Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia ADSL - vilket modem?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-08 21:11

En kompis till mig har just beställt Telia ADSL. Till det blev han erbjuden att köpa antingen ett USB-modem (D-Link DSL-200) eller ett ethernetdito (D-Link DSL-3001).

Fungerar något av dem med OS X? I erbjudandet finns bara OS 9 omnämnt. Finns det något vettigare alternativ han hellre borde köpa för nån tusenlapp eller så?

Han använder en TiBook 667 (gamla) med OS X 10.2.1.

Please, help!

Jag skulle välja (läs. har valt) ethernet-modem. USB och nätverk tycker jag inte hör riktigt ihop. Väljer man ethernet-modem kan man i framtiden enkelt ansluta fler datorer via hub/switch. Med ett USB modem blir det svårare.

/M

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-08 21:37

OK, tack Martin. Jag kollade just på Macotekets hemsida och hittade 2 modeller från D-Link. DI-604 och DI-713. Vet du om de modellerna skulle funka med hans Tibook och OS X?

Han har ju AirPort-kort i sin dator. Fattar jag rätt att DI-713 ska fungera mot det? Så att han alltså slipper köpa en AirPort basstation utan kan surfa trådlöst direkt med en DI-713?

Undrar Hasse

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:
En kompis till mig har just beställt Telia ADSL. Till det blev han erbjuden att köpa antingen ett USB-modem (D-Link DSL-200) eller ett ethernetdito (D-Link DSL-3001).

Välj ett Ethernet-modem, som Martin också föreslog.
Har han beställt abonnemanget via något annat företag än Telia?
För Telia säljer själva bara Ethernet-modem skriver de på sin site:

Varför förmedlar Telia enbart Ethernet-modem?
Ett Ethernet-modem stödjer fler operativsystem än ett USB modem. Exempelvis stödjer Ethernet-modem Linux, äldre Windows såsom Windows 95 och NT liksom äldre Mac OS. Ett USB-modem stödjer oftast bara de stora operativsystem som Windows 98 och nyare versioner samt Mac OS 9 och nyare.

Med ett Ethernet-modem har du även större möjlighet att installera ytterligare hårdvara till din dator. Dessutom behöver du inte installera någon drivrutin för att modemet ska fungera.

[ 08 Oktober 2002, 21:44: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Håller med ovan.

När jag fick Telia ADSL fick jag dock med en Alcatel Speed Home burk (vad det nu var) som pluggas in i väggen, sen köpte jag till en D-Link router (804) som jag därmed kan koppla flera datorer till samt kan snacka i telefonen samtidigt.
Ett modem kommer ju med Ti-booken men den används ju inte för ADSL utan ethernetkabeln kopplas till routern och, häpp...ADSL.

Men vad jag förstår om din kompis bara vill hooka upp sig och därmed väljer att inte kunna snacka i telefon. Då måste han, som du säger, införskaffa ett snabbare modem än det inbyggda.

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:
OK, tack Martin. Jag kollade just på Macotekets hemsida och hittade 2 modeller från D-Link. DI-604 och DI-713. Vet du om de modellerna skulle funka med hans Tibook och OS X?

DI-604 och DI-713 är routers/gateway/switch ("bredbandsdelare"). DI-713 funkar även som basstation för trådlöst nätverk (AirPort).
Dessa ersätter inte modemet. Det måste man skaffa ändå.

Vi kör på jobbet med kombinationen D-Link DSL-300 (ADSL-modem) och D-Link DI-614+ (router/trådlös basstation) vilket funkar bra med Telia ADSL.

[ 08 Oktober 2002, 21:55: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-10-08 22:37

ethernet modem är att föredra, eftersom att det är enklare skulle jag säga, och de funkar i vilken dator som helst (nästan ) med ett nätverkskort.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-08 23:44

Tack för alla tips, fick nog en lättare härdsmälta i skallen och trodde att routern hade inbyggt ADSL-modem. Jag har ju faktiskt ADSL själv och likt Bambi flåt Gambit något slags Alcatelburk bakom 804:an.

Men det jag inte riktigt förstår är varför någon betalar 4000 spänn för en AirPort basstation om man kan köpa en D-Link DI-713 med samma funktion (utom analogmodemet) för 1750:-. Har jag missat något där?

Hasse

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-09 00:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:
Tack för alla tips, fick nog en lättare härdsmälta i skallen och trodde att routern hade inbyggt ADSL-modem. Jag har ju faktiskt ADSL själv och likt Bambi flåt Gambit något slags Alcatelburk bakom 804:an.

Men det jag inte riktigt förstår är varför någon betalar 4000 spänn för en AirPort basstation om man kan köpa en D-Link DI-713 med samma funktion (utom analogmodemet) för 1750:-. Har jag missat något där?

Hasse

Den är ju från Apple... Och så är den snygg, mmm och så står det AirPort istället för 802.11b.
802.11b är ju fult!
Det är ju klar att det är värt 2250:- !

/arvid

[ 09 Oktober 2002, 00:03: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-09 00:05

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
[QUOTE]Den är ju från Apple... Och så är den snygg,
mmm och så står det AirPort istället för 802.11b.
802.11b är ju fult. Det är ju klar att det är värt 2250:- !
[/quote]Tänkte inte på det...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:
Tack för alla tips, fick nog en lättare härdsmälta i skallen och trodde att routern hade inbyggt ADSL-modem. Jag har ju faktiskt ADSL själv och likt Bambi flåt Gambit något slags Alcatelburk bakom 804:an.

Men det jag inte riktigt förstår är varför någon betalar 4000 spänn för en AirPort basstation om man kan köpa en D-Link DI-713 med samma funktion (utom analogmodemet) för 1750:-. Har jag missat något där?

Hasse

F´låt. Kanske min oreda i inlägget som åstakom härdsmältan. Självklart har inte en router ett modem inbyggt. Jag menade bara att en router var bra i kombination med ADSL om man vill plugga in flera datorer, kunna ta ett samtal på telefonen samt få en bra brandvägg på köpet, det är allt.
Kanske skrev lite rörigt. *Bambit...Gambit rycker på axlarna*

Gambit

Sitter med ett D-Link DSL-3001. Det har funkat bra - no problems alls. Möjligen att jag hör ett högt vinande ljud om jag lyssnar nära ( jag inbillar mig att jag hör ip paketen svischa förbi ), men annars så...no ploblemas !

/ D

  • Oregistrerad
  • 2002-10-09 09:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:
En kompis till mig har just beställt Telia ADSL. Till det blev han erbjuden att köpa antingen ett USB-modem (D-Link DSL-200) eller ett ethernetdito (D-Link DSL-3001).

Fungerar något av dem med OS X? I erbjudandet finns bara OS 9 omnämnt. Finns det något vettigare alternativ han hellre borde köpa för nån tusenlapp eller så?

Han använder en TiBook 667 (gamla) med OS X 10.2.1.

Please, help!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-09 09:39

Oj...

Jag köpte ett Zyxel 600 modem och en trådlös router D-Link 614+ för 1995.- på Telia butiken. Det var helt OK pris tycker jag.

Att jag inte blev informerad om att jag var tvungen att köpa nytt modem INNAN jag flyttade abonnemanget är en annan femma.
Telia har kopplingsstationer från Ericsson
på vissa distrikt och dom fungerar bara med Ericssonmodem. Resten av deras stationer verkar inte vara lika kinkiga.

Är det någon som behöver ett Ericsson modem?...

Zyxel är nog inte ett tokigt val. Har inte sett ett enda ex till salu när det gäller ADSL.
Sen blir det bara till att tuta och köra..

1
Bevaka tråden