Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prenumerera på ip-adress?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något sätt som jag kan få en dator på ett annat nätverk att underätta mig om sin ip? Datorn i fråga är min och står i min garderob. Den är bakom BBBs router som jag inte kan logga in i. Jag kan koppla upp skärm och keyboard men är trött på att lösa det på det sättet.
Anledningen till att jag kallar det "annat nätverk" är att min huvudsakliga maskin ligger bakom ytterligare en router och har en lokal 192- address medans garderobsdatorn brukar ha 85-nånting.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-18 13:35

Om datorn du vill åt har en publik ip-adress är det väl enklast att installera en klient för dynamisk dns (typ no-ip.com) och sen använda den adressen?

Jo.....egentligen är det ju det jag redan gör, men jag ville göra en lång historia kort.
Hursomhelst: garderobsdatorn har jag för min hemsida och en liten ftp-server, och jag använder just DynDns för att göra dem synliga via internet.
Tyvärr har jag tappat inloggningsuppgifterna till DynDns så jag kan inte kolla ip-adressen där. Om jag använder traceroute och liknande program kommer jag inte längre än just
till DynDns server.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-18 14:05

om du kör "nslookup NAMN.PÅ.DIN.SERVER" så kommer du att få ip-numret till den maskinen.

Tyvärr inte. Jag kommer till DynDns. Vart de dirigerar om visas inte.

Jag upptäckte just att konstigt nog hittar jag fram om jag kör nslookup på ftp-servern.
Då var det problemet löst! Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-18 14:48

Dyndns kan ju skicka inloggningsuppgifterna till din mail.

1
Bevaka tråden