Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal SCSI disk...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-22 17:18

Har en gammal Conner 230MB disk som innan satt i en Mac IIvi. Men den här IIvi har gjort sitt. Den har helt lämnat in.

Nu har jag ju en gammal tom SCSI hårddisklåda som jag tänkte utnyttja. Men det är ju mycket mindre kopplingar för SCSI ID kåpan. De tapparna de skall passa på är mycket större. Honkontakterna som sitter på ändan av kablen är ju en tredjedel av de på hårddisken... Finns det konverterare? Hur i hela friden hittar jag en???

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Har en gammal Conner 230MB disk som innan satt i en Mac IIvi. Men den här IIvi har gjort sitt. Den har helt lämnat in.

Nu har jag ju en gammal tom SCSI hårddisklåda som jag tänkte utnyttja. Men det är ju mycket mindre kopplingar för SCSI ID kåpan. De tapparna de skall passa på är mycket större. Honkontakterna som sitter på ändan av kablen är ju en tredjedel av de på hårddisken... Finns det konverterare? Hur i hela friden hittar jag en???

Om jag fattat det rätt så är det anslutningen för själva disken som inte passar. Eller ?

Troligtvis har du köpt en låda med en 68-pinnars SCSI-kontakt till hårddisken, och den hårddisk du försöker ansluta har en 50-pinnarskontakt. Den sistnämnda är bredare än den förstnämnda.

Dustin säljer adapters för 600-700 spänn styck har jag för mig. Jag har dock två stycken som ligger och skräpar om någon är sugen på att köpa en. Dessa konverterar alltså 68-pinnars scsi till 50-pinnars och är utrustade med en 68-pinnars hona och en 50-pinnars hona.

Mer om SCSI hittar du här.

[ 22 Juli 2002, 17:42: Meddelandet ändrat av: Joacim Melin ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-22 18:09

Inser jag förklarar som en kratta... (Nästan i samma klass som en nybörjare, men det känns så ibland då man knappt jobbar med SCSI...)

både disken och hårddisklådan är båda 50 pinnars. Det är själva kopplingen för att ställa in SCSI ID som inte passar. Den som sitter i lådan är anpassad för kanske 1 cm långt fäste medans den på hårddisken är 2 cm... Det är mellan de två fästena jag jagar en konverter...

Fast du kan ju sätta hårddiskens ID manuellt. Även om det kan vara lite knepigt ibland så är det ofta inte omöjligt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Fast du kan ju sätta hårddiskens ID manuellt. Även om det kan vara lite knepigt ibland så är det ofta inte omöjligt.

Oftast brukar det vara enkelt att sätta ID manuellt, även på äldre diskar.
Här hittar du specar och "jumper settings" för conner diskar:
http://www.seagate.com/support/disc/specs/family_conner.html

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-07-30 23:09

Tjaa, du kan ju alltid byta kontaktdon på din sladd från id-väljaren. Ett litet besök hos ELFA avslöjar följande:

Kontaktdon
Kretskortskontaktdon
Anslutningslister
Rak hylslist delning 2,00
...
Rak hylslist delning 2,54

Nu är det bara att välja efter en liten mätning på hårddisken. Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 07:57

Tack för alla tips. Läshuvudet måste ha lagt av... Den fick gå in i cyberheaven...

1
Bevaka tråden