Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu måste rejäl uppdatering av iTunes ske!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det bara jag som tröttnat på iTunes utseende?
Jag tycker det är lite väl trist nu. Jag har tröttnat på denna "stilrena" gråa färg.
En del nya funktioner hade inte heller skadat. T.ex. smarta spellistor skulle vara bra istället för "smarta"spellistor som aldrig funkat för mig.

Ja, jag var tvungen att få ut mina aggretioner.. men kan ingen hålla med mig?

Mja, det enda jag kan komma på att jag saknar är überintegration med Last.fm, så man kan filtrera på taggar därifrån, istället för att behöva kategorisera upp all musik själv.

På vilket sätt funkar inte smarta spellistor för dig? För mig gör dom det dom ska, vilket iofs inte är så mycket.

jo, jag menar att de inte funkar så mycket. De hade kunnat utveckla dom mer. Nu är det en gräns på max 4gb på spellistorna har jag för mig. Det är löjligt lite. Skriver man 4-5 stora hand blir det lätt mer än 4gb

Går alldeles utmärkt att ha större smarta spellistor.
Jag har en på 25GB.

asså, där ser man. en ominstallation lockar.. men jag vill inte strula med albumsbilder, spårnamn, blajj å blajj.

  • Medlem
  • 2008-03-17 20:36

Är det bara jag som tycker iTunes har blivit så där amerikanskt överviktigt. Går mer och mer över till att använda VLC eller cog.

Ursprungligen av Carlssson:

Är det bara jag som tröttnat på iTunes utseende?
Jag tycker det är lite väl trist nu. Jag har tröttnat på denna "stilrena" gråa färg.

Jag utgår ifrån att du kör Windows, va? För den stilrena grå färgen är en del av det generella utseendet i Mac OS X. Så det lär knappast hända att det bli knallblått eller grönt än på ett tag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-18 01:23

Tycker iTunes är i stort sätt komplett som jag ser det. Finns inget jag missar, smarta spellistor funkar precis som de ska för mig.

Samtidigt som jag gillar tanken på att ha allt man köper samlat på ett ställe men visst känns det lite skumt med filmer i iTunes.

Ursprungligen av acke:

Samtidigt som jag gillar tanken på att ha allt man köper samlat på ett ställe men visst känns det lite skumt med filmer i iTunes.

Ja, filmhanteringen känns inte helt given. Det blir än mer tydligt på en iPhone (eller iPod touch) där man har ett eget program för bilder, men använder iPod-delen för att spela musik och video. Jag förstår uppdelningen, men samtidigt känns den inte klockren. Jag vet inte exakt vad som skulle vara bästa lösningen, ett program för allting eller tre olika program (bild, video, musik).

Som det är i dag känns det lite konstigt när iPhoto importerar mina videofilmer från digitalkameran, men sen måste jag kopiera över det till iTunes för att synka in det till min iPhone. En bättre helheltlösning vore på sin plats.

Jo, jag använder Windows framför allt, men jag tycker faktiskt det är lite tråkigt på pappas Macbook oxå.
Kan de inte iallafall ändra färg på åttondelsnoterna? De bytte ju ifrån gröna till blåa, nästa färg skulle kunna vara t.ex. svart? en liten, men trevlig förbättring skulle det vara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-18 22:26
Ursprungligen av Carlssson:

Jo, jag använder Windows framför allt, men jag tycker faktiskt det är lite tråkigt på pappas Macbook oxå.
Kan de inte iallafall ändra färg på åttondelsnoterna? De bytte ju ifrån gröna till blåa, nästa färg skulle kunna vara t.ex. svart? en liten, men trevlig förbättring skulle det vara

Så du har inga riktiga saker att klaga på alltså.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-18 22:40

Jag saknar att man inte kan spela olika musik på olika airport expresser från samma iTunes. Det är väl typ det. Och det är en grej jag saknar ganska mycket faktiskt, enda anledningen till att jag sneglar lite på sonos.

Ursprungligen av badmojo:

Jag saknar att man inte kan spela olika musik på olika airport expresser från samma iTunes.

Det låter, ehh, omständigt. Den funktionen lär du nog aldrig se i iTunes, den är alldeles för nischad. Finns det verkligen mediaspelare för vanligt folk som klarar sånt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 01:43

Spontant känns nu iTunes som ett "lapptäcke" av diverse funktioner, där vissa egentligen borde ligga i egna/andra program!!

iTunes började som ett utmärkt verktyg att organisera sin musik…I datorn & för synkronisering till diverse generationer av iPods.

När Apple under senare år lagt till funktioner för bl.a.:

- Köp av musik…
- Hantering av filmer…
- Hantering av videomaterial…
- Hantering av RSS-strömmar…
- Funktioner för programvaruuppdatering (firmware) av iPods & iPhone…
- Synkning av material till AppleTV…
- M.m.

…ja då har iTunes blivit alldeles för "brett" vad gäller funktioner.

Min förhoppning (…och som bl.a. Adrian B var inne på…) är just att Apple inom kort reviderar iTunes och bryter ut det som inte tillhör just musik till andra, (befintliga & nya) program.

Bara en tanke,

- Torkel

Håller med Adrian och Torkel. iTunes är bra för musik, men filmer hade kanske kunnat ha en egen motsvarighet (delad med AppleTv, kanske) istället för att dela med musiken. iPhoto hade kunnat utvecklas bättre också till visningar utav bilder.

Men samtidigt är det trevligt att ha allt samlat...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-19 02:57

Jag tror att iSync skulle kunna nylanseras med en tajtare integration med iTunes, där det blir just iSync som får hålla reda på iPhone och AppleTV. Det skulle vara logiskt och riktigt andvändbart tycker jag.

För inte ska man behöva hålla på med iTunes för att synca några filmer till sin iPhone, eller?

Det enda jag inte gillar är hur man lägger in serier och långfilmer på iPoden ifrån iTunes.
Jag hade tyckt det varit bättre om man (i iPod-delen i iTunes) valde ifrån vilka mappar eller filer från hårddisken som iTunes skulle synka filmer.
Ungefär så som man kan göra med bilder idag. Det hade också varit smidigt om iTunes då konverterade till rätt format för just den iPoden under tiden allt synkades (eller?), precis som iTunes idag anpassar bilder till andra storlekar (nu är det visserligen olika filformat och hela köret när det gäller filmer men)...

Fast hur skulle filmköp ifrån ITS passa in med detta systemet?
Kanske att man skulle välja om man ville synka ifrån iTunes eller ifrån mappar (som man även här gör i bild-delen...)?

I övrigt så tycker jag iTunes är mycket bra.

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2008-03-19 12:35

jag tycker itunes är helt suveränt! Det enda jag saknar är en quicksearch, nu kommer jag på att jag vill höra typ rocket queen eller något annat ösigt, så får jag först dra musen upp till sökrutan, skriva rocket queen ta ner musen till spellistan sätta igång låten och dra upp till sökrutan igen för att trycka på krysset så att jag inte behöver höra rocket queen i alla evighet
Jag vet att det går att lirka runt med spotlight, men ofta dyker det upp andra filer samtidigt och så måste man bläddra och ha sig.

(Eller är det bara något jag missat i iTunes?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 13:04

Apple brukar normalt sätt inte gilla program som gör allt. Mer att de har olika program men med stark koppling mellan de.
Tror den stora anledningen till att iTunes tar hand om så många saker är att det finns för Windows. Tror inte Apple vill behöva göra mer program än nödvändigt för Windows.
Samtidigt som Apple så klart inte vill släppa på kontrollen av iPhone och iPod så har de en hel hög vanliga användare att tänka på. Nybörjare som tycker det är smidigt att ha allt samlat på samma ställe. De ger nog fan i "en uppgift, ett program"-tänket. Vi som tänker för mycket här tror jag.

Enkan: Trycker du på tab så cirkulerar du mellan snabbsök, källistan och spårlistan. Inte det du letar efter, men man slipper släppa tangentbordet.

Funktionen som är guld värd: Avancerat > Samla ihop bilbliotek

BTW, ett bantat iTunes skulle fördärva oss windows användare

1
Bevaka tråden