Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

24" imac död

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-03-18 19:11

Datorn är en 24" imac (den första 24-tummaren, vit) med geforce 7600 gt 256mb ram.

Har haft en hel del problem med min imac sen jag installerade Leopard. fått massvis med störningar (artefakter) i bilden när jag spelat World of Warcraft och dessutom en hel del hängningar som jag gissar hör ihop med det. Jag misstänker att detta beror på överhettning av grafikkortet och försökte lösa detta genom att använda mig av ett program för att öka hastigheten på fläktarna, detta löste problemet med artefakter i WoW, men de oregelbundna hängningara kvarstod (hängningarna kom dock alltid när jag hade WoW igång). Värt att nämna är att programmet jag använde för att styra hastigheten på fläktarna inte medger att användaren sätter fläkthastigheten under default-värdena, så jag har inte tabbat mig och råkat stänga av en fläkt eller något dylikt. Jag har dessutom hört att datorn låtit betydligt mer efter att ha gjort ändringarna så det rör sig heller inte om nått fel på programmet.

Idag hängde sig datorn under ännu en av mina WoW-sessions, jag gjorde som jag alltid varit tvungen, höll inne startknappen tills datorn stängde av sig, sen startade jag igen. Jag möts av start-ljudet, vit skärm med äpplet på följt av en förloppsindikator. Nästa skärm jag ser är helt svart, hör hårddisken arbeta lite, sen händer inget mer.

Detta har jag gjort:

Provat återställa PRAM (äpple + alt + p + r)

Dragit ut alla sladdar och låtit datorn stå avstängd ett tag (detta tips fick jag av Apple Support)

Försökt boota Leopard-skivan ( datorn typ hänger sig vid den vita startskärmen)

Försökt köra diagnos-programvaran från Leopard skivan (skärmen blir svart)

Försökt boota WinXP via bootcamp, får massor med blåa sträck över skärmen medan XPs laddnings-skärm står och tuggar, följt av svart skärm

Har ringt Apple Support, gav inte någonting direkt, fick massa nummer till service-centers i Malmö.

Vad jag undrar:

Är det någon som vet någon lösning på mina problem? Minsta lilla tips uppskattas!

Hur blir det med ev reparation? Om nu grafikortet är sönder kan det då bytas ut? Vem kommer få bekosta detta? Köpte datorn i slutet på 06 vill jag minnas, precis när 24-tummaren släpptes, valde minsta garanti-paketet

Edit: Jag har nu provat en del andra knep

Provade tycka cmd + v under uppstart, fick då fram en massa text innan jag möttes av en svart skärm med en del vita störningar i sig. vet inte om man kan "pausa" mitt i texten som visas under uppstart (går för fort för att hinna läsa den), tyckte dock att jag kunde urskilja något om att landet var ändrat till NL, inte säker på detta.

Jag provade även att boota xp igen, denna gången valde jag VGA-läge och lyckades då starta xp, det ser dock ut såhär:
http://bayimg.com/FAjfiaABD

Blir mer och mer övertygad om att grafikkortet är kasst

Senast redigerat 2008-03-18 20:20

Om det är grafikkretsen som är trasig är det moderkortsbyte som gäller för iMac.
Köpte du den 06 har du ingen garanti kvar vilket gör att du får stå för reparationen.
Lär inte bli billigt. Tyvärr.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-03-18 21:09
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Om det är grafikkretsen som är trasig är det moderkortsbyte som gäller för iMac.
Köpte du den 06 har du ingen garanti kvar vilket gör att du får stå för reparationen.
Lär inte bli billigt. Tyvärr.

Det här svaret kändes ungefär som ett slag i magen . Är rättså övertygad själv nu om att det är grafikkortet som är trasigt, vilket inte är så kul. Har du någon som helst aning om vad ett moderkortsbyte kan kosta? Vad är nästa steg du skulle ta om det här drabbat dig?

Ska ringa till serviceombud imorgon tänkte jag, bör jag ringa Lanmaster eller Macsupport i malmö?

Jag har verkligen svårt att förstå detta, jag köper en dator för 22000 kronor och den håller inte ens i 2 år och sen ska jag dessutom behöva stå för reparationskostnaderna?

Tacksam för svar

Ursprungligen av sajjmon:

Det här svaret kändes ungefär som ett slag i magen . Är rättså övertygad själv nu om att det är grafikkortet som är trasigt, vilket inte är så kul. Har du någon som helst aning om vad ett moderkortsbyte kan kosta? Vad är nästa steg du skulle ta om det här drabbat dig?

Ska ringa till serviceombud imorgon tänkte jag, bör jag ringa Lanmaster eller Macsupport i malmö?

Jag har verkligen svårt att förstå detta, jag köper en dator för 22000 kronor och den håller inte ens i 2 år och sen ska jag dessutom behöva stå för reparationskostnaderna?

Tacksam för svar

Om det är under 2 år sen du köpte den ska väl Apple stå för reparationen enligt svensk konsumentköplag?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-03-18 21:20
Ursprungligen av Stefan Swales:

Om det är under 2 år sen du köpte den ska väl Apple stå för reparationen enligt svensk konsumentköplag?

Vet inte, men hoppas att dem gör det. Har varit löjligt pedant med datorn sen jag fick den, känns så tråkigt att en sån här grej som ligger utanför ens påverkningsområde ska inträffa.

Om någon som kan massa om reklamationer och konsumenträtt kunde ge mig lite tips skulle det nog kunna glimma till lite i en övrigt mörk dag

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-18 21:43
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Om det är grafikkretsen som är trasig är det moderkortsbyte som gäller för iMac.
Köpte du den 06 har du ingen garanti kvar vilket gör att du får stå för reparationen.
Lär inte bli billigt. Tyvärr.

Nja, 24" har MXM-slot som grafikkortet sitter i. Så det går att byta grafiken utan att byta moderkortet.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-03-18 21:57
Ursprungligen av Sidde:

Nja, 24" har MXM-slot som grafikkortet sitter i. Så det går att byta grafiken utan att byta moderkortet.

Har med läst om det, många som diskuterade om det skulle gå att byta grafikkort i den modell jag har när den lanserades. Kommer dock ihåg att man kom fram till att det inte skulle gå, är inte helt säker men det kan iofs ha berott på att det inte gick att få tag i snabbare grafikkort som passade i MXM-sockeln, och inte på att det inte gick att få los det gamla grafikkortet.

Stort tack till alla som postar, sitter och uppdaterar tråden var 5e minut just nu och hoppas att någon ska säga "inga problem Apple fixar det och ger dig dessutom en MBP" eller nåt dylikt

Om grafikkortet har överhettat p g a konstruktionsfel (med tanke på kylpasta–historien ang. macbook så är det inte helt osannolikt) så har du fabriksgaranti.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-03-18 21:43
Ursprungligen av Gilbert 2:

Om grafikkortet har överhettat p g a konstruktionsfel (med tanke på kylpasta–historien ang. macbook så är det inte helt osannolikt) så har du fabriksgaranti.

Tack, alltid bra att veta. Lite oroad dock för att jag inte läst om någon annan som haft liknande problem, lär ju vara svårare att få det utbytt om man är ensam om problemet. Vem är det jag ska diskutera det här med? Apple själva eller Lanmaster/Macsupport (som jag troligtvis kommer att höra av mig till imorgon iomed att dem ligger närmst min stad) ?

Utanför den garanti som företaget ger så är det du som ska bevisa att det är fabrikationsfel säger Svenska konsumetlagen.

Ledsen att det kändes som ett slag i magen men jag var bara ärlig.

Ah ser där! Ett litet ljus i tunneln! Kanske går det att byta grafikkortet bara.
Bäst att ringa servicefirman imorgon de vet exakt vad som ska göras.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Utanför den garanti som företaget ger så är det du som ska bevisa att det är fabrikationsfel säger Svenska konsumetlagen.

Ledsen att det kändes som ett slag i magen men jag var bara ärlig.

Hur bevisar man det i praktiken? Räcker det i detta fall att påvisa att det rör sig om ett hårdvarufel och att iMacen inte öppnats på ett av Apple ej godkänt sätt och att den inte har några synliga skador?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-03-18 22:00
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Utanför den garanti som företaget ger så är det du som ska bevisa att det är fabrikationsfel säger Svenska konsumetlagen.

Ledsen att det kändes som ett slag i magen men jag var bara ärlig.

Ah ser där! Ett litet ljus i tunneln! Kanske går det att byta grafikkortet bara.
Bäst att ringa servicefirman imorgon de vet exakt vad som ska göras.

Jaha, känns ju en aning svårt för mig att bevisa att det är ett fabriksfel. I synnerhet om det aktuella problemet är något som inte inträffat på så många datorer.

Menade inte som något kritiskt alls, fortsätt komma med ärligheter

Mm, ringer servicefirman imorgon. Ska jag ta upp fabrikationsfels-teorin med Apple eller med servicefirman?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-03-19 20:38

Ringt en herrejösses massa samtal idag. Ringde till Apple som först tyckte att jag skulle stå för reparationskostnaden, jag valde då att reklamera datorn och blev kopplad till en snubbe som hjälpte mig med det. Han höll med om att det verkade vara ett hårdvarufel och sa att "det såg ganska ljust ut" för mig iomed att jag hävdar att det hela rör sig om ett fabriksfel.

Ska lämna in datorn till ett serviceombud med orderbekräftelsen jag fick när jag beställde datorn. I samband med detta ska jag även säga till dem att jag vill reklamera datorn.

Ringt runt lite och fått fram att själv undersökningen av hårdvaran verkar gå på ca 1000 kronor, detta får jag betala oavsett om det är ett fabriksfel eller ej. Är det ett sådant fel så kommer Apple stå för reparationen. Detta kändes lite skumt tyckte jag, skulle det visa sig att jag bara fått ett måndags-ex så får jag ändå betala en undersökningskostnad :S

Får hoppas att allt löser sig. Är det någon annan som fått saker utbytta efter er garanti tagit slut så skriv gärna, skulle ehöva lite hopp just nu :S

Edit: Jo förresten, körde diagnos-programmet från Tiger-skivan och det startade. Lyckades köra ett standardtest och den hittar inga fel alls. När jag kollar på information om datorn står det dock bara att mitt grafikkort har 256 m VRAm, men att kortet är okänt.

Är diagnos-programmet uppdaterat på Leopard-skivan på något sätt?

Vad står det för er andra som har en imac när ni kollar vad för grafikkort ni har i diagnos-programvaran?

Hur går det?

*nyfiken*

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-04-08 17:32
Ursprungligen av Goflorp:

Hur går det?

*nyfiken*

Har varit löjlig upptagen den senaste tiden så jag har ännu inte hunnit lämna in datorn (närmsta serviceställe ligger ca 1 timme här ifrån). Ämnar dock göra detta den här veckan, eventuellt redan imorgon. Har pratat med mitt försäkringsbolag och hemförsäkringen kommer att täcka eventuella reparationskonstnader, åker dock på självrisk men jag payar hellre den är 4-5 tusen spänn

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-04-09 23:51

Tänkte jag skulle göra en liten update av läget.

Lämnade in datorn på Macsupport i malmö idag. När jag lämnade in datorn sa en i personalen att just min modell har varit väldigt befriad från fel och brister, men på de exemplar som varit felaktiga har det oftast varit grafik-kortet som det varit vajsing med. Vet inte om han talade om just mitt grafikkort (jag har 7600gt 256mb, valde det som uppgradering) eller om det var ett generellt fel som rörde alla grafikkort till min imac.

Hoppas att Apple tar på sig det hela iaf. Meckade en hel del med alla mina PCs innan jag skaffade mac, skulle tippa på att anledningen till att grafikkortet dött är dålig kontakt med någon kylfläns eller för lite/mycket kylpasta (alternativt att kylpastan blivit dålig med tiden). I alla fall tycker jag inte att jag kan beskyllas för felet.

Insåg hur mycket jag saknat datorn nu idag med, har suttiet på min windooze-laptop i flera veckor nu med fortfarande inte vant mig vid att vara utan exposé eller xps dåliga kantutjämning, det enda bra som kommit ur det här är att jag iaf inte suttit lika mycket framför datorn på sistone

Tack för alla replies i tråden och alla PM. Har du fått nåt problem med din dator och vill ha lite rådgivning så delar jag gärna med mig av det jag lärt mig, bara dra iväg ett PM

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-02 21:30

Oj Oj Oj. Någon har samma problem som migsjälv. Jag har samma artifakter du pratar om, datorn beter sig konstigt under wow. Jag har likadant grafikkort du mänmer men datorn hänger sig även om jag inte har eller har haft WoW igång. Dock eftersom jag trodde min garanti var slut eftersom datorn är snart 2 år så har jag öppnat, tagit bort damm, samt bytt hårddisk då jag trodde att detta skulle hjälpa. Dock plockade jag inte isär den så långt att jag kom till grafikkortet...

Detta innebär att jag verkligen inte kan hävda att det är fabriksfel då burken har varit öppnad?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-03 13:28

Ett litet problem i sammanhanget är kanske att du sajjmon använde programmet för att ändra fläktarnas hastighet och det ligger kvar på hårddisken. Även om du inte gjort något fel kan de hävda att du meckat med datorn själv och reklamationsrätten inte gäller om de upptäcker det men jag tror risken är liten.

Samma sak gäller för dig nopee om de märker det.

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-05-04 12:15

Sajjmon är lite nyfiken på hur det har gått med din dator, har du fått hem den än mm. ?

Vad jag inte kan förstå är hur man kan lägga 22 000 på en dator men inte köpa AppleCare för ynka 2000.

Ursprungligen av granholm:

Vad jag inte kan förstå är hur man kan lägga 22 000 på en dator men inte köpa AppleCare för ynka 2000.

Därför att man har 3 års fabriksgaranti

"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. " *

* http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 19:24
Ursprungligen av granholm:

Vad jag inte kan förstå är hur man kan lägga 22 000 på en dator men inte köpa AppleCare för ynka 2000.

En vara för 22000 ska väl hålla längre än 1 år? Längre än 3 år dessutom. Speciellt som det är en stationär dator.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-12 19:31
Ursprungligen av granholm:

Vad jag inte kan förstå är hur man kan lägga 22 000 på en dator men inte köpa AppleCare för ynka 2000.

2000 är dyrt för något som är helt onödigt.

Faktum är att större kända märken reparerar svenskköpta varor utan knussel med hänvisning till konsumentköplagens 3 år, utan att kräva att du bevisar att det är ett ursprungligt fel. Kanske för att i PR-syfte slippa tjafs och irriterade kunder?

När en Canon digitalkamera la av för flera år sedan, ringde jag in till deras service center. Jag visste att jag hade 1 års garanti från butiken jag köpt, och tänkte inte längre än så. Så här lät dialogen på ett ungefär

Jag: "Typiskt att den skulle lägga av några dagar efter garantitiden!"

Teknikern: "Men du har köpt den som privatperson, eller hur?"

"Ja..."

"Då ska du alltid hävda konsumentköplagens 2 års garantitid! Skicka med kvittot så tittar vi vad vi kan göra"

"Okej, tack..."

Mycket riktigt så reparerade de kameran utan kostnad. Det var för övrigt bara en inlödd säkring som hade löst ut, men dessutom passade de på att rengöra kameran internt också. Allt som allt bjussade de på 7 timmars arbetstid.

Idag är det, som tidigare påpekats, 3 års garantitid enligt konsumentköplagen. Ett starkt skäl att köpa produkten i Sverige även om det skulle vara någon hundralapp billigare från något annat EU-land...

Mvh Roger

sajjmon
Hur gick det med din dator? Fick du den reparerad och behövde du i så fall betala för det? Min bror har ett mycket likartat problem med sin imac så det vore mycket intressant att få veta hur det gick.

Hade samma modell som du sajjmon. Efter första gången den var inne på reparation efter "gray screen" och utbyte av moderkortet så sa de när jag ville reklamera datorn att den var tvungen att lämnas in 3 ggr så blev jag sur. Men tur i oturen så krasha den en andra och sedan en tredje och lyckades få imac i alu.
Grymt onöjd då den vita imacen var min första mac men samtidigt grymt nöjd med mina nya imac alu.
Hade/har också 24"...

Inte för att det spelar nån större roll nu, men bilden du bifogde vissar ett grafikkort där minnena på kortet fått vad de tål, troligen då att de blivit för varma under spel.

Talar av erfarenhet efter att ha överklockat ett och annat grafikkort i mina dagar...

Spelar väl ingen roll för dig som sagt.... är dock bra att veta att om detta typiska mönster uppstår skall man genast avsluta grafikminnesintensiva program. Man brukar dock vara tvungen att provocera fram sånt själv med överklockning. Lite synd om det händer pga konstruktionsfel (som det ju får anses vara om gkortet inte får tillräckling kylning under normal användning).

  • Oregistrerad
  • 2008-09-03 01:53

Ärligt talat är det rätt dåligt att inte AppleCare ingår när man köper datorer från Apple. Mac är ju trots allt ett lite dyrare och finare märke. Jag tror Apple skulle vinna en hel del goodwill på att införa det.

Ursprungligen av Doktor G:

Ärligt talat är det rätt dåligt att inte AppleCare ingår när man köper datorer från Apple. Mac är ju trots allt ett lite dyrare och finare märke. Jag tror Apple skulle vinna en hel del goodwill på att införa det.

Är benägen att hålla med.

Särskilt eftersom det är färdiga produkter där man inte förväntar sig att kunden skall in och gräva allt för mycket i innanmätet.

1
Bevaka tråden