Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad blir det till kvällsmat?

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 18:58

Skriv vad du äter till middag (med middag menar jag det vissa kallar för kvällsmat). Gärna beskrivande men utan att det blir ett recept. Gärna också vad som dricks till.

Rätt meningslös tråd, men när du känner att inspirationen tryter, använd bara sökmotorn här och knacka in "kvällsmat" eller "middag" så har du hittat din inspirationskälla.

Senast redigerat 2008-03-18 07:49
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 19:03

Jag kan börja...

Mammas hemlagade köttfärssås, tjocka spagetti, riven parmesanost och ett stort glas iskall standardmjölk.

Fotnot: Jo, jag kan och gör egen köttfärssås, men mammas köttfärssås är ju trots allt mammas köttfärssås!

Fläskpannkaka med lingon och sallad samt en stor mugg kaffe (Skånerost).

Nudlar. Jag hatar att vara student utan jobb...

Laxpasta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 19:33

Finhackad bacon, finhackad stekt lök, finhackat stekt ägg och pressad vitlök – allt nedblandat i al dente-kokt spaghetti. Sedan mycket svartpeppar, salt, grillkrydda, chilipeppar, etc och sist lite matlagningsgrädde. Mineralvatten med citrussmak, alternativt besk öl eller (om jag behöver plugga efter maten) någon billig Cola-sort.

Brukar ofta göra med t.ex. falukorv istf bacon eller ris istf pasta.

Vad blir det till middag imorrn då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 20:16
Ursprungligen av Snabeldrake:

Vad blir det till middag imorrn då?

Det får morgondagen utvisa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 20:23

Vänta förresten, när vi pratar om "middag" nu, pratar vi väl om den sena måltid som äger rum någonstans mellan 17-22? Det är vad vi oftast kallar "middag" i Stockholm ju.

För stora delar av Sverige är ju "middag" målet som äger rum någonstans mellan 10-14 och det senare målet är "kvällsmat". Ordet "lunch" används inte där. Alltid lika konstigt när man är i Småland. Folk förstår seriöst inte vad man menar när man säger middag istället för kvällsmat – tur att någon en gång förklarade skillnaderna för mig, så att jag kan säga "ööhh just det, asså i Stockholm hettere lixom middag på kvällen".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 21:17
Ursprungligen av Rajje:

Vänta förresten, när vi pratar om "middag" nu, pratar vi väl om den sena måltid som äger rum någonstans mellan 17-22? Det är vad vi oftast kallar "middag" i Stockholm ju.

För stora delar av Sverige är ju "middag" målet som äger rum någonstans mellan 10-14 och det senare målet är "kvällsmat". Ordet "lunch" används inte där. Alltid lika konstigt när man är i Småland. Folk förstår seriöst inte vad man menar när man säger middag istället för kvällsmat – tur att någon en gång förklarade skillnaderna för mig, så att jag kan säga "ööhh just det, asså i Stockholm hettere lixom middag på kvällen".

Min uppfattning oberoende av geografisk placering så är frukost mellan 06-11, lunch infaller mellan 11-13 och middag infaller typ mellan 16-19 och kvällsmat mellan 19-23. Nattamat i sin tur är mellan 23-06. Mellanmål kan man ta till på valfri tid på dygnets 24 timmar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-17 22:39
Ursprungligen av Reisan:

Min uppfattning oberoende av geografisk placering så är frukost mellan 06-11, lunch infaller mellan 11-13 och middag infaller typ mellan 16-19 och kvällsmat mellan 19-23. Nattamat i sin tur är mellan 23-06. Mellanmål kan man ta till på valfri tid på dygnets 24 timmar.

Exakt rätt, det är de tider som gäller. Du kan du Reisan.

Ursprungligen av Reisan:

Min uppfattning oberoende av geografisk placering så är frukost mellan 06-11, lunch infaller mellan 11-13 och middag infaller typ mellan 16-19 och kvällsmat mellan 19-23. Nattamat i sin tur är mellan 23-06. Mellanmål kan man ta till på valfri tid på dygnets 24 timmar.

Brunch. När har man det och vad är det egentligen (jag är inte 08:a)?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Brunch. När har man det och vad är det egentligen (jag är inte 08:a)?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brunch
http://en.wikipedia.org/wiki/Brunch

Dock är det mer logiskt att äta middagen när det faktiskt är middag, det vill säga mellan 11-13. Att det heter lunch är ett idiotiskt påfund.

KaRo

Äntligen någon som tycker som jag ! Jag har aldrig förståt varför man kallar maten vid 18-tiden för middag. Och varför ska man proppa i sig dagens tyngsta mål kl 18 ? Man behöver ju mest energi mitt på dagen. Använder aldrig ordet middag om kvällens mat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-17 22:52
Ursprungligen av KaRo:

Äntligen någon som tycker som jag ! Jag har aldrig förståt varför man kallar maten vid 18-tiden för middag. Och varför ska man proppa i sig dagens tyngsta mål kl 18 ? Man behöver ju mest energi mitt på dagen. Använder aldrig ordet middag om kvällens mat.

Nej, nu måste jag protestera!
Maten vid 17-18-tiden ÄR middag.

Men middagen kan vara ett lättare mål, huvudmålet äter man med fördel vid lunch! (fast det "glömmer" jag ibland vilket också syns på vågen )

Nu ligger jag och bläddrar i kokböcker. Behöver måttet bra recept till en allt-i-en-form-middag som passar att frysa in. Ej kött. Några tips?

KaRo

Men ordet middag är så ologiskt eftersom mid betyder mitten eller mellan. Dvs måltiden man äter i mitten av dagen. Det är lustigt hur fast det sitter det man har lärt sig från början. Jag måste tänka efter några sekunder varje gång jag tänker på kvällsmat men "tvingas" säga middag.

Nä, jag är inte bra på recept. Kan du inte slänga ihop en bit medister/falukorv och sticka ned ost/hela tomater ? Gott med potatismos. Som sagt; ingen fantasi när det gäller mat alls.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-18 07:42
Ursprungligen av Eva:

Nej, nu måste jag protestera!
Maten vid 17-18-tiden ÄR middag.

Hejja Eva, hejja Eva!

Ursprungligen av Eva:

Nu ligger jag och bläddrar i kokböcker. Behöver måttet bra recept till en allt-i-en-form-middag som passar att frysa in. Ej kött. Några tips?

Funkar fisk och kyckling eller du räknar in det som kött?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-18 16:12
Ursprungligen av Reisan:

Funkar fisk och kyckling eller du räknar in det som kött?

Fisk funkar

Skrev mitt inlägg på iPhone igår! Man måste passa sig, den fyller ju in orden själv så är man inte uppmärksam så kan det bli riktigt tokigt. "Behöver måttet bra recept" är ju inte så farligt - men tänk hur konstigt det SKULLE kunna bli.

Hörde på radion igår om hur tokiga felstavningar folk hade gjort i skickade SMS - men det var så fräcka saker så det vågar jag inte upprepa här :">

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-18 17:34
Ursprungligen av Eva:

Fisk funkar

Fiskgratäng? Fisk & skaldjursgratäng? Ungsbakad lax på saltbädd?

Det enklaste är ju att surfa in på någon bra recepthemsida typ arla.se och välja ingredienser så filtrerar sökmotorn ut rätter till dig.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-18 17:53
Ursprungligen av Reisan:

Det enklaste är ju att surfa in på någon bra recepthemsida typ arla.se och välja ingredienser så filtrerar sökmotorn ut rätter till dig.

Det här får det bli, enkelt och allt-i-en-form. Bara att slänga in i ugnen och sen bära ut i det strålande påskvädret. (förhoppningsvis)http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=493447

"kyckling med ris och currysås" låter gott. Vi har ätit corn i dillsås och kokt potatis. Gott det också.

Idag blev det grönsakssoppa (med chorizo) och kaffe.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-18 19:37
Ursprungligen av Eva:

Det här får det bli, enkelt och allt-i-en-form. Bara att slänga in i ugnen och sen bära ut i det strålande påskvädret. (förhoppningsvis)http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=493447

"kyckling med ris och currysås" låter gott. Vi har ätit corn i dillsås och kokt potatis. Gott det också.

Laxlådan verkar smarrig! Ja, det jag åt till middag ca kl 19 var väldigt gott. Ända tills jag satte ett ca 4cm långt kycklingben i halsen. Fick precis tag i det med två fingertoppar när jag i panik körde ner fingrarna i halsen. Phew! Blev väldigt rädd. Men det sluta väl.

från Dictionary.app

Citat:

Luncheon
noun
a formal lunch, or a formal word for lunch.
ORIGIN late 16th cent. (in the sense [thick piece, hunk] ): possibly an extension of obsolete lunch [thick piece, hunk,] from Spanish lonja ‘slice.’

Lunch är alltså utländska som brukar komma först till Stockholm och sist till Småland.

Hmm... Jag bor i Småland och har alltid kallat lunch för lunch och maten någon gång mellan 16 och 18 för middag...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-18 17:37

Idag blir det kokt kyckling med ris och currysås. Stort glas iskall standardmjölk i vanlig ordning.

Min kost är inte så varierad, så det blir antagligen nudlar eller något liknande idag igen.

Annars så tycker jag att paj i olika former är väldigt gott, och när jag är trött på nudlar så brukar jag baka en tomatpaj. Väldigt gott, och inte allt för svårt att göra. Om någon vill ha receptet är det bara att säga till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-18 19:40
Ursprungligen av ztaafen:

Min kost är inte så varierad, så det blir antagligen nudlar eller något liknande idag igen.

Annars så tycker jag att paj i olika former är väldigt gott, och när jag är trött på nudlar så brukar jag baka en tomatpaj. Väldigt gott, och inte allt för svårt att göra. Om någon vill ha receptet är det bara att säga till.

Ja, nudelsoppa är gott. Men inte för många dagar i rad. Jag har gärna i korv/kött och grönsaker i min nudelsoppa. Hm, tomatpaj? Det var något nytt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-27 20:33

Äter inte folk middag (kvällsmat)?

För min del blev det stekt sidfläsk med kokt potatis och löksås. Och ett stort glas iskall mellanmjölk!

Middagstipset

... En Laxsida, köpt av fiskhandlarn, skinnet kvar på.

Sätt ugnen på 225 grader.
Ta en långpanna, lägg folie i botten. Häll grovsalt i en bädd på folien som laxen skall ligga på, centimetertjockt. Med folien i botten slipper du diska...

Lägg i laxen med skinnet ner. In i ugnen. 25-30 minuter.

Koka potatis till. Gör en sallad. Sås funkar bra med påse-sås Hollandaise. Gör dubbel sats.

Det behöver inte vara svårare än så här...

Skitenkelt, sånt där man kan bjuda morsan på när hon kommer på lördag etc... kommer det flera? Köp två laxsidor då, öka tiden lite...koka mer potatis, blanda mera sås...

Bevaka tråden