Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskas: Introduktion till terminalen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är ny på OS X sedan november 2007 och har knappt använt terminalen alls. Jag har provat uptime, men inget mer

Hade varit roligt att lära sig mer om terminalen och hur man kan göra OS X-upplevelsen ännu bättre med hjälp av terminalen.

Någon som vill hjälpa till?

Är faktiskt en tanke jag med har haft!
På Peze tiden hade man iaf lite koll på vad man kunde göra i "dos".
Skulle som sagt vara trevligt med en liten 101 terminal

Senast redigerat 2008-03-19 10:38
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-19 10:16

Ta vilken random linux för alla bok som behandlar terminalen. Det är ungefär samma och på den låga nivån borde ni inte märka någon skillnad alls.

macdevcenter.com har en serie artiklar, en del är rätt gamla men å andra sidan så är det rätt tidlös information: Learning the Mac OS X Terminal

Ett "Cheat Sheet" med bra kommandon: Printable beginner's guide to the terminal

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-25 12:35

Goflorp tyckte att jag skulle kolla denna tråd efter att ha skrivit lite i en annan. Eftersom han alltid är väldigt trevlig och hjälpsam och alltid är först med att välkomna nyanlända så gör jag honom gärna till lags.

Jag är på intet vis fullfjädrad terminalanvändare, men har samlat på mig några kommandon som kan vara användbara

Förutom cd, cp, mv, cat, | och sådant så kan dessa vara nyttiga

dd - lågnivåkopiering
se exempel på http://www.99.se/mac-os-x/239205-klona-ett-usb-minne-hur-d.html

find - inte bara 'hitta' utan också 'gör!'
find utan argument listar allt i katalogen du stån inklusive underkataloger
find -name '*.mp3' (listar alla filer med ändelsen mp3)
find -iname '*.mp3' (listar alla filer med ändelserna mp3 Mp3 mP3 och MP, dvs oavsett stor eller liten bokstav)
find -iname '*ds_store*' -exec rm -rf {} \; (letar reda på alla .DS_Store och raderar dem - {} ersätts med sökväg och filnamn)

grep - jämför
cat fil.txt | grep -i tjoho (letar efter 'tjoho' i filen fil.txt och visar varje rad med det innehållet)

less - kolla innehåll i filer och bläddra framåt och bakåt
less fil.txt

open - öppna fil med standardapplikationen

open fil.txt (öppna med standardprogram)
open -f fil.txt (öppna med texteditor)

screen skapar en 'virtuell termial' som kan köra i bakgrunden
screen
starta en process och tryck sedan crtl+a och crtl+d - 'screen is detached'
för att hämta tillbaka skriver man screen -r

rsync
smidigt backupsystem
rsync -av /Users/genell/Documents genell@backupserver.hemma.se:/home/genell/backup (använder ssh för att logga in på servern och kopierar sedan alla filer till /home/genell/backup på servern. Nästa gång man kör samma sak uppdateras bara det som ändrats sedan sist.)

Till sist kan man om man vill vara fullfjädrad nörd lära sig allt om avancerade kommandon som 'awk' och 'sed' och hur man skapar script. Gör man det finns det oändliga användningsmöjligheter.

Detta är bara en väldigt kort presentation av några användbara kommandon. Om andan faller på skriver jag kanske en lite mer grundläggande guide. Det finns säkerligen de som är bättre lämpade för det än jag. Dock har jag själv erfarit att de som nått en hög kunskapsnivå verkar automatisk sakna incitament att vara hjälpsamma. När jag använde fysikinstitutionens unixburkar och behöver använda en diskett frågade jag en kunnig bekant hur man skulle göra. Han svarade 'skriv volcheck'. Jaha?
Efter mycket tjatande lyckades jag klämma ur honom att man stoppar in disketten i datorn och skriver sedan volcheck i ett terminalförnster. Då scannas diskettstationen och disketten monteras som en katalog under /floppy/floppy0
Självklart.

/genell

Vill man ha verklig nytta av terminalen bör man installera fink (http://www.finkproject.org) eller macports (www.macports.org). Fink har dåligt stöd för leopard och uppdateras mer sällan än macports, så jag skulle satsa på det senare.

Tack för att du tog dig tid!
Är en del att ta in, man får helt enkelt ta det bit för bit
Men kul att du engagera dig och skrev ner!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 22:13

Glad att kunna hjälpa till!
Slänger som sagt kanske ihop något matnyttigare så småningom. Under tiden är hjälpkommandot 'man' (förkortning av manual) användbart, även om det inte alltid är så särdeles pedagogiskt. Kolla t.ex. man awk

Mvh
/genell

1
Bevaka tråden