Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro, temps/fps i World of warcraft

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-15 13:01

Hej!

Har en Macbook Pro C2D 15" med 2x 1024mb ram.

Dessa temps får jag i World of warcraft (ca);

CPU A; 75c
GPU; 65
GPU Heatsink; 68
Heatsink A: 63
Heatsink B: 53
Enclosure bottom; 45
Memory controller: 62
Memory bank A1: 62
HDD; 42.

Hur ser det ut för Er? Fläktarna går konstant runt 6000RPM (Båda är aktiva, använder även smc fancontrol). Har ganska låga inställningar i WoW, ligger på runt 50 FPS men har _ofta_ rejäla "drops" eller "slowdowns" ner mot 20! Vilket varar i någon sekund, sen upp... sen ner igen etc.

Min gamla acer med x1400 klarar WoW bättre än denna dator.

Jag skulle gissa att du flyttat din WoW mapp från din gamla PPC maskin.
Ungefär så där lät det när jag gjorde samma sak.

Ta hem installationen från wow-europe och se till att du får WoW för intel.
Sedan dess hör jag knappt fläktarna. Och jag kör med standardinställningar och tycker allt ser riktigt bra ut.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-15 18:42

Den installation jag har är "universal" enligt systeminformation. Jag drog hem den från worldofwarcraft.com (Spelar US WoW) och installerade direkt på denna dator.

Får jag besvära dig om temperaturer när du spelar? Har mina inställningar under standard :(.

Tack för tipset iaf,

Jag är också väldigt nyfiken på era nuvarande fps och temps i World of Warcraft på Macbook Pro.
Funderar på att köpa en men vill veta att det går att köra World of Warcraft. Har på min PC 60fps både i städer och i landskapen.

tempen kan stiga rejält. den lösning blizzard ger är att cappa FPS:n vid ett lämpligt tal. jag har vid 30. det gör man genom att skriva /console maxfps 30

själva raidar jag stenhårt och finner inga problem med att en macbook pro som burk. funkar asbra.

Intressant tips willhaven1980 å andra sidan är jag ingen hardcoreraidare så jag har aldrig upplevt problem någonstans. Varken i ett fullpackat Orgimmar eller någon endgame instance. Och jag kör på de inställningar spelet installeras med.
Och visst blir det varmt och fläktarna går men någon gång måste man blåsa dammet ut datorn.
Men varvtalet på fläktarna går inte ens att jämföra med när jag råkade få en PPC installation.

vet inte rikigt om det blir några förändringar i nästa patch och med leopard. försökt hitta info men tror dom själva inte ens vet svaret

Det största problemet jag har men min MBP 15 med Nvidia kort är att det "rycker" hoppar till titt som tätt. Tydligen en drivis/Open GL bugg hoppas den förvinnner med tiger. Jag ar ett par burkar att välja på när jag kör WOW och tycker den flyter bäst på min 1 gen iMac med Radeon X1600 med 256MB grafikkort och 2GB ram. Iofs flyter det mycket fint på min Mac Pro och med X1900 kortet men det är lite jobbigt att sitta i soffan och spela på en 40 tums tv...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-17 15:25

Både temperaturen och fps stämmer rätt bra överens med LarsW.
Kan gå en bit under 20 fps oxå. Jag har installerat universal från WoW's hemsida.
Jag är lite besviken på WoW-prestandan, min gamla pc klarade det betydligt bättre med
7600GT, 1GB ram och en opteron 144 (samma prestande som A64 3200+).
Har hört att det ska flyta mycket bättre i Windows, men inte orkat testa än, dessutom vill jag inte behöva använda windows
Hoppas på en ökning i leopard, då köper jag det direkt.

Det finns ett par saker som påverkars FPS i WOW. Disken, Ram, uppkoppling, grafikkort. Sen så är det så att grafikkort drivisarna i XP är betydligt mer optimerade än Mac varianterna. Plus att oftast så kör WOW med direct x i XP.

spelar på min mbp och de funkar grymt bra, dock har de uppdaterat drivrutinera för grafiken och då måste man skriva /concole maxfps 30 om det ska flytta.
maxfps kan variera, grejen verkar vara att om de går under maxfps så börjar de hacka därför har jag min på 30.

Tycker wow går mycket snabbare än på min pc, laddningstider är kortare och ser bättre ut också av någon konsig anledning, är min första mac så är ingen maciban btw

för rycket som kan upplevas så går det även att lösas med :

/console maxfps 0
/console glfaster 0
/console glfaster 1

ordningen är viktig.

har läst att detta problem inte ska uppstå på PTR för patch 2.3 men har inte kunnat provat det själv. om nån kan testa så gör det gärna och återkom. annars tror jag apple är boven i dramat. ska tydligen gå om man ominstallerar osx och inte uppdaterar till nått..crap..minns inte vilket 0) men mjaa...trist att man får jobba runt ett problem som funnits ett tag nu.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-22 17:58

willhaven's tips har löst mitt problem, stort tack!

Jag har nu ganska höga inställningar, det mesta utom view-distance maxat (Har shader effects på) och maxfps 40. Droppar aldrig under 40 och flyter på fint :).

Ursprungligen av willhaven1980:

för rycket som kan upplevas så går det även att lösas med :

/console maxfps 0
/console glfaster 0
/console glfaster 1

ordningen är viktig.

har läst att detta problem inte ska uppstå på PTR för patch 2.3 men har inte kunnat provat det själv. om nån kan testa så gör det gärna och återkom. annars tror jag apple är boven i dramat. ska tydligen gå om man ominstallerar osx och inte uppdaterar till nått..crap..minns inte vilket 0) men mjaa...trist att man får jobba runt ett problem som funnits ett tag nu.

Tjenare. En liten noob-fråga, jag är inte nån teknikfreak, precis . Var skriver du in det? I wow eller i terminalen? Eller någon annan stans? Jag skulle vilja testa /console max fps 30 först och se om mina fläktar i min mbp lugnar sej lite. Gör de inte det kan man väl gå ner till max fps 20...

Har följt detta forum rätt oregelbundet, men nån gång då och då. Jag har min paladin TCoM (The Cult of Mac) på Emeriss och raidar 3 ggr/vecka, mestadels i ssc/tk för närvarande

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-03-18 08:24
Ursprungligen av Kurgan:

Tjenare. En liten noob-fråga, jag är inte nån teknikfreak, precis . Var skriver du in det? I wow eller i terminalen? Eller någon annan stans? Jag skulle vilja testa /console max fps 30 först och se om mina fläktar i min mbp lugnar sej lite. Gör de inte det kan man väl gå ner till max fps 20...

Har följt detta forum rätt oregelbundet, men nån gång då och då. Jag har min paladin TCoM (The Cult of Mac) på Emeriss och raidar 3 ggr/vecka, mestadels i ssc/tk för närvarande

du skriver det inne i wow som om du skulle skriva /afk etc.

annars finns det mycket bra hjälp på denna sidan
http://forums.worldofwarcraft.com/board.html?forumId=11111

det är det amerikanska forumet för mac support

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-03-19 18:13

Jag satt o googlade lite idag om vad som är normala temperaterurer på en mbp. Hittade en tråd där som handlade om att fläktarna inte går igång ordentligt. Började fundera på om det inte stämmde in på min mbp oxå.
Drog ner smc för att kontrollera detta.
Är nu uppe på 85 grader o fläktarna har precis ökat till 3000rpm från 2000.
Detta kan inte vara rimligt? Ställde fläktarna manuellt på strax under 5000rpm när jag spelade wow, då lade sig tempen på runt 60 grader istället för runt 80 som den brukar ligga.

Detta kan inte vara rimligt? Hur är det för er andra?
Jag har mbp 2.2, 15"

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-03-21 13:50

Jag ligger runt 57 grader på ca 4500rpm, då låter inte fläkten alltför mycket och jag kan fortfarande höra musik från itunes utan att höra fläkten.

jag har låst min fps till 35 och dragit ner lite inställningar och det flyter på som bara den, inga problem med wow alls, klarar tom. att filma en 40 mans raid i molten core, eller 25-mans gruul utan att det påverkar prestandan på ett alltför negativt sätt, har en 2.4ghz med 4 gb ram

Va finns de dom som kör Molten Core fortfarande????

Plockar upp denna tråden igen.

Jag har fått enorma FPS problem. Idag bär vi körde ToC25 så var FPS nere på 6-7 vilket gör det hela ospelbart.

Jag har en MacBook Pro 2.93 Intel Core Duo, 8GB 1067 MHz DDR3, massor med plats på hårddisken och en 24' LED Cinema. Har lusläst och provat allt, men ingenting jag har provat förbättrar. Inställningar jag har i WoW är:

1920x1200 (wide)
24bit x2 Multisample
Windowed Mode enable
HArdware cursor enabled

Effects:
View distance ca 70%
Environmental Detail 50%
Texture Resolutions High
Terrain Binding High
Ground Clutter Density 50%
Texture filtering Low
Particle density ca 80%
Ground clutter radius ca 60%
Weather intensity ca 40%
Shadow quality Low
Player textures High

Projected Textures är den enda rutan som är Enable

Fläktarna går hela tiden dessutom..

Ngn som har ngn ide? Det funkar inte att raida HardMode som det är just nu

/ru4real?

  • Medlem
  • 2009-12-09 10:32

Så det fanns en wowtråd till

det låter märkligt det du beskriver, men för att utreda att du provat allt:
har du testat dra ner allt på low, alltså lägsta av det lägsta?
Du kör i windowed mode, har du annat igång bakom? Kan tänka mig ventrilo eller nåt?
Har du, om du nu har windowed, möjlighet att köra aktivitetskontroll (heter det tror jag) för att se vad som slukar prestanda.
Knäppt men ändå- har du testat deleta wtf och alla de foldrar som man ska vid en reset? Glöm inte att göra backup eller om du har timemachine.

Du skriver: jag har FÅTT, kan du minnas när, och vad som förändrats?

hehe.. jag kör i Windowed mode för att kunna switcha till min dator. Jag kör Ventrilo. Med fått menar jag att jag har inte haft problem förut.. jag har "fepplat" med mitt UI en del, men det bör väl inte påverka?

  • Medlem
  • 2009-12-09 18:47

Om ui:na är tunga i sig kanske- questhelper är ju det. Testa att köra helt utan först? Och jag skulle testa deleta wtf foldern efter du gjort kopia såklart...

Vad händer när jag deletar WTF foldern? Byggs allting om så det funkar? Raid ikväll.. Vill inte missa den..

  • Medlem
  • 2009-12-16 10:34

Haha, vi har två diskussioner igång ru4real

Nja asså, det viktiga är att du backupar wtffoldern. När du deletar den så ska den återställa allt till Defaultläge, dvs alla dina addons och sånt e borta. Vad jag menar är att du kan sen se om detta hjälper ditt lagproblem, om inte, så kan du bara kopiera tillbaka wtffoldern (eller jag som kör timemachine, kör en återskapa när jag strulat till saker)

backupar
wtffoldern
deletar

ja jäklar vilken svenska det blir.

1
Bevaka tråden