför, om du hade haft det andra hade nog batteritiden blivit lite sämte Dock skulle jag själv gärna ha ditt batteri till min 15"are, skulle nog bli najs batteritid

Okej, jag har bara sett vad det står för tid kvar enligt datorn, har aldrig kollat hur länge det verkligen är men ska väl ta och göra det något tag också. Typ testa att kolla på fil eller musik, internet och msn tills den dör och se hur länge den håller

Nu till den nya posten!

Något riktigt läskigt hände nyss!!
Jag satt här som vanligt, det var för 5 minuter sen, satt och surfade och så bara kom det som ett draperi från toppen och till botten av skärmen, som ett grått skynke över skärmen och ett meddelande i mitten där det stod att jag var tvungen att starta om datorn (hålla in knappen). Ingenting fungerade, muspekaren reageradei nte eller något. Så jag startade om den och nu är jag här.

Har ni någon aning om va det där var för något eller? :S Är lite rädd just nu att min älskling kanske inte år bra? Skickade i alla fall felmeddelandet som kom upp efter omstarten till Apple.
(Datorn stannade plöttligt tidigare idag av okännd anledning så att jag blev tvungen att starta om den genom att hålla in knappen).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-17 18:39
Ursprungligen av iLind:

Något riktigt läskigt hände nyss!!
Jag satt här som vanligt, det var för 5 minuter sen, satt och surfade och så bara kom det som ett draperi från toppen och till botten av skärmen, som ett grått skynke över skärmen och ett meddelande i mitten där det stod att jag var tvungen att starta om datorn (hålla in knappen). Ingenting fungerade, muspekaren reagerade inte eller något. Så jag startade om den och nu är jag här.

Har ni någon aning om va det där var för något eller? :S Är lite rädd just nu att min älskling kanske inte mår bra? Skickade i alla fall felmeddelandet som kom upp efter omstarten till Apple.
(Datorn stannade plöttligt tidigare idag av okännd anledning så att jag blev tvungen att starta om den genom att hålla in knappen).

Vill fortfarande få veta vad detta var för något och hoppas att ni kan hjälpa mig

feta bilder Gawy!! Det hjälper också att den datorn verkligen skriker om att bli fotograferad

Man ser en skymt av min penryn mbp i min senaste fjantmusikvideo
http://www.youtube.com/watch?v=8q5jcj_9bac
nämner den t.om.!
//skamlös promotion

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-17 18:59
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-17 19:14

Okej, är detta något att oroa sig för? Är det vanligt? Är det bara som en blue screen i Windows (inget att bry sig om egentligen, bara irriterande att man måste starta om datorn och att det man höll på med är borta)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-17 23:29

Sjukt varm?

Alltså jag börjar fundera kring min dators tempratur lite. Just nu har jag surfat lite, msn, lite nerdladdning, och stepmania.
Tempsen ligger nu på:
CPU 62°
GPU diode 69°
GPU Heatsink 61°

Den vänstra högtalaren, själva gallret där är ordentligt varmt (har visserlgien laddaren i och har haft det ett bra tag.
Metallrämsan ovanför tangentbordet är tillräckligt varm för agg jag inte ska vilja ha mina fingrar på den en längre stund.
Och undersidan, ovanför batteriet (där den blir varm) är värst. Jag kan inte änns hålla i min dator där, det är verkligen varm.

Min första laptop så vet inte exakt hur varma de brukar vara, men vet att de kan bli lite varma, men så här?

Och nej, det är inte mina händer som är kännsliga, jag klagar inte på värmen när jag svetsar om jag säger så.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-18 09:06

Har aldrig haft mac tidigare, men helt problemfritt är det ju inte..
Jag tycker den låser program väldigt ofta när man har usbminne i.
Sen igår så hängde sig itunes när jag hade iphonen inkopplad via usb.
Då blir man ju påmind om att allt inte är guld o gröna skogar även med mac verkar det som.

Och hur får man bort den irriterande rutan som kommer upp såfort man ska stänga av datorn. Den som säger att datorn kommer att stängas och räknar ner från 60s.? Helt onödigt..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-18 09:09

Och hur får man bort den irriterande rutan som kommer upp såfort man ska stänga av datorn. Den som säger att datorn kommer att stängas och räknar ner från 60s.? Helt onödigt..

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-03-18 19:53

Kollade precis på demofilmerna om multi-touch styrplattan och skulle vilja ha omvänd ordning på sveprörelsen, alltså drar jag från höger till vänster så skall den bläddra framåt bland bilderna istället för tvärt om?

Ursprungligen av x-per:

Kollade precis på demofilmerna om multi-touch styrplattan och skulle vilja ha omvänd ordning på sveprörelsen, alltså drar jag från höger till vänster så skall den bläddra framåt bland bilderna istället för tvärt om?

Håller med! Skulle gärna invertera styrplattan på min macbook så att man scrollar på samma sätt som på ipod touch.

Varför har dom gjort så, blir ju tvärt emot iPhone och iPod touch? :/

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-19 12:44

Ja, kan hålla med om det. Det är ofta jag gör fel pga att jag är van iphone.
Men å andra sidan så är det mer logiskt att när man drar från höger till vänster så backar man i safari.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-19 13:45

Håller inte med, är van att använda iTouch men tycker att det är som Ticko sa, mer logiskt på MBPn. Inte heller är det några problem, jag hade inte tänkt på att det var olika förän ni sa det här.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-19 20:57

Men tard-dator! jahg fattar då inte vad det är för fel på min MBP. MItt trådlösa nätverkskort fungerar inte, det går inte att aktivera det!
Jag märkte det först idag i ksolan, och nu när jag kom hem, startade jag om datorn och så fungerade det igen, sen lät jag datorn vara under maten och när jag komemr tillbaka så fungerar det inte igen. Startar om datorn igen och det fungerar fortfrande inte!

Älskar datorn, älskar att ha den bärbar, älskar datorn i sig, men OS X har faktiskt bara varit problem för mig, det stannar, delar fungerar itne, program startar inte m.m.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-20 10:06

Ring och fråga AppleSupport vad du ska göra mot det där. OS X ska inte bete sig så som det gör för dig. Väldigt konstigt beteende :/

Bevaka tråden