Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radeon 8500

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-24 15:44

Fråga:
Köpte ett radeon 8500 för ett tag sedan, efter en del strul fick jag allt att funka... Trodde jag.

När jag försöker att spela spel så blir skärmen GUL el Svart... Musiken fortsätter dock som vanligt så jag misstänker att dator & spel är helt med på att spela action...

Kör på en G4 450MP med OSX 10.1.5 spelen jag tänker på är UT, Quake3 & Medal of Honor...

( det enda spel som funkar är Q3 under Os9 )

Det vore skönt att få hjälp med detta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-24 17:04

Har även ett Radeon 8500 kort. Några tips:

- Använd senaste MacOSX (10.1.5)
- Använd senaste Radeon drivrutinerna (July update)
- Använd inte fler än 1 skärm vid spelande

Mer vet jag inte… Vissa spel blir grininga om du har mer än 1GB RAM i maskinen (konstigt, men sant). Quake 3 fungerar mkt dåligt på min maskin - får hela maskinen att frysa. Vet inte om det har med Radeon 8500:an att göra eller icke. Även WarCraft III har en tendens att få hela systemet att dö vi laddning av banor. Detta är i OSX.

Annars fungerar alla spel jag har fint… Vet inte vad som kan vara fel för din del. UT fungera perfekt i både OS9 och OSX (ja, så bra det kan fungera i OSX

). Har ej testat MOHAA, men bl.a.

- Red Faction
- Giants
- Otto Matic
- Quake 1
- Quake 2

samt

- Flurry (OpenGl screensaver)

Fungerar felfritt. WarCraft III BRUKAR fungera, men kan krasha som sagt. Quake 3 är extremt instabilt, men flyger fram när det fungerar.

Vad har du för maskin i övrigt? Antar att du köpt ett Radeon 8500 Macedition? Följde du installationsanvisningar EXAKT som de stod i förpackningen? Jag gjorde inte det sistnämnda när jag installerade OS9-drivisar och då blir minsann datorn grinig… I OSX gjorde jag som det skulle göras, inte som jag tyckte det borde göras och funkade det stabilt…

[ 24 Juli 2002, 17:05: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-24 18:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Har även ett Radeon 8500 kort. Några tips:

- Använd senaste MacOSX (10.1.5)
- Använd senaste Radeon drivrutinerna (July update)
- Använd inte fler än 1 skärm vid spelande

Vad har du för maskin i övrigt? Antar att du köpt ett Radeon 8500 Macedition? Följde du installationsanvisningar EXAKT som de stod i förpackningen? Jag gjorde inte det sistnämnda när jag installerade OS9-drivisar och då blir minsann datorn grinig… I OSX gjorde jag som det skulle göras, inte som jag tyckte det borde göras och funkade det stabilt…

Mystiskt. Har gjort precis som sagts... Kom på ytterligare ett fel... Skärmsläckare funkar inte heller... Men "bildeffekter" i iTunes funkar klockrent... Jag har gjort en ren installation av allt. Började mao med en helt tom burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-29 17:34

"Skärmsläckare funkar inte heller..."

Bygger ju på OpenGL i 9 fall av 10. Jag vet att vissa maskiner inte vill köra skärmsläckare alls i OSX av någon anledning… Vet inte varför…

Försök ta kontakt med ATi direkt, även om de inte har varit så jätte hjälpsamma då jag försökt få hjälp.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-29 17:42

Har lite dålig erfarenhet av ATIs kort dessvärre. Samma problem i Classic? Är det de så är det nog så illa att kortet kan vara defekt.

Är det bara i spel du får strul? om du kör tidigare versioner av mac OS X samt senaste drivisarna, samma strul då? har du möjlighet att testa kortet i en annan snabbare maskin?

Ett känt problem är att bussarna är för långsamma... Info fastnar på vägen till kortet och så tappar man bilden...

1
Bevaka tråden