Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RamPanik!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nog för att jag hela vägen hem sa till mig själv att jag nog inte bara är en Macgeek utan också tokig, när jag hade lagt ned mina sista ören för månaden på en 512 Ram modul till min QS.

QS kan ta 1,5 Gig ram. Den har två fria slottar och nu satte jag dit den sista vilket skall summera i just 1,5 Gig (den förinstallerade slotten är på 512 ram).

I Apple System Profiler öppnats för att jag skulle se att allt stämde tappade jag hakan! Det stod fortfarande på 1 Gig :(((((

Placerade in Rammodulen igen och såg till att den satt ordentligt i.
Samma resultat!

Va faen har hänt?

Och ja...alla moduler är på 512 ram samt till QS.
Fel sort? Kan inte tänka mig att jag gjort en sån tabbe.

Hjälp!

G-bit

Varan säger likadant som de andra: RAM, 168Pin DIMM SDRAM 512MB PC133

Varför står det bara 1 Gig och två moduler á 512 var? Borde stå 1.5 och 3 moduler á 512.

[ 09 Oktober 2002, 19:51: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

kör systemskivan hårdvarukontroll som hängde med datorn, där kan du se vilket minne som krånglar.

mvh Fredrik

Prova att byta plats på ram-modulerna och se om du får samma resultat.

Tack! Skall försöka bägge två tips.

Gambit, som återkommer för med svar....

Ok, nu vet jag.
Prövade med att byta plats först och kolla Apple System Profiler.
Modulen var icke kompatibel!

Har fått fel leverans.
Måste skicka tillbaks.

Tack, killar för snabb hjälp!

Mvh,
Gambit

Undrar om jag inte sagt det 5, 10 eller 15 ggr. Köp inte billiga moduler av PC-nisse.
Då RAM moduler tillverkas så kollas de noggrant. De som inte håller måtten sätts åt sidan. Dessa minnen kan ha "märkesstämplar" men håller inte riktigt måtten som köparen satt. Av någon underlig anledning kommer dessa minnen ut på marknaden utan kommentar om "andra sortering".

Köp Kingston minnen från en seriös handlare som köpt minnena direkt från Kingston (eller via distributör som gjort det.).

Envisas man med att köpa billigt och fel så kanske Glenn Andersons program DIMM First Aid hjälper
http://www.mactcp.org.nz/dimmfirstaid.html

[ 09 Oktober 2002, 21:46: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

Det finns olika typer av olika moduler med samma betekning, t.ex PC100 el. PC133 osv... Olika voltantal, buffrat el. obuffrat m.m., kolla i instuktionsboken. Lycka till!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-09 21:59

Problemet är nog inte att de billiga minnena inte funkar utan att Macen ställer krav på en viss täthet (har glömt vilken), det är inte helt enkelt att reda ut det när man står och köper ett minne från en handlare som inte kan nåt om Macen. Varningssignal brukara vara om han säger nåt i stil med, den funkar i dom flesta datorer förutom vissa nyare Compaq och IBM....då kan du ge dej tusan på att den inte funkar i Macen heller.

Sen rekommenderas det från Apple att man ska köpa JEDEC-certade minnen. Hur man ska se det är en gåta för mig för jag har aldrig sett någon stämpel, eller motsv. på själva minnena.

Visst har jag kollat om det är 100 eller 133.
Det står rätt men är inte rätt på någotvis.
Måste skicka tillbaka.

Till Micke W:
Jag har inte sett dina 5 till 15 inlägg om detta, sorry.
Allt jag kan säga är att jag inte anser Netvaruhuset vara skit bara för att de är billiga.

Jag har köpt en likadan 512 modul från dem för 2 veckor sedan och det funkade alldeles fin-fint.

Men om du har erfarenhet utav Netvaruhuset som inte håller måttet får du gärna dela med dig om detta eftersom jag inte sett dina inlägg.

Gambit
:rolleyes:

Jag menar att två PC100 moduler kan ha olika volttal etc... :rolleyes:

[ 10 Oktober 2002, 00:32: Meddelandet ändrat av: Daniel Bergvall ]

  • Avstängd
  • 2002-10-10 01:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Bergvall:
Det finns olika typer av olika moduler med samma betekning, t.ex PC100 el. PC133 osv... Olika voltantal, buffrat el. obuffrat m.m., kolla i instuktionsboken. Lycka till!

Precis. har itne med kvallan på minnet & göra. Det gäller att köpa rätt grejjerm min iGnu knorrar inte den har två stycken "billiga moduler från PC-nisse".

Det här om andrasortering tycker jag låter löjligt, aldrig vart med om. Däremot enkelsidiga kontra dubbelsidiga minne kan ju ställa till med lite bråk. Sen kan ju saker faktiskt vara trasiga också "Bara sådär"

Med tanke på Apples och åfs priser på ram så...

Köpte en 512 Modul av Pc nisse, den funkade men jag körde hårdvarutest, och banne mig - den klagade på minnet. Fel på det ja !

Så jag gick ner och bytte - och nu har det funkat klockrent ett halvår.

Verkar som kvaliteten sinsimellan på PC-nisse minnen kan vara sisådär - men det är så stor cash skillnad på PC nisse minne och original minne så jag är beredd att testa och få gå och byta en gång...

/ d

[ 10 Oktober 2002, 07:39: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Till Gambit.
Jag har aldrig kritiserat någon återförsäljare. PC-nisse var bara en allmän beteckning på åf som säljer billiga grejer.
Jag har rekommenderat Kingston minnen i alla inlägg gällande minnen. Personligen anser jag att det är knasigt att spara några hundralappar då man lagt ut tiotusentals kronor på datorn. Ungdomar och fattiga studenter kan ta dessa råd med en nypa salt. Mina råd riktar sig till professionella användare och dom med pengar.

Till iGnu & andra

Vad gäller andra sorteringen så är det så, må låta löjligt i någons öron, i andras låter det företagsekonomi. Precis som att vissa processorer går att klocka högre än andra så går vissa minnen snabbare än andra. Att minnena inte passar i Macen eller att Macen ratar dom beror i första hand på hastigheten på minnet (alla Macar med nyare OS) och på vilka chip som använts (G4 AGP, iMac slot, och nyare).
Glenns program kan inte göra något åt dessa minnen endast de som har "fel" hastighetsmärkning. Programmet skriver in nya värden i EEPROM.

[ 10 Oktober 2002, 19:27: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Till Gambit.
Personligen anser jag att det är knasigt att spara några hundralappar då man lagt ut tiotusentals kronor på datorn. Ungdomar och fattiga studenter kan ta dessa råd med en nypa salt. Mina råd riktar sig till professionella användare och dom med pengar.

Jag tycker inte det är knasigt att försöka spara hundralappar om man kan köpa samma sak billigare. Speciellt efter det att man satsat sina sista, hårt förvärvade besparingar på en dator.

Sen är jag varken ungdom, fattig student, proffs eller har mycket pengar.
Jag tror jag faktiskt talar för många...alltså resten utav oss som köper en Mac...ensamstående eller sambos/gifta som försöker hitta bra lösningar på att bygga ut datorns kapasitet.

/G
:rolleyes:

1
Bevaka tråden