Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Software 1.2 + MPEG-4 = ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, just det. Jag har suttit och funderat på detta på jobb idag, hittade en guide som visade hur man rippar audio CD till mpeg-4/aac och tydligen (ja jag har inte provat än) så ska iTunes 3 spela aac, tror/vet ni om detta också kommer att gå iPod med den uppdatering av iPod programvaran 1.2 som kommer i Augusti?

Vore kalas tycker jag

Hej.. Inget pekar på det nu.. Men lär komma snart ändå..

iTunes klarar att spela upp AAC, men EQn har ingen effekt på AAC tyvärr.. Så först en uppgradering på iTunes.. Sen till iPod..

Måste det till en hårdvaru uppdatering för att iPod skall kunna spela upp AAC-ljud?Eller räcker det med någon mjukvaru uppdatering. Eftersom jag är inne på att köpa den nya 10 gigaren, så vill jag helst att den skall hålla en stund iaf

Det borde inte vara så svårt för Apple att uppdatera iPod mjukvaran så att den kan spela AAC. Faktiskt har jag inte än provat vad som händer ifall jag försöker uppdatera min iPod (1.1) när jag har AAC kodade låtar i mitt bibliotek, skall göras när jag kommer hem. Men jag rippade en skiva igår kväll, och där en låt som med iTunes i 192kbs MP3 blev 42mb (ja en lång jäkel) blev endast 21mb (!) i samma birate. Inte bara är den halva storleken imponerande utan vad jag har läst ska 160kbs AAC motsvara 192kbs MP3, vilket skulle innebära att 192kbs borde vara närmare 224kbs... imponerade!

Nu blev det lite rörigt va..

En 96kbps AAC .mp4 motsvarar en 160kbps .mp3. Dom övriga siffrorna har jag aldrig sett däremot har jag provat själv med det som står beskrivet ovan.

Angående bitrate o filstorlek så är även det till rört. 192kbps visar ju bara hur stor dataström som används / sekund. En .mp3 i 192kbps vs en .mp4 i 192kbps ger den skillnaden att .mp4 filen låter betydligt bättre än .mp3 filen. Men med bibehållen filstorlek (på ett ungefär). .mp4 filen motsvarar då ungefär en 320kbps mp3 i kvaliten.

Slutsats: Vill man ha i dubbelt så många låtar i sin iPod i framtiden ska man konvertera om sina låtar till halva den nuvarande mp3 bitraten. Vill man däremot ha bestående antal låtar men i högre kvalitet.. ja du förstår själv.

[ 26 Juli 2002, 10:36: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

hmmm, ja nu han jag aldrig lyssna igenom det och det kan ha blivit något fel, får kolla när jag kommer hem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-26 11:19

Grejen är den att om du väljer 192 kbs MP3 i iTunes samt VBR så blir filen STÖRRE än 192 kbs - i regeln runt 215-250 kbs. VBR:en i iTunes är på sätt och vis dum eftersom den endast sätter en lägsta möjliga bitrate, istället för "önskad bitrate +/- det som behövs". Så var det i varje fall i iTunes 2, antar att iTunes 3 inte förändrats.

Om ACC:n använder äkta VBR så kommer den garanterat bli mkt mindre än iTunes MP3 VBR fil. Så är det bara.

Jag har själv jämfört filer från iTunes med diverse MP3 enocoders på PC-sidan och i regel blir alltid iTunes filerna STÖRRE än motparten.

Tillägg: Mycket riktigt. iTunes 3 har samma problem. Läse in en låt nu från en CD i 192kbs VBR, joint stereo. Den blir 213 kbs när den är klar. Var Apple fått "With VBR enabled, bit rate settings are used for a guaranteed minimum bit rate." Du får inte "lägsta möjliga bitraten" utan att den bitrate du väljer blir det lägsta iTunes går… Hummm… jaja :rolleyes:

[ 26 Juli 2002, 11:26: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Tja men i detta fall så är det ju i Quicktime 6 Pro som jag sätter biraten, och inte iTunes eller hur?

Vad jag har hört är at AAC inte kör på samma Hz som Mp3. Mp3 kör på standard 44,1KHz, mens AAC kör på 33,xKHz...jag är osäker på siffrorna, men kolla om det är nåt sånt "snusk"

men det med bitrate och störrelse - det va konstigt...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-28 22:50

Både mp3 och aac har möjlighet att använda både olika upplösning, samplingsfrekvens och dataflöde. Som även andra encoders har, tex QDesign, IMA4:1 osv som också finns i QTPro att tillgå.

Summa summarum så spelar alla de tre inställningarna roll för hur bra det låter och hur stor filen blir.

Över lag kan man säga att aac behöver ett lägre dataflöde för att bibehålla samma kvalitet som en mp3 där de andra två parametrarna överensstämmer. Sen låter ju en aac i 22Khz sämre än en mp3 i 44,1Khz även om det är samma dataflöde.

Ja, ni förstår nog vad jag menar...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: parvenu:
Tja men i detta fall så är det ju i Quicktime 6 Pro som jag sätter biraten, och inte iTunes eller hur?

iTunes MP3 stöd är en egen motor (Soundjam) och inte Quicktime (som saknar MP3 kodning)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: parvenu:
Tja men i detta fall så är det ju i Quicktime 6 Pro som jag sätter biraten, och inte iTunes eller hur?

iTunes MP3 stöd är en egen motor (Soundjam) och inte Quicktime (som saknar MP3 kodning)

...som inte fixar AAC nä. Änsålänge är det väl QT som gäller för AAC?
Både iTunes & QT fixar mp3.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-29 22:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: r-0X#Zapchud:
Vad jag har hört är at AAC inte kör på samma Hz som Mp3. Mp3 kör på standard 44,1KHz, mens AAC kör på 33,xKHz.

Du kan koda AAC med alla standardvarianterna av samplerates, men om du använder i QuickTime att skapa en .mp4 och komprimera ljudet via den dialogen så kommer den automatiskt välja den samplerate som ger "bäst" kvalite baserat på antal kanaler in, samplerate in och den bitrate du vill ha ut.

1
Bevaka tråden